BYTTES UT: De gamle Sea Lynx-helikoptrene om bord på den tyske fregatten Mecklenburg-Vorpommern skal byttes ut med NH90-varianten Sea Tiger. NH90-viste seg å bli et mareritt for Norge.Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Tysk pilot ser frem til å fly NH90 på tross av norsk skandale
MECKLENBURG-VORPOMMERN (Forsvarets forum): Helikopterpilot Patrick gleder seg til å få NH90 om bord på den tyske fregatten. Den norske NH90-skandalen bekymrer ham ikke.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
For tiden er hun flaggskip i SNMG1, Natos stående maritime styrke 1. Om bord på den 139 meter lange tyske fregatten Mecklenburg-Vorpommern står to Sea Lynx-helikoptre fra 1980-tallet i hver sin hangar. De skal snart erstattes av antiubåt-helikopteret NH90 Sea Tiger. Skipssjef og kommandør Hendrik Wissler gleder seg.
Annonse
– Norges NH90-kjøp viste seg å bli en katastrofe. Hva kan dere lære av at Norge kansellerte avtalen?
– Jeg kjenner ikke detaljene i den norske NH90-anskaffelsen. Vi må gjøre det beste ut av det og få det til å fungere. Det er på tide å gå videre til neste generasjon helikopter, sier Wissler til Forsvarets forum.
I hangaren møter Forsvarets forum også en helikopterpilot og løytnant som heter Patrick. Det er ikke så lenge til han må ta farvel med Sea Lynx.
– Hvordan ser du på å fly NH90 i fremtiden?
– Det er min personlige preferanse. Jeg liker å fly Sea Lynx. Den er omtrent som en kul, gammel Porsche. Men jeg ser frem til å fly NH90 fordi den har en mye lengre rekkevidde. Det blir utrolig bra.
– Flyvingen er enklere
Piloten vedgår at det kan bli problemer i begynnelsen, men understreker at NH90 vil utgjøre en bedre støttefunksjon for fregatten enn dagens Sea Lynx. Han forventer at de nye helikoptrene kommer omkring 2025.
– Det beste med NH90 er at selve flyvingen er mye enklere. Den har autopilot, noe vi ikke har i de gamle helikoptrene. Dessuten har NH90 plass til mye mer utstyr. Det blir lettere for oss å utføre oppdragene våre.
Planen var at NH-90 skulle operere ut fra Marinens Fridtjof Nansen-klassefregatter og Kystvaktens Nordkapp- og Svalbard-klasser.
På KNM Fritjof Nansen brukes helikopterhangaren i dag til treningsrom og auditorium. Ifølge Kystvaktens årsrapport for 2022 rakk NH90 å gjennomføre 33 operative flytimer i fjor.
Tåre i øyekroken
– I lys av hva som skjedde med NH90 i Norge, hvordan skal dere unngå en lignende situasjon?
–Jeg håper vi kan lære av feil som andre nasjoner som Norge og Australia har gjort. At vi må kvitte oss med de gamle gir meg en tåre i øyekroken, fordi de fungerer perfekt. Men de er 45 år gamle nå og vi bør se fremover, sier Patrick til Forsvarets forum.
Forsvarets forum får opplyst av Natos kommunikasjonsavdeling at det er «Nato policy» at soldater som gir intervjuer ikke kan oppgi etternavn. De nye retningslinjene kom på plass etter at Russland invaderte Ukraina i fjor, ifølge Nato.
Nylig skrev Naval News at den tyske marinen har mottatt sitt 18. og siste NH90 maritime transporthelikopter av typen Sea Lion, som dermed har erstattet deres gamle Sea King-helikoptre. I 2020 bestilte dessuten den tyske marinen 31 NH90 Sea Tiger helikoptre for 2.7 milliarder euro, ifølge Naval News.
I Norge ble det i 2001 bestilt 14 av den maritime varianten NH90 NFH, som står for Nato Frigate Helicopter.
Men det første NH90-helikopteret med full operativ kapasitet ble altså ikke levert til Norge før i 2018, ifølge Store norske leksikon.
Etter Oslo-besøket skal SNMG1 nordover og delta i Nato-øvelsen Joint Viking.
– I løpet av helgen blir vi totalt fem skip i flåten. Men den overordnede sammensetningen av denne styrken er at skip kommer og går. I månedskiftet april, mai er vi 7 eller 8 skip, sier styrkesjef kontreadmiral Thorsten Marx, til Forsvarets forum.
For tiden er det ingen ubåter i direkte støtte for denne gruppen, ifølge Marx. Men de øvde nylig med en tysk og en norsk ubåt i øvelsen Artic Dolphin.
SNMG1 er en av Natos fire innsatsstyrker og Natos medlemsland roterer på å delta.