Nyheter

ETTERSPILL: KNM Helge Ingstad flyttes fra CCB-basen på Ågotnes til destruering hos Norscrap West på Hanøytangen på andre siden av fjorden.
ETTERSPILL: KNM Helge Ingstad flyttes fra CCB-basen på Ågotnes til destruering hos Norscrap West på Hanøytangen på andre siden av fjorden.

Vaktsjefen på KNM Helge Ingstad nekter straffskyld

– Min klient tar tiltalen svært tungt. Den er alvorlig og vil kunne få store konsekvenser for ham. Han erkjenner ikke straffeskyld, sier forsvareren, Tom Sørum.

Publisert

Tre og et halvt år etter at fregatten Helge Ingstad kolliderte i Øygarden, har Statsadvokatene i Hordaland, Sogn og Fjordane tatt ut den formelle tiltalen i straffesaken mot navigatøren.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Tiltalen bygger på at uaktsom navigering var hovedårsaken til at KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola.

Les også: Sjef for Sjøforsvaret:– Kompetansen generelt er ikke lav

Forsvarets forum har vært i kontakt med den tiltaltes forsvarer, som ikke har noe å legge til ut over det som er oppgitt til andre medier.

– Min klient tar tiltalen svært tungt. Den er alvorlig og vil kunne få store konsekvenser for ham. Han erkjenner ikke straffeskyld, sier advokat Tom Sørum.

17 knop

Tiltalen mot den 32 år gamle vaktsjefen på skipet kom mandag etter at riksadvokaten fredag beordret tiltale mot ham. Samtidig ble saken mot tre andre siktede henlagt.

Av gjerningsbeskrivelsen, som er gjengitt i tiltalen, hadde navigatøren kort tid før kollisjonen med oljetankeren natt til 8. november 2018 overtatt som vaktsjef om bord. Han hadde dermed ansvaret for den 133 meter lange fregatten som holdt kurs innover Hjeltefjorden.

I tiltalen går det fram at Helge Ingstad hadde en hastighet på 17 knop sørover da den med avslått antikollisjonssystem seilte inn i området ved Stureterminalen.

Ble bedt om å svinge

Klokka 3.45 var tankskipet blitt klarert for avgang fra terminalen med kurs nordover. I vaktskiftet diskuterte 32-åringen med den avtroppende vaktsjefen hva et opplyst objekt ved terminalen kunne være, men undersøkte ikke nærmere om det var et fartøy eller noe landfast, ifølge tiltalen.

Snaue to minutter før kollisjonen skal vaktsjefen ha gitt ordre om kursendring, men et halvt minutt senere ble han bedt om å endre kurs.

– Ca. kl. 04.00 mottok han anrop over VHF fra Sola TS der han bl.a. ble bedt om å svinge styrbord med én gang, men foretok ikke fare- og skadeavvergende tiltak, som å redusere farten og avklare fra hvem og hvorfor han ble bedt om å svinge styrbord, for derved å kunne foreta en adekvat unnamanøver, står det i tiltalen.

Strafferamme

Foruten tiltale om brudd på straffelovens bestemmelser om uaktsom forårsakelse av sjøskade, er vaktsjefen tiltalt for brudd på den militære straffeloven. Som såkalt befalingsmann skal han ha gjort seg skyldig i forsømmelighet eller skjødesløshet i tjenesten.

Strafferammen er bot eller fengsel i inntil tre år. Etter tiltalen om brudd på den militære straffeloven risikerer vaktsjefen fengsel i inntil to år og å bli sagt opp fra stillingen i Forsvaret.

Fregatten til flere milliarder kroner var en del av Natos stående styrke på ulykkestidspunktet. Skipet ble rent på grunn og påført ødeleggende skader. Krigsskipet ble kondemnert og svekket dermed Norges forsvarsevne.

Powered by Labrador CMS