Nyheter

OPPDRAG: Nikolas Berge Holden er kapteinløytnant i Kystjegerkommandoen. Han koordinerer styrkene til havs med de på land.

Store ressurser i sving:
– Utfordrende og spennende

Kystjegerkommandoen og en rekke andre grupper deltar når hangarskipet besøker hovedstaden. 

Publisert Sist oppdatert

Når hangarskipet USS Harry S. Truman besøker Oslo settes store ressurser i sving. Logistikk og sikkerhet står i fokus. 

Blant annet bistår Heimevernet, Kystjegerkommandoen, Politiet, Direktoratet for Strålevern og atomberedskap (DSA), Kystverket og Oslo havn. 

Mens skipet seilte inn Oslofjorden var det ledsaget av diverse politibåter og større militærfartøyer, men også av tre  av Kystjegerkommandoens stridsbåter. 

– Dette er jo mye større enn det man ofte gjør i hverdagen, sier kapteinløytnant i kystjegerkommandoen, Nikolas Berge Holden. 

Stridsbåtene holder vanligvis til i Nord-Norge, men er fraktet til Oslo for dette oppdraget, forteller han. 

– Det krever mye av oss også. Disse oppdragene kommer ofte på kort varsel, så vi må jo kaste oss litt rundt og være fleksible. Det i seg selv er utfordrende og spennende, sier Holden. 

Stor motivasjon

Holden og flere av de andre aktørene møtte pressen ved Akershusstranda. I området rundt kaianlegget og Akershus festning, var sikkerhetsoppbudet stort. 

Kai Morkestrand er sjef for HV-02. Hans heimevernssoldater har ansvaret for sikkerheten på land når Truman besøker Oslo. 

– Dette er kjernevirksomheten vår. Det er dette vi trener på årlig, sier Morkestrand. 

SIKKERHET: Kai Morkestrand og hans HV-02 styrker står for et stort sikkerhetsoppbud når hangarskipet besøker Oslo.

Han opplever stemningen blant heimevernssoldatene som deltar som svært positiv. 

– Man trener et par ganger i året, men så får man plutselig anledning til å gjøre det på ordentlig. Så det er stor motivasjon rundt dette oppdraget, sier HV-02-sjefen. 

PÅ VAKT: Heimevernssoldatene Marius Nyman (t.v) og Jesper Mork driver adgangskontroll ved Akershusstranda.

– Spennende

Når hangarskipet kommer inn Oslofjorden er det to loser fra Kysterverket om bord. Dette oppdraget betegnes som et såkalt spesialoppdrag, enkelt forklart et oppdrag utenom det vanlige. 

– Slike spesialoppdrag gis til de mer erfarne losene våre. Men det å være los er en evig læringsprosess, så om ti år vil de mindre erfarne losene være høyaktuelle for spesialoppdrag, sier losformann Jon Einar Kristiansen. 

VAR PÅ BRUA: Da Gerald R. Ford besøkte Oslo i fjor var det losformann Jon Einar Kristiansen som var på brua.

En losformann har et slags mellomlederansvar for losene i et gitt område. Han var selv med å lose inn hangarskipet Gerald R. Ford da det besøkte Oslo i mai i fjor. 

– Det er ingen tvil om det er et spennende, interessant og artig oppdrag, som nok de fleste vil være med på. Jeg unner de som er om bord der i dag det. De har nok en flott dag på jobb, sier Kristiansen. 

I motsetning til de fleste andre fartøyer har hangarskipene brua på siden av fartøyet. Kristiansen forteller at det er en spesiell opplevelse, men at losene er godt forberedt.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Man er fokusert og konsentrerer seg om jobben, i tillegg får man god hjelp av kystvakten, tauebåter og trafikksentralen.

– Så du står ikke og tenker på at dette er verdens dyreste fartøy?

– Nei, den tanken streifet meg ikke. Det hadde jeg faktisk ennå ikke tenkt på, sier Kristiansen.

Bedre forberedt politi

Mens Heimevernet tar seg av mye av sikkerheten på militært område, har politiet også vært i sving. For dem er mesteparten av jobben knyttet til Truman vanlig politiarbeid. 

– Vi holder i ro og orden som normalt, sier sjef for innsatslederne i Oslo politidistrikt, Torgeir Lindstad. 

INGEN HENDELSER: Seksjonsleder i Oslo politidistrikt, Torgeir Lindstad, forteller at det ikke er meldt om noen uønskede hendelser under innseiling til hangarskipet.

Sist gang et hangarskip besøkte Oslo var det mange som ville få et glimt av skipet, og det var tendenser til kaos på havet og på veiene. Lindstad forteller at de er bedre forberedt på dette denne gangen. 

– Den gangen var det første anløp og mai. Det var mange lystbåter på sjøen og skuelystne på land. Denne gangen er vi bedre forberedt, og har blant annet regulert en del gater, og lagt til rette for utkikkspunkter, sier han. 

Powered by Labrador CMS