Nyheter

KLIPPET SNOREN: Kontreadmiral Anthony E. Rossi, statssekretær i USAs marinedepartment Marty Simon, sjef FMA Mette Sørfonden og forsvarsattaché Odd-Harald Hagen klippet snoren foran Norges første P-8.

Nå har Norge fått sitt første Poseidon-fly

SEATTLE (Forsvarets forum): Torsdag fikk Norge formelt overlevert sitt første P-8 Poseidon i USA.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

På Boeings fabrikk i Renton, utenfor Seattle, høres en jevn støy av vifter, spylere, varsellyder og banking. En eim av kjemikalier henger i luften.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Det er lukten av penger og frihet, sier Christopher Whitmer, account manager hos Boeing.

På fabrikken i Renton monteres de siste delene av P-8 Poseidon-flyene som Forsvaret har kjøpt inn for å erstatte overvåkingsflyet P-3 Orion.

Denne torsdagen er også dagen da Norge formelt fikk overlevert sitt første eksemplar av det topp moderne fartøyet. Noen kilometer unna, på Boeings eget flymuseum, ble et symbolsk sett nøkler overlevert til Mette Sørfonden, sjef Forsvarsmateriell (FMA), av Stu Voboril, visepresident for Boeings P-8 program.

SEATTLE: Christopher Whitmer på Boeings fabrikk utenfor Seattle.

– Å erstatte P-3 med P-8 er helt fantastisk. Jeg tenker at nå er forsvarssjefen, sjef E-tjenesten og sjefen for Forsvarets operative hovedkvarter superfornøyde med at vi har fått dette i dag, sier Sørfonden til Forsvarets forum.

Cadillac

Det nye flyet er ifølge Boeing selv det mest avanserte av sitt slag.

– Dette er cadillacen av flerfunksjonelle fly, sier Matt Kaslik ved Boeings avdeling for internasjonal forretningsutvikling.

Det kan brukes til overvåking og rekognosering, det har antiubåt-kabaliteteter, det kan brukes mot mål på havoverflaten og det kan utstyres med angrepsvåpen. Under vingene er fire kontaktpunkter, der man kan montere raketter, missiler og andre våpen.

P-8 under bygging på Boeings fabrikk i Renton.
P-8 under bygging på Boeings fabrikk i Renton.
P-8 under bygging på Boeings fabrikk i Renton.
Boeing P-8A Poseidon.
Boeing P-8A Poseidon.
Boeing P-8A Poseidon.
Boeing P-8A Poseidon.
Boeing P-8A Poseidon.
Boeing P-8A Poseidon.
Boeing P-8A Poseidon.
Boeing P-8A Poseidon.

Under skroget – the business end of the plane, som Whitmer kaller det – er en luke for å slippe ut torpedoer. Et apparat som ligner på en varmtvannsbereder slipper ut sonarbøyer, som brukes til å lete etter ubåter.

Flyet er basert på passasjerflyet 737-800.

Det bidrar ifølge Boeing til lavere utviklings- og vedlikeholdskostnader. Men i motsetning til andre militærfly som er basert på sivile fly, har ikke Boeing bygget om et ferdig passasjerfly. I stedet har de konstruert et militærfly fra grunnen av, basert på designet til 737.

Ny fly-lukt

– Det føles fantastisk å kjenne lukten av nytt fly. Det er en stor milepæl. Men det er enda flere og større milepæler som kommer, med å få flyet operativt og på plass i Norge og integrert med andre norske kapasiteter, sier Odd Arvid Tveit prosjektleder for det norske P-8-programmet.

Han har jobbet med anskaffelsen siden før Norge bestemte seg for å kjøpe fem P-8-fly i 2017. Det første ferdige flyet, det som ble overlevert til Norge torsdag, har fått navnet Vingtor.

PROSJEKTLEDER: Odd Arvid Tveit om bord på Vintor, Norges første P-8.

Til sammen skal Norge bruke elleve milliarder kroner på P-8-anskaffelsen, inkludert tilpassing til norsk bruk. Hvor mye flyene koster fra fabrikken, vil ikke Boeing avsløre.

Selv om flyet offisielt er levert til Norge, er det ikke helt klart til å settes i tjeneste.

– Det gjenstår IKT-integrasjon, logistikk, å få på plass våpen og spesielt få mennesker til å operere sammen, sier Tveit.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne artikkelen stod det at P-8 til forskjell fra P-3 hadde toaletter som var enklere å bruke fordi de er de samme som på kommersielle fly. Setningen er fjernet ettersom toalettene er relativt like på de to flyene. Utfordringer ved bruk er knyttet til antrekket til personellet. Saken er endret 19.11.2021, klokken 10.06.

Powered by Labrador CMS