Nyheter

BANER VEI: Et MC-130J Commando II landet på en øde veistrekning i Wyoming søndag 30. april under øvelse Agile Chariot. Øvelsen innebærer å se på mulighetene for å flytte mindre enheter til spredte områder for å gjøre det vanskeligere for en potensiell motstander.

USAs luftforsvar øver på landingsalternativer hvis flyplasser blir angrepet

Dersom militærbaser og flyplasser blir angrepet av en motstander, kan rette veistrekninger være alternativer for å fortsette å levere luftmakt. Et banebrytende eksperiment utforsket disse mulighetene på de amerikanske landeveiene i forrige uke.

Spesialoperatører i det amerikanske luftforsvaret gjorde nybrottsarbeid i forrige uke, da de landet fly på øde landeveier i Wyoming, skriver Stars and stripes.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Hensikten med øvelsen var å eksperimentere med alternativer for å sikre at de klarer å levere luftmakt dersom flystriper settes ut av spill.

Aldri tidligere har så mange typer og størrelser fly øvd på landeveis-landing samtidig, skriver avisen. Flyene som deltok var:

  • En MC-130J Commando II, som er et ombygd Hercules-fly, og brukes til spesialoperasjoner.
  • To A-10 Thunderbolt II angrepsfly.
  • To MH-6 Little Bird helikoptre
  • MQ-9 Reaper-drone

– En motstander kan kanskje klare å nekte bruk av militærbaser eller flystasjoner, men det vil være nærmest umulig for dem å forsvare hver eneste rette veistrekning, sier oberstløytnant Dave Meyer som sitter i øvelsesledelsen.

– Det er rett for slett for mye territorium å dekke, og det gir oss tilgang på steder og områder som de ikke klarer å holde kontroll over.

Dette siste eksperimentet føyer seg i rekken av tester spesialoperatørene i det amerikanske luftforsvaret har gjort for å levere luftmakt på ukonvesjonelle måter. I november fløy et C-130 Hercules-fly over Norskehavet og leverte ildkraft på en helt ny måte.

Tidligere har amerikanske styrker også landet Hercules på en motorvei i Sverige og etablert et operativt rakettartillerisystem i løpet av minutter.

Landing på vei er derfor ikke ukjent for militære piloter, men det som var spesielt med denne øvelsen var at MC-130J-flyet kunne øve på å etterforsyne de andre flyene.

Powered by Labrador CMS