Nyheter

FLYULYKKE: Bilde av et Twin Otter-fly, tilsvarende det som styrtet på Grytøya i Troms 11. juli 1972. 17 mennesker omkom, blant dem flere barn. Nå har det kommet frem at flyet ble ført av en alkoholpåvirket kaptein.

50 år siden 17 personer mistet livet i flyulykken på Grytøya

50 år er gått siden et militært DHC-6 Twin Otter-fly fra Bardufoss fløy inn i fjelltoppen Litjetussen på Grytøya ved Harstad. 17 personer omkom.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Piloten som fløy det som var ett av Luftforsvarets passasjerfly i fjellet 11. juli 1972, var sterkt beruset. Ulykken er en av etterkrigstidens mest omstridte flytragedier i Norge og den verste ulykken i Forsvaret i fredstid.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Fram til 2005, 33 år etter ulykken, var havarirapporten hemmeligholdt av Forsvaret. Rapporten viste at piloten var full da ulykken skjedde, og at han hadde hatt alkoholproblemer i lang tid.

Flyet skulle egentlig ha fløyet direkte fra Bardufoss til Bodø. Men fartøysjefen hadde gjort en privat avtale om å levere en motor på Skagen lufthavn ved Stokmarknes.

Pårørende fikk ikke erstatning

De som mistet sine nærmeste, fikk ikke vite noe om hva som hadde skjedd.

Blant de 17 personene som omkom i ulykken, var det flere barn. Blant flyets passasjerer var det også flere ektefeller til forsvarsansatte.

I 2009 og 2010 behandlet tingretten og lagmannsretten erstatningssøksmål mot staten fra de etterlatte etter passasjerene på flyet. Tingretten mente at saken var foreldet. Det mente ikke lagmannsretten. De gikk langt i å kritisere måten Forsvaret håndterte en flyger med alkoholproblemer på, men mente ikke at det kunne karakteriseres som grovt uaktsomt, og staten ble frikjent.

Høyesterett avviste anken.

Beklagelse 40 år etter

Først 40 år etter ulykken, i 2012, fikk de etterlatte en beklagelse fra Forsvarsdepartementet. Det var første gang noen på regjeringsnivå hadde beklaget.

– Jeg beklager på det dypeste overfor de etterlatte og pårørende at de aldri fikk vite sannheten om ulykken. Jeg føler med dem som mistet sine kjære og har levd med usikkerheten etterpå, sa forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) i et intervju med NRK Brennpunkt.

Året etter, i 2013, ble fjellklatrerne som deltok i redningsaksjonen etter ulykken, hedret med Forsvarsmedaljen. Deres innsats ble ikke dokumentert av verken politiet eller Forsvaret og var ikke viet mye oppmerksomhet inntil klatrerne selv skrev sin egen rapport om den krevende aksjonen.

I rapporten kommer det blant annet fram at klatrerne og krimteknikere fra Kripos ble nektet helikopterassistanse for å kunne hente ned de forulykkede. Løsningen ble derfor å dele opp likene i fjellsiden og deretter bære dem ned i sekker.

En av Norges verste flyulykker

Grytøya-ulykken er en av de dødeligste flyulykkene i Norge de siste 50 årene. Den dødeligste ulykken er Operafjell-ulykken på Svalbard i 1996, der 141 personer døde da et russisk jetfly av typen Tupolev 154M styrtet under innflyging.

I forbindelse med at det i år er 50 år siden Grytøya-ulykken, har journalist Trine Hamran skrevet en bok om ulykken. Boken blir lansert 11. juli, på dagen 50 år etter ulykken.

Powered by Labrador CMS