Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Den «revolusjonerte» Hærens mekaniserte avdelinger da den ble satt inn i tjeneste i 1999. På selveste frigjøringsdagen, 8.mai 2022, er det funnet en hedersplass til den siste av de opprinnelige CV90 kampvognene. De andre opprinnelige vognene er enten oppgradert til dagens versjon, eller så er de blant de 35 vognene som Norge solgte til Estland i 2016.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Den siste av de opprinnelige vognene overleveres fra Forsvarsmateriell til Forsvarsmuseet på Akershus festning under en seremoni søndag.
– Museet ønsker å bruke vogna som del av Afghanistansutstillingen sin, og den vil derfor være satt opp slik den så ut der nede i 2007. Vogna er derfor en god illustrasjon på hva CV90 var da vogna ble satt i tjeneste for ca. 25 år siden, og hvordan den på kort tid gikk fra å være tilpasset et sub-arktisk miljø i Norge til varmt, tørt og støvete veier i Afghanistan, og på hvor mye arbeid som ble gjort for at dette skulle bli mulig, skriver spesialrådgiver Endre Lunde i Forsvarsmateriell i en e-post til Forsvarets forum.
Mange døgn på CV90
– Jeg har tjenestegjort i åtte år som vognkommandant og har tilbrakt mange døgn på CV90. Den har vært og er en veldig bra kampvogn i forhold til de oppgaver og forhold vi trenger den til, sier generalmajor og sjefen for Hæren, Lars S. Lervik til Forsvarets forum.
En annen som kjenner CV90 kampvognen ut og inn, er sjefssersjant Rune Wenneberg.
– Med denne løste vi oppgavene våre bedre. Den ble det vi kan kaller en «game-changer» for de operasjonene vi foretok i Afghanistan. Den ga oss veldig god beskyttelse og tilpasset seg terrenget utenfor veiene. CV90 kampvognene gir oss en formidabel ildkraft og har lengre rekkevidde enn det motstanderne våre hadde, sier Wenneberg.
Lunde forteller at vogna som overleveres Forsvarsmuseet skal stå ved siden av sin forgjenger, stormpanservognen NM135. CV90'n kom med langt bedre pansring, mobilitet og fart.
– Det var en revolusjon for Forsvaret da CV90 kom og et stort skritt fra vognene man hadde under den kalde krigen. Siden er de oppdatert flere ganger for å møte nye trusler.
Oppgradert
Generalmajor Lars Lervik snakker varmt om 2.generasjon av CV90 kampvognene som er fulldigitalisert.
– De nye versjonene har alle egenskaper som vi trenger i dag og for fremtiden. Vi har en ren stormpanservariant, så har vi en ledelsesvariant som med flere data- og samband som gjør oss istand til å kommunisere effektivt med alle i det norske Forsvaret, i tillegg til utenlandske allierte.
– Så har vi en oppklaringsvogn med langt bedre sensorer som radar og ulike kamera, samt egne bombekaster- og ingeniørvarianter. Samlet sett gir denne familien av kampvogner Hæren kapasiteter som på en god måte balanserer mobilitet, beskyttelse og ildkraft, sier sjefen for Hæren.
Ny manøverbataljon
I langtidsplanen for Forsvaret i perioden 2021-2024 står det at det skal opprettes en fjerde mekanisert bataljon. Fra før har Brigade Nord tre mekaniserte manøverbataljoner, Telemark bataljon, Panserbataljonen og 2. bataljon. Alle disse bruker CV90.
På spørsmål om Hærledelsen er kommet fram til et navn på den 4. manøverbataljonen i Brigade Nord, sier Lars Lervik at man ennå ikke har kommet fram til hva bataljonen skal hete.
– Valget av navn er en viktig sak for å bygge kultur og tradisjon, sier han.
– Norge har bataljon som er lett kjennbar for folk, nemlig Telemark bataljon. Er det slik at man ønsker et navn som klinger like bra?
– Ja, det kan være at vi finner et navn som klinger like bra som Telemark bataljon, men det er altså ikke bestemt ennå, svarer generalmajor og sjef for Hæren, Lars S. Lervik.