Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Saken oppdateres.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Valget av ny stridsvogn har stått mellom to tilbydere: Leopard 2A7 fra tyske Krauss-Maffei Wegmann GmbH og K2 Black Panther fra sørkoreanske Hyundai Rotem.
Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) offentliggjorde på en pressekonferanse på Rena at tyske Leopard 2A7 som blir Norges nye stridsvogn. Antallet er satt til 54. Det er lagt inn en mulighet for kjøp av ytterligere 18 vogner.
– Dette kommer til å gi oss en sterkere landmakt, sa Støre.
Statsministeren er på Rena sammen med finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).
Kostnadsrammen for prosjektet er på over 19 milliarder kroner. Ifølge forsvarsminister Bjørn Arild Gram får Norge den første nye stridsvognen i 2026.
Fra 2002 har Norge hatt annengenerasjonsutgaven av tyske Leopard 2, som i sin tid ble kjøpt brukt fra Nederland.
Etter krigen i Ukraina har det dukket opp en debatt om stridsvognens plass på den moderne slagmarken og om anskaffelse av stridsvogner er det rette for Forsvaret. Blant annet skal Forsvarssjef Eirik Kristoffersen, ifølge Dagens Næringsliv (DN), ha frarådet regjeringen å anskaffe nye stridsvogner. Det er likevel mange som mener at stridsvognen fortsatt spiller en avgjørende rolle for Hærens slagkraft.
– Det er veldig bra at vi har fått en avklaring nå. Og så er jeg glad for at det er 54 som blir bestilt. Det er det som oppfyller styrkemålet i Nato, men også det som sjef i Hæren mener er det som trengs for å ha en mekanisert brigade, sier Eirik Kristoffersen til Forsvarets forum.
– Både jeg og sjef i Hæren er enige om at det andre som er positivt i dag, er at det blir snakket om de andre tingene som må være i tillegg til stridsvogn, som luftvern, langtrekkende ild og moderne droner, som ligger i planene, men som også i dag ble lagt vekt på av den politiske ledelsen, legger han til.
I spørsmålet om stridsvogn satt regjeringen til slutt igjen med to konsepter for veien videre: (1) nye stridsvogner eller (2) oppgradering av dagens Leopard 2 til en standard som tilsvarer helt nye stridsvogner, i kombinasjon med anskaffelse av nye vogner for å øke antallet.
I Landmaktutredningen kom det frem at oppgraderingen som var planlagt ikke ville gi tilstrekkelig beskyttelse mot nyere ammunisjon en potensiell motstander kan ha. Det ville heller ikke gi tilstrekkelig kommunikasjon, slik at stridsvognene kunne fungere som en del av en helhet i brigadesystemet. Dermed falt valget på nye stridsvogner.
Forsvarets forum har spurt Leopard-leverandør Krauss-Maffei Wegmann (KMW) om tidsrammen for leveranse hvis Norge kjøper Leopard stridsvogner, og hvor mange slike stridsvogner de regner med å kunne levere totalt i 2023.
«Vi har levert et bindende tilbud til norske myndigheter som oppfyller alle norske krav, inkludert leveringstider. KMW er alltid fleksibel med hensyn til evt. innkommende bestillinger. Vi er i stand til å betjene alle våre kunder gitt at respektive kontrakter er signert og godkjent av den tyske regjeringen. For tiden er Leopard 2 i produksjon for Ungarn og den tyske Bundeswehr», skriver en talsperson for KMW i en e-post til Forsvarets forum.