Nyheter:
Slik så det ut da KNM Helge Ingstad ble slept til Haakonsvern.
Foto: Eivind Senneset
Mandag blir KNM Helge Ingstads siste tur
Forflytningen skal etter planen ta rundt fem timer.
Helge Ingstad ligger nå på Ågotnes i påvente av at leverandør forhaler fartøyet til destruksjonsstedet. Nå skal fregatten flyttes over til Norscrap West, som ligger på Hanøytangen.
Tidligere denne uken skrev Forsvarets forum at Helge Ingstad legger ut på sin siste tur en gang i februar. Når er det klart at turen finner sted mandag 8. februar.
Det er CCB-basedrift som starter forflytningsoperasjonen rundt klokken 07.00 ved at de fjerner strømkabler og fortøyninger. Deretter blir fartøyet klargjort til forhaling.
Å forhale er å benytte er å benytte tau eller anker for å forflytte en båt i trange farvann eller havneområder. Man bruker ikke motor, seil eller årer, men trekker eller vender fartøyet.
Fartøyet skal forhales ved hjelp av to slepebåter, samt en line/sikringsbåt. I tillegg vil det være flere sjøbjørner fra Sjøforsvaret som følger fregatten. Det vil være en los og personell om bord for fortøyning og overvåking av slepet, skriver Forsvarsmateriell i en pressemelding.
I forkant har DNV GL gjennomført en fartøysinspeksjon av fregatten. Forflytningen skal etter planen ta rundt fem timer, der i overkant av tre – fire timer utgjør selve forhalingen. Man opererer med et totalt værvindu (med vind og bølger) på cirka ni timer.
Det var i januar i år at Forsvarsmateriell (FMA) meldte at de hadde fått i havn kontrakt med en leverandør som skal destruere krigsskipet i henhold til alle krav.
Av sikkerhets- og skjermingsmessige grunner var det kun norske leverandører som kunne være med i konkurransen. Det er stilt strenge krav til gjennomføringen av destruksjonen for å ivareta blant annet miljøkrav og sikkerhetshensyn, melder FMA.
FMA kommer til å ha personell tilstede når fregatten skal destrueres.
Det er fremdeles en del militært utstyr om bord i fregatten. Dette utstyret kan ikke fjernes før demonteringen er i gang. Noe av dette utstyret er underlagt regler for destruksjon og trenger godkjenning av tredjepart, skriver Forsvarsdepartementet i en pressemelding.
Destruksjonen av fregatten koster 60 millioner kroner og skal etter planen være ferdig i løpet av utgangen av 2021. Det forventes å tilkomme salgsinntekter av metallet på flere millioner kroner som vil bidra til å redusere samlet kostnad for forsvarssektoren.