Nyheter:

AMBULANSE: Sanitetsbataljonen har tatt i bruk Patria Pasi XA-203N som skal erstatte Sisu som pansret ambulanse.
AMBULANSE: Sanitetsbataljonen har tatt i bruk Patria Pasi XA-203N som skal erstatte Sisu som pansret ambulanse.

Sanitetsbataljonen har mottatt 16 nye pansrede ambulanser

Nå er det slutt på 78 grader i vogna og soldat i toppluka.

Publisert Sist oppdatert

I mars 2017 bestilte Forsvarsmateriell en ombygging av kjøretøy av typen Patria Pasi XA-203N. Disse har tidligere blitt brukt i en infanteri- og en ledelsesversjon. Nå har Sanitetsbataljonen mottatt 16 av de ombygde hjulkjøretøyene som skal brukes som pansret ambulanse. Disse erstatter Sisu XA-185 som Hæren har brukt siden 1995.

– Dette er en mer komplett vogn som kan utfylle de behovene vi har. Det har vært en etterlengtet kapasitetsøkning, sier Michel Johan Markx fra Sanitetsbataljojnen.

Sjefssersjant Michel Johan Markx i kompani 3, sanitetsbataljonen.
Sjefssersjant Michel Johan Markx i kompani 3, sanitetsbataljonen.

Han er sjefsserjant for kompani 3 som er del av Hærens hurtige reaksjonsstyrke på Rena.

Det er kompaniene 1, 2 og 3 i Sanitetsbataljonen som har fått tilført de nye kjøretøyene.

I følge Forsvarsmateriell omfatter kontrakten 30 ombygde kjøretøy som skal brukes som pansret ambulanse. Det er selskapet Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft som står for ombyggingen. Kontrakten er på rundt 100 millioner kroner og de oppgraderte ambulansene skal etter planen være i tjeneste til minst 2040.

Målte 78 grader inne Sisu

– Tilleggspansring gir bedre beskyttelse enn på Sisu. Et integrert kamerasystem gjør at man har kontroll 360 grader rundt vogna. Det innebærer at vi kan sitte beskyttet og følge med på hva som skjer rundt, uten å ha en soldat opp av luka. Det gir også økt sikkerhet ved at man unngår å kjøre over folk på bakken, sier Markx.

Mer moderne fasiliteter i bakrommet gjør også at sanitetssoldatene kan gi bedre pasinetbehandling. Det var også viktig å få på plass et forbedret klimasystem som gjør det enklere å opprettholde stabil temperatur inne i kjøretøyet. Det har vært en utfordring tidligere, spesielt på øvelser om vinteren.

– For sårede soldater er hypotermi en stor risikofaktor. Det å kunne opprettholde temperaturen i bakrommet er helt vesentlig når man prøver å redde liv, sier Markx.

Et nytt aircondition-system vil også gjøre Pasi XA-203N mer egnet for operasjoner i utlandet. Under operasjoner i Afghanistan ble det målt temperturer opp til 78 grader i de eldre Sisu-kjøretøyene.

– Det var så varmt at en lighter som lå i midtkonsollen eksploderte. Sisu var utstyrt med aircondition, men det fungerte sjelden som det skulle. Under operasjoner som varte i to uker måtte vi ha med 200 liter vann. Vi hadde også med isklumper for å kjøle oss ned, men det varte bare noen dager. Slike temperaturer tærer på utholdenheten til soldatene, sier Markx.

Fikk du med deg denne: Oppgraderer 700 beltevogner.

ØVELSE: Soldater fra Sanitetsbataljonen sammen med det nye kjøretøyet.
ØVELSE: Soldater fra Sanitetsbataljonen sammen med det nye kjøretøyet.

Klar til strid med nytt kjøretøy

Sanitetsbataljonen skal støtte manøveravdelingene med evakueringskapasitet og livreddende førstehjelp. Pasi XA-203N har plass til to liggende pasienter eller en liggende og to sittende i bakrommet.

De nye ambulansekjøretøyene vil bli brukt med to ulike oppsetninger hvor utrustingen er lik, men med litt forskjellig sammensetning av mannskaper. Det ene er evakueringskjøretøy med vognfører, vognkommandør og to medicer. Den andre vil være oppsatt med sykepleier og lege i bakrommet.

– Kompani 3 fikk levert vognene først. Vi har gjort oss kjent med kjøretøyet og er klar til strid med det nye materiellet. Men det vil fortsatt ta litt tid å finne ut hvordan vi kan utnytte de nye kapasitetene best mulig, sier Markx.

OMBYGD: Forsvarsmateriell har tegnet kontrakt på leveranse av 30 ombygde Patria Pasi XA-203N.
OMBYGD: Forsvarsmateriell har tegnet kontrakt på leveranse av 30 ombygde Patria Pasi XA-203N.
Powered by Labrador CMS