Nyheter:

APP: Slik vil den nye appen til Forsvaret se ut. Navnet er fiktivt.
APP: Slik vil den nye appen til Forsvaret se ut. Navnet er fiktivt.

Forsvaret lanserer app for soldatene

App skal gjøre brukerreisen for soldaten enklere, og blant annet inneholde en digital personopplysningsblankett.

Publisert Sist oppdatert

Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS) er i full gang med en app-versjon av Min side. I første omgang vil testpiloten bli tilgjengelig for en håndfull soldater.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Benedicte Buer, seniorrådgiver innenfor digitalisering og prosjektleder for Digitalisering av HR forklarer til Forsvarets forum at hensikten med digitaliseringen er å gjøre brukerreisen, som er fra du får innkalling til sesjon til endt tjeneste for soldatene enklere.

– Vi har brukt begrepet app, men det er ikke en app som du laster ned fra Google play eller App Store. Det er en portalløsning, men den kan settes opp som en app på mobilen. Den tilpasser seg den digitale enheten den er på, enten det er en mobil, nettbrett eller PC.

Buer forklarer at skaperne bak portalløsningen består av en tverrfaglig gruppe ledet av FPVS.

– Vi jobber sammen med CYFOR, Forsvarsmateriell (FMA) IKT, Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA) og Forsvarets mediesenter (FMS). Det utviklere fra Bouvet som utvikler selve løsningen.

Benedicte Buer, seniorrådgiver innenfor digitalisering og prosjektleder for Digitalisering av HR i Forsvarets personell- og vernepliktssenter.
Benedicte Buer, seniorrådgiver innenfor digitalisering og prosjektleder for Digitalisering av HR i Forsvarets personell- og vernepliktssenter.

Pilot klar til sommeren

Appen, eller portalløsningen vil i første omgang ha ungdommer som er i perioden fra innkalling til sesjon til oppmøte på rekruttskolen som målgruppe. Buer forklarer at de vil videreutvikle piloten til flere målgrupper senere.

– Det vi jobber med nå, er en teknisk grunnmur. Vi må ha et teknisk rammeverk for at Min side skal kunne fungere, sier hun.

For å finne ut om appen vil passe målgruppen dro UX-designerne i utviklergruppen, Stian Engrønningen fra FMS og Angelika C. D. Kristiansen fra Bouvet til sesjonssenteret i Oslo for å teste ut prototyper i fullt smittevernutstyr.

– Planen er å lansere piloten før sommerferien. Den vil inneholde en minimumsløsning. Vedtak fra egenerklæringen, skal du møte opp eller ikke møte opp. Tid og oppmøte for sesjon. Hvor og når du skal møte til tjeneste. I tillegg legger vi opp til en del informasjon og tjenester som allerede finnes på forsvaret.no som denne brukergruppen trenger, slik at det blir lett å finne for brukeren.

– I tillegg skal en digital versjon av personopplysningsblanketten være del av minimumsløsningen.

TEST: UX-designerne Angelika C. D. Kristiansen (f.v) fra Bouvet og Stian Engrønningen fra Forsvarets mediesenter og tester ut piloten på sesjonssenteret i Oslo i full smittevernutstyr.
TEST: UX-designerne Angelika C. D. Kristiansen (f.v) fra Bouvet og Stian Engrønningen fra Forsvarets mediesenter og tester ut piloten på sesjonssenteret i Oslo i full smittevernutstyr.

Strøm på papir

I november 2020 skrev Soldatnytt om gardisten som ikke fikk lov til å stå slottsvakt. Vegard Borge er bare en av flere som har ventet flere måneder på sikkerhetsklareringen. Nå skal FPVS sette strøm på papir, og digitalisere selve skjemaet til personopplysningsblanketten for å unngå at soldater blir dimittert.

– Det vi har gjort er å digitalisere skjemaet slik at soldaten kan fylle ut skjemaet før han eller hun møter til tjeneste på rekruttskolen.

Buer forklarer at behandlingen vil enn så lenge være den samme, men soldatene slipper nå å fylle ut blanketten på papir.

Det har vært flere tilfeller hvor vernepliktige har blitt nektet sikkerhetsklarering etter seks måneder, hvor de har blitt dimittert på grunn av dette, eller soldatene har fullført 12 måneder tjeneste uten å ha fått sikkerhetsklarering.

– For de aller fleste så starter klareringsprosessen idet han eller hun møter opp til innrykk. Enkelte vil ikke få klarering, og blir sendt hjem. Det er både dumt for den det gjelder og Forsvaret. Så det vi har satt i gang nå er en pilot for tidlig klarering. Vi har begynt å sende ut linken til skjemaet til en gruppe soldater i god tid før de møter til tjeneste, med formålet å få de ferdig klarert før tjenesten begynner.

PC: Slik vil appen, eller portalløsningen se ut på en PC-skjerm. Navnet er fiktivt.
PC: Slik vil appen, eller portalløsningen se ut på en PC-skjerm. Navnet er fiktivt.

I tillegg til digital personopplysningsblankett i Min side-appen holder FMA (Forsvarsmateriell), Forsvaret, Altinn og Nasjonal sikkerhetsmyndighet, som eier personopplysningsblanketten, på å digitalisere hele klareringsprosessen.

– Vi fant ut at vi ikke kan vente på prosjektet, så vi setter strøm på papir slik at selve utfyllingen av skjemaet blir digitalisert. Det er en midlertidig løsning for soldater inntil det andre prosjektet er ferdig. Dette er mye bedre enn å fylle ut på papir under innrykk. Målet er å få alle klarert tidligere. Bare vi unngår at én person blir sendt hjem, så er det verdt det, sier Buer.

Personlig app

Buer forklarer at appen er personlig ved at man logger inn via ID-porten. Dette gjør det mulig å tilpasse informasjon på appen ettersom hvor i brukerreisen soldaten befinner seg.

– Vi vet for eksempel at du er kalt inn til sesjon. Da kan vi legge opp informasjonen på Min side. Hva skjer på sesjon, hvordan kan du forberede deg og hva betyr sesjon, hvorfor har vi det. Dette er ting ungdommene lurer på.

For to år siden satte Forsvarsstaben i gang et prosjekt kalt Digital soldat. Buer forklarer at resultatene fra prosjektet ligger til grunn for hva som skal være med i appen.

– Man kartla brukerreisen til soldatene. Ved å intervjue et antall soldater og sende ut en spørreundersøkelse til samtlige fikk man tegnet man opp hele gangen i førstegangstjenesten.

– Det man fant ut var at flertallet savnet informasjon i forbindelse med overganger som for eksempel fra rekrutt til avdeling. Her var det en del frustrasjon hos soldatene. De visste ikke hva som skulle skje, eller hva som ble forventet av dem.

Forsvaret vil at appen, eller Min side-portalen skal løse disse problemene ved å blant annet bruke lærestoff og informasjon som allerede er laget.

– Det legges opp informasjon og varsler så vi har mulighet til å sende beskjeder som treffer deg. Eksempelvis om det blir en endring av tid og oppmøte for sesjon, sier Buer.

Les også: Forsvaret tester digitale depot

Powered by Labrador CMS