Nyheter

BRANNPROBLEMATIKK: Siden 2002 skal det ha vært minst 22 branner knyttet til Forsvarets M113A2-vogner.

Anbefaler bruksforbud etter 20 år med branner

Statens havarikommisjon anbefaler bruksforbud på Forsvarets M113-vogner frem til risikoen for personell er redusert.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.


Den 28. januar 2022 oppstod det motorbrann på et av Forsvarets beltegående pansrede personellkjøretøy under en glattkjøringsøvelse. Ingen personer ble skadet under hendelsen.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Statens havarikommisjon (SHK) har gjennomført en undersøkelse som viser at branntilløp er et tilbakevendende problem for kjøretøyet av typen M113A2. Det skal gjelde begge versjonene av M113-vognene, både F1 og F2.

Undersøkelsen viser at brannen i 2022 føyer seg inn i en lang rekke med hendelser og at det siden 2002 har vært minst 22 tilsvarende branner på M113A2.

Les også: Stoltenberg: – Vi må investere mer i forsvar

Hæren har siden 2010 innført midlertidige brannforbyggende sikkerhetstiltak, men de tekniske problemene har ikke blitt løst. Nå anbefaler SHK bruksforbud på vognene, frem til risikoen for personell er redusert.

– Vi er kjent med branntilfellene og at saken har vært jobbet med i Havarikommisjonen, der har vi vært involvert i arbeidet og svart på de spørsmålene de har hatt. Vi er nødt til å sette oss inn i rapporten og ha tett dialog med Hæren på dette, sier Tomas Beck, sjef for landkapasiteter i Forsvarsmateriell til Forsvarets forum.

I likhet med Beck, sier talsperson for Hæren, Rolf Ytterstad at også de må sette seg inn i rapporten før de kan komme med en mer inngående kommentar.

FORBUD: Statens Havarikommisjon anbefaler nå bruksforbud på Forsvarets beltegående pansrede personellkjøretøy.

Rapporten trekker også frem at Forsvaret ikke har hatt en helhetlig oversikt over branntilfeller på M113A2 og at fagmyndighetene ikke har hatt evnen til å følge opp sikkerhetsrisiko knyttet til kjøretøystypen.

Innførte tiltak ga økt sikkerhet i garasje og ved lagring, men adresserte ikke brannårsak og løste ikke risiko for personell ved bruk av kjøretøyet.

Les også: Ekstrem høy terskel for vernepliktige på legevakten

Videre mener SHK at samhandlingen mellom Hæren som driftsansvarlig og fagmyndigheten ikke har vært tilstrekkelig. Samlet sett viser undersøkelsen at både Hærens sikkerhetsledelse, fagmyndighetens materiellforvaltning og Forsvarets materielltilsyn (FMT) sin oppfølging av brannene knyttet til Hærens M113A2 har vært utilstrekkelig.

– Jeg er klar over at det har kommet noe kritikk, men vi har ikke hatt tid til å sette oss inn i kritikken som er kommet enda, men vi kommer til å sette prioritet på dette, sier Beck.

Powered by Labrador CMS