Nyheter

FORLENGER FLYEVAKUERING: Statsminister Jonas Gahr Støre møtte pressen på Nato-toppmøte i Vilnius onsdag ettermiddag.

Forlenger avtale om medisinsk evakuering: – Et uttrykk for det dramaet som er

VILNIUS (Forsvarets forum):Avtalen om et fly til medisinsk evakuering forlenges mellom Forsvaret og SAS. Statsministeren kaller det den viktigste flykapasiteten av pasienter ut av Ukraina.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er vel den viktigste flykapasiteten som er av pasienter ut av Ukraina, og vi har i dag besluttet å forlenge den avtalen med SAS, sier statsminister Jonas Gahr Støre til Forsvarets forum under Nato-toppmøtet i Vilnius.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Den avtalen som har vært gjeldende frem til nå lå an til å gå ut i slutten av august. Statsministeren er tydelig på at det er viktig at den fortsetter.

– Det er et uttrykk for det dramaet som er. Det er fortsatt nødvendig.

Den medisinske evakueringen fra Ukraina er et samarbeid mellom flere departementer, de regionale helseforetakene, Helsedirektoratet og øvrig norsk helsetjeneste, samt Forsvaret, SAS og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), skrev regjeringen i en pressemelding i mars, forrige gang avtalen ble forlenget.

Flyvende sykehus

– Det er en avtale mellom Forsvaret og SAS om medisinsk luftevakuering, og innebærer at de står standby til å kunne rigge et fly som et flyvende sykehus i løpet av ett døgn, sier Espen Bakke, som er kategoriansvarlig for reise og transport i Forsvarets logistikkorganisasjon, til Forsvarets forum.

Siden Russland gikk til fullskala invasjon av Ukraina, har flyet vært brukt til medisinsk evakuering av skadde ukrainske soldater fra den polske flyplassen Rzeszów-Jasionka til sykehus rundt omkring i Europa og til Norge.

– Vi opplever det som et ganske viktig og meningsfullt oppdrag for de som får hjelpen, sier Bakke.

Han viser blant annet til en reportasje i VG om en soldat som ble hentet ut tidligere i sommer, som gjorde stort inntrykk på ham.

– Det gir en følelse av å gjøre noe med stor betydning.

Siste 737 i flåten

Avtalen som nå er inngått gjelder frem til april 2025. Det har vært noen utfordringer med å få den på plass, ettersom SAS er i ferd med å fase flytypen 737 ut av flyparken sin.

– Det er et fly SAS ikke skal ha i flåten lengre. Slik det er nå blir Forsvaret den eneste kunden på det flyet, så da ligger det også i avtalen at Forsvaret må betale for vedlikehold på det, sier Bakke.

I tillegg har det vært et tema at SAS er nødt til å ha personell som har gyldige sertifikater på flytypen. Disse sertifikatene må dessuten holdes oppdaterte, og fordrer dermed en viss aktivitet. Det samme gjelder for dem som skal vedlikeholde flytypen.

Da Forsvarets forum var med på en av evakueringene i juni, hadde SAS-flyet med personell fra Forsvaret og SAS gjennomført 65 turer, og fløyet ut 1026 pasienter. Disse ble fløyet til Danmark, Tyskland, Finland, Belgia, Nederland, Ungarn, Frankrike og Kroatia. Evakuering av skadde soldater er et oppdrag Forsvaret gjør for Helsedirektoratet.

De mange stoppene er det tatt hensyn til i avtalen, sier Bakke.

– I avtalen er det slik at vi har 20 såkalte «cycles» (en start og en landing) i uken. Det har å gjøre med flyets vedlikeholdsprogram. Når vi gjennomfører turene hvor vi lander flere steder i Europa, kan det fort bli opp mot 20 cycles i uken.

EVAKUERING: Om bord på SAS-flyet som evakuerer ukrainske pasienter.

Flyet som brukes til medisinsk evakuering et noe bygget om til formålet. Toalettene er flyttet slik at man får svingt en båre inn døren. Vanlige festepunkter for seter brukes som festepunkter for bårer. I den nye avtalen har Forsvaret bedt om at det gjøres noen endringer, slik at de får litt flere seter i stedet for bårer. Det er fordi de har sett at færre pasienter som krever båre. Ved å ta ut tre bårer, får de ni seter ekstra.

Powered by Labrador CMS