Nyheter

I SKYENE: Forsvarsminister Bjørn Arild Gram og Forsvaret skal bruke milliarder på en ny investering.

Norge anskaffer amerikanske Seahawk-helikoptre

Norge kan få tre helikoptre som var tiltenkt U.S. Navy fra sommeren 2025. Totalt vil Norge kjøpe seks maskiner av typen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har besluttet å anskaffe nye maritime helikoptre av type Seahawk, kunngjorde forsvarsminister Bjørn Arild Gram under en pressekonferanse tirsdag.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Norge skal anskaffe seks helikoptre av typen, som skal leveres innen 2027. De første tre var tiltenkt U.S. Navy og kan leveres sommeren 2025. Anskaffelsen anslås å koste tolv milliarder kroner.

– Dette er en stor dag, vil jeg si, innledet Gram pressekonferansen med.

Han hadde relativt kort tid i forveien kalt inn til pressekonferansen om den nye investeringen.

Alliert

Seahawk SH-60R er produserte av amerikanske Sikorski. Å kjøpe fra en alliert var en del av vurderingen.

– Det er jo et forhold det å kjøpe forsvarsmateriell, eller i dette tilfellet maritime helikopter som vi kan operere godt i lag med nære allierte. Og det at allierte har denne kapasiteten er jo et forhold som er vektlagt, i tillegg til at vi vet at det er en utprøvd god teknologi, sier Gram til Forsvarets forum.

Seahawk fløy først i 1979 og ble tatt i operasjonell bruk i 1984. Gram frykter likevel ikke at Norge kjøper en dinosaur.

– Nei, det her er utprøvd kapasitet og helikopter, men de er samtidig moderne, og de er helt sikkert utviklet gjennom disse tiårene, så her har vi fått gode anbefalinger fra Forsvaret og jeg er trygg på at dette er en god beslutning, sier han.

Robust

– Vår del av verden er blitt mer uforutsigbar og utrygg, sa forsvarsministeren på pressekonferansen.

Han minnet om at regjeringen besluttet å stanse innfasingen av NH90-helikoptret i fjor sommer.

– Vi stod i en situasjon der vi mer enn 20 år etter kontrakten stod uten helikoptre som gjorde jobben de var kjøpt inn for.

SEAHAWK: Et Seahawk SH-60R fra det amerikanske forsvaret.

Derfor var regjeringen nødt til å skjære gjennom og konstatere at NH90-løpet ikke ville føre frem.

Anskaffelsen av Seahawk har ikke vært ute på anbud. Stortinget må godkjenne kjøpet før det kan gjennomføres.

– Dette er en direkteanskaffelse for å sikre at vi får dette så raskt som mulig, sier Gram til Forsvarets forum.

Fregattene må vente

De helikoptrene som leveres de kommende årene, skal i hovedsak brukes av Kystvakten. Fremover skal de undersøke om helikoptrene gir den anti-ubåtkapasiteten som fregattene har behov for.

– Når det gjelder fregatt, handler det om anti-ubåt-kapasitet og det gjennomfører vi nå utredninger på, for å se hvordan vi best mulig skal kunne dekke det behovet. Det er klar at det har skjedd en utvikling siden beslutningen om å anskaffe NH90 til fregattene ble tatt for mer enn 20 år siden, sier forsvarsministeren.

Gram utelukker ikke at helikoptere vil være en del av løsningen for fregattene fremover.

– Når vi tross alt skal gjøre så stor investeringer for flere tiår fremover, er det smart å gå gjennom hele bildet og se på hva som i sum gir oss best effekt. Det er effektene vi er ute etter, ikke nødvendigvis de enkelte plattformene og kapasitetene i seg selv.

– Når får vi denne effekten på plass?

– Hadde vi hatt operative NH90 helikoptre, så hadde vi hatt den på plass, det er det som har vært problemet. Nå anskaffer vi til Kystvakten, men skal de helikoptrene brukes til anti-ubåt-operasjoner på fregatter, så har man innfasingen og kunnskapen med å operere helikoptrene som sådan. Så dette forsinker ikke avklaringen av antiubåtkapasiter, snarere tvert imot, det er den raskeste veien til å få den kapasiteten til fregatt.

Besetninger til Danmark

Da regjeringen i fjor sommer kunngjorde at de ville droppe NH90-kontrakten, opplyste Luftforsvaret at 130 av deres medarbeidere ble direkte berørt.

Under tirsdagens pressekonferanse var forsvarsministeren opptatt av at kompetansen innenfor det maritime helikoptermiljøet ikke forsvinner.

– Danmark har operert Seahawk siden 2016, sa Gram, og fortalte at Norge sender to besetninger og en planoffiser til dit for å få teknisk og operativ kompetanse på helikoptret.

Fremover skal forsvarsministeren fremlegge anskaffelsen for Stortinget. Leveransene mellom 2025 og 2027 fordrer at avtalen inngås i sommer i år.

Forventer avklaring

Høyres forsvarspolitiske talsperson Hårek Elvenes mener at det er positivt at anskaffelsen av helikoptre kommer nå, men at det er et minus at det ikke anskaffes helikoptre til fregattene samtidig som det anskaffes helikoptre til kystvaktfartøyene.

– Fregattene er forutsatt å ha helikoptre. Vi forventer en snarlig avklaring på hvordan regjeringen vil dekke fregattenes behov for helikoptre, skriver han i en e-post til Forsvarets forum.

Fremskrittspartiets forsvarspolitiske talsperson Christian Tybring-Gjedde mener også at det er viktig å raskt få tilført Seahawks til fregattene også, dersom regjeringen lander på en slik løsning.

– Vi har i all for lang tid hatt en svekket operativ kapasitet grunnet skandaleprosjektet NH90. Vi kan ikke bruke måneder og år på nye utredninger, nå må det tas avgjørelser, skriver Tybring-Gjedde i en e-post.

Powered by Labrador CMS