Nyheter
BANER VEI: Et MC-130J Commando II landet på en øde veistrekning i Wyoming søndag 30. april under øvelse Agile Chariot. Øvelsen innebærer å se på mulighetene for å flytte mindre enheter til spredte områder for å gjøre det vanskeligere for en potensiell motstander.
Foto: Carly Kavish, U.S. Air Force
USAs luftforsvar øver på landingsalternativer hvis flyplasser blir angrepet
Dersom militærbaser og flyplasser blir angrepet av en motstander, kan rette veistrekninger være alternativer for å fortsette å levere luftmakt. Et banebrytende eksperiment utforsket disse mulighetene på de amerikanske landeveiene i forrige uke.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Spesialoperatører i det amerikanske luftforsvaret gjorde nybrottsarbeid i forrige uke, da de landet fly på øde landeveier i Wyoming, skriver Stars and stripes.
Hensikten med øvelsen var å eksperimentere med alternativer for å sikre at de klarer å levere luftmakt dersom flystriper settes ut av spill.
Aldri tidligere har så mange typer og størrelser fly øvd på landeveis-landing samtidig, skriver avisen. Flyene som deltok var:
- En MC-130J Commando II, som er et ombygd Hercules-fly, og brukes til spesialoperasjoner.
- To A-10 Thunderbolt II angrepsfly.
- To MH-6 Little Bird helikoptre
- MQ-9 Reaper-drone
– En motstander kan kanskje klare å nekte bruk av militærbaser eller flystasjoner, men det vil være nærmest umulig for dem å forsvare hver eneste rette veistrekning, sier oberstløytnant Dave Meyer som sitter i øvelsesledelsen.
– Det er rett for slett for mye territorium å dekke, og det gir oss tilgang på steder og områder som de ikke klarer å holde kontroll over.
Dette siste eksperimentet føyer seg i rekken av tester spesialoperatørene i det amerikanske luftforsvaret har gjort for å levere luftmakt på ukonvesjonelle måter. I november fløy et C-130 Hercules-fly over Norskehavet og leverte ildkraft på en helt ny måte.
Tidligere har amerikanske styrker også landet Hercules på en motorvei i Sverige og etablert et operativt rakettartillerisystem i løpet av minutter.
Landing på vei er derfor ikke ukjent for militære piloter, men det som var spesielt med denne øvelsen var at MC-130J-flyet kunne øve på å etterforsyne de andre flyene.