Nyheter

Overvåker Nordsjøen etter sabotører: – Viktig for hele Europa
Fartøy i Nato melder inn biter med informasjon til den overordnede maritime kommandoen. Kommandoen setter brikkene sammen i jakt på trusler mot energi-og kommunikasjonslinjer på havbunnen.
– Vi så det ikke, men andre Nato-fartøy gjorde det. Fartøy med koblinger til Russland fulgte gassrørledninger og internettkabler på havbunnen. Vårt mål er å bevise at de gjør det og hindre en ny Nord Stream, sier skipssjef Emeric Casanova.
I fire måneder har det franske patruljefartøyet Flamant vært på tokt. De har både drevet søk og redning i Den engelske kanal og fulgt med på energiinfrastruktur over og under vann i Nordsjøen. Nå ligger det til kai på Vippetangen i Oslo, i ferd med å bytte mannskap.
Han nevner bakteppet med eksplosjonene ved de to gassledningene Nord Stream, som går mellom Russland og Tyskland, i september 2022. Flere lands myndigheter har slått fast at eksplosjonene var målrettet sabotasje.
Internett og energi
I kjølvannet av eksplosjonene har Nato-land gått sammen om å overvåke maritim infrastruktur i mye større grad. Norske gassfelt og terminaler er direkte knyttet til mottakerland i Europa gjennom et omfattede rørsystem, skrev Etterretningstjenesten i sin åpne trusselvurdering i februar. Denne infrastrukturen kan bli rammet av uhell, fysisk sabotasje og destruktive cyberangrep, står det i vurderingen.
Les Forsvarets forums spesial om undervannskrigen: Truslene vi ikke ser
En betydelig del av gassforbruket i Frankrike kommer fra Norge.
Offiserene på det franske patruljefartøyet er ikke i tvil om at det er avgjørende å få god oversikt over infrastrukturen.
– Dette er viktig for hele Europa. Det er viktig for å opprettholde de samfunnene vi lever i i dag. Vi er avhengige av å få energien, sier den franske forsvarsattacheen til Norge, Sebastien Chatelain.

Skipssjef Casanova stemmer i:
– Kommunikasjonssystemene mellom Europa og Amerika går gjennom fibersystemene i nordatlanteren. Så dersom noen bestemmer seg for å kutte dem, ville kritisk infrastruktur for hele Europa og Nato falle sammen.

Lappeteppe av informasjon
– Stort sett ser vi ingenting, sier skipssjefen.
Det viktigste de gjør er å rapportere inn de observasjonene de gjør, slik også andre allierte fartøy i områdene gjør. På den måten får Natos maritime kommando (MARCOM) til sammen et mest mulig oversiktlig bilde.
– Faktum er at trusselen ikke er så åpenbar. Hvis du ser en tråler i en vindpark er det ikke suspekt den første gangen, men hvis vi allierte ser det samme fartøyet på de samme stedene flere ganger og sammenstiller informasjonen, da kan vi etter hvert vurdere om det er en trussel, supplerer forsvarsattaché Chatelain.

– Men fiskere er ikke våre fiender.
Skipssjef Casanova sier at det er flere faktorer de følger med på. Noen ganger ser de at fartøy sender ut en annen posisjon på nettverket AIS enn det de faktisk har.
– Vi ser at noen sender falsk informasjon. Det kan være en annen posisjon enn det de faktisk har, falsk informasjon om hva de bedriver eller hvilket navn de seiler under. Vår jobb er å sammenstille informasjonen vi har for å avsløre slike avvik.

Det kan også være andre grunner enn potensiell militær sabotasje for å sende falsk informasjon på AIS-systemet. Terrorister, tjuvfiskere og smuglere kan også dra fordel av å fordekke posisjonen sin eller annen informasjon.