Nyheter

FØLGER MED: Skipssjef Emeric Casanova viser frem Flamant, patruljefartøyet han har kommando på. For tiden ligger hun til kai på Vippetangen i Oslo.

Overvåker Nordsjøen etter sabotører: – Viktig for hele Europa

Fartøy i Nato melder inn biter med informasjon til den overordnede maritime kommandoen. Kommandoen setter brikkene sammen i jakt på trusler mot energi-og kommunikasjonslinjer på havbunnen. 

Publisert

Kortversjon

Nato-land har intensivert overvåkningen av maritim infrastruktur etter Nord Stream-sabotasjen, for å beskytte viktige energi- og kommunikasjonslinjer.

Det franske patruljefartøyet Flamant bidrar til overvåkningen ved å følge med på fartøy som opererer nær kritisk infrastruktur i Nordsjøen.

Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.

– Vi så det ikke, men andre Nato-fartøy gjorde det. Fartøy med koblinger til Russland fulgte gassrørledninger og internettkabler på havbunnen. Vårt mål er å bevise at de gjør det og hindre en ny Nord Stream, sier skipssjef Emeric Casanova.

I fire måneder har det franske patruljefartøyet Flamant vært på tokt. De har både drevet søk og redning i Den engelske kanal og fulgt med på energiinfrastruktur over og under vann i Nordsjøen. Nå ligger det til kai på Vippetangen i Oslo, i ferd med å bytte mannskap. 

Han nevner bakteppet med eksplosjonene ved de to gassledningene Nord Stream, som går mellom Russland og Tyskland, i september 2022. Flere lands myndigheter har slått fast at eksplosjonene var målrettet sabotasje. 

Internett og energi

I kjølvannet av eksplosjonene har Nato-land gått sammen om å overvåke maritim infrastruktur i mye større grad. Norske gassfelt og terminaler er direkte knyttet til mottakerland i Europa gjennom et omfattede rørsystem, skrev Etterretningstjenesten i sin åpne trusselvurdering i februar. Denne infrastrukturen kan bli rammet av uhell, fysisk sabotasje og destruktive cyberangrep, står det i vurderingen.

Les Forsvarets forums spesial om undervannskrigen: Truslene vi ikke ser

En betydelig del av gassforbruket i Frankrike kommer fra Norge.

Offiserene på det franske patruljefartøyet er ikke i tvil om at det er avgjørende å få god oversikt over infrastrukturen. 

– Dette er viktig for hele Europa. Det er viktig for å opprettholde de samfunnene vi lever i i dag. Vi er avhengige av å få energien, sier den franske forsvarsattacheen til Norge, Sebastien Chatelain. 

RIB: Under dekk på fartøyet ligger en mindre båt skipssjef Casanova kan sende ut på oppdrag. Denne brukes blant annet under søk- og redning i den engelske kanal. Flere ganger har de reddet opp flyktninger fra sjøen. Den franske forsvarsattacheen til Norge, Sebastien Chatelain, står ved siden av.

Skipssjef Casanova stemmer i: 

– Kommunikasjonssystemene mellom Europa og Amerika går gjennom fibersystemene i nordatlanteren. Så dersom noen bestemmer seg for å kutte dem, ville kritisk infrastruktur for hele Europa og Nato falle sammen. 

SYKESTUA: Det innebærer stor risiko for besetningen på 25 å ta om bord flyktninger. De må visiteres grundig for om de har med seg noe som kan brukes som våpen, og må oppholde seg i et telt på dekk. De eneste som får komme inn i fartøyets sykestue, er skadede og barn. Det minste barnet de har reddet fra sjøen var fire måneder gammelt, forteller skipssjefen.

Lappeteppe av informasjon

– Stort sett ser vi ingenting, sier skipssjefen. 

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Det viktigste de gjør er å rapportere inn de observasjonene de gjør, slik også andre allierte fartøy i områdene gjør. På den måten får Natos maritime kommando (MARCOM) til sammen et mest mulig oversiktlig bilde. 

– Faktum er at trusselen ikke er så åpenbar. Hvis du ser en tråler i en vindpark er det ikke suspekt den første gangen, men hvis vi allierte ser det samme fartøyet på de samme stedene flere ganger og sammenstiller informasjonen, da kan vi etter hvert vurdere om det er en trussel, supplerer forsvarsattaché Chatelain. 

SAMARBEID: I helgen lå Flamant og det norske kystvaktfartøyet Nornen ved siden av hverandre til kai i Oslo. Mandag skal de øve sammen i Oslofjorden.

– Men fiskere er ikke våre fiender. 

Skipssjef Casanova sier at det er flere faktorer de følger med på. Noen ganger ser de at fartøy sender ut en annen posisjon på nettverket AIS enn det de faktisk har. 

– Vi ser at noen sender falsk informasjon. Det kan være en annen posisjon enn det de faktisk har, falsk informasjon om hva de bedriver eller hvilket navn de seiler under. Vår jobb er å sammenstille informasjonen vi har for å avsløre slike avvik. 

FRANSK KJØKKEN: I dette lille kjøkkenet lages mat til besetningen på 25. Skipssjefen fremholder at det er blant det franske forsvarets aller beste, og at kokkene derfra tidligere er blitt snappet opp av forsvarsledelsen.

Det kan også være andre grunner enn potensiell militær sabotasje for å sende falsk informasjon på AIS-systemet. Terrorister, tjuvfiskere og smuglere kan også dra fordel av å fordekke posisjonen sin eller annen informasjon. 

Powered by Labrador CMS