helikopterulykke

Black Hawk kan ha fått feil høydedata

Det er mulig at Black Hawk-helikopteret som i januar kolliderte med et passasjerfly og styrtet, ikke fikk med seg viktig meldinger fra luftkontrollen. 

GULLTOPP: Et Black Hawk-helikopter med det karakteristiske utseende som har gitt dem kallenavnet «Gold Tops» flyr over Washington D.C. Helikopteret på bildet tilhører Alfa-kompaniet i 12th Aviation Battalion. Det var et helikopter fra Bravo-kompaniet som var involvert i ulykken.
Publisert Sist oppdatert

Det er en mulighet for at mannskapet om bord i Black Hawk-helikopteret ikke hørte «kritiske» meldinger fra kontrolltårnet før det kolliderte med et passasjerfly den 29. januar. 

Det er også mulig at helikoptermannskapet fikk unøyaktig høydedata, ifølge National Transportation Safety Board (NTSB). 

Det skriver Defense News. 

NTSB er nå ferdig med undersøkelsene på åstedet, men etterforskningen av ulykken fortsetter. 

NTSB, som kan sammenlignes med den norske Havarikommisjonen, skal blant annet undersøke hva helikoptermannskapet kunne og ikke kunne se i tiden før kollisjonen. 

Det antas at mannskapet brukte nattbriller under hele flygningen. Helikoptermannskapet var ute på en årlig reklarering i nattflygning. 

Kollisjonen skjedde like ved Ronald Reagan National Airport, den nærmeste kommersielle flyplassen til USAs hovedstad Washington D.C. Både helikopteret og passasjerflyet fra PSA Airlines styrtet i elven Potomac etter sammenstøtet. 

Tips oss!

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Samtlige om bord i både flyet og helikopteret mistet livet. 

Hørte kanskje ikke melding

NTSB har blant annet undersøkt ferdskriverne og taleregistratorene om bord. Disse registrerer kontinuerlig data som høyde, flyfart og kurs, samt meldinger som flyene har fått over radio. 

Data fra disse viser at passasjerflyet overhørte en melding fra kontrolltårnet rundt to minutter før kollisjonen. Denne meldingen var rettet mot helikopteret, og omtalte passasjerflyet som var på vei mot sin tiltenkte rullebane. 

Kort tid etter skal kontrolltårnet ha gitt beskjed om at helikopteret kunne passere bak flyet. 

Data fra helikopterets ferdskriver og taleregistrator indikerer imidlertid at disse meldingene, eller deler av dem, kanskje ikke nådde gjennom til Black Hawk-mannskapet. 

Undersøkelser viser også at helikopterpiloten kan ha operert med feil høydedata. På et tidspunkt indikerte piloten at de fløy i en høyde på 300 fot, mens instruktøren om bord indikerte at fløy på 400 fot. 

Omtrent et minutt etter meldte piloten at de ville synke til 200 fot. Da helikopteret traff passasjerflyet, befant de seg på 278 fot. Det er uklart hvilken høyde helikoptermannskapet da trodde at de befant seg på. 

– Vi er sikre på at radiohøyden til Black Hawk ved kollisjonstidspunktet var 278 fot, men jeg vil understreke at det ikke nødvendigvis betyr at det var den høyden Black Hawk-mannskapet så på sine barometriske høydemålere i cockpiten, sier leder for NTSB Jennifer Homendy. 

– Vi ser motstridende informasjon i dataene, sier hun. 

Kjent for sine VIP-oppdrag

Black Hawk-helikopteret tilhørte 12th Aviation Battalion i den amerikanske hæren. 

Avdelingen omtales formelt som The Army Aviation Brigade (TAAB), holder til ved Fort Belvoir i delstaten Virginia og er best kjent for sine VIP-oppdrag i og rundt Washington D.C. 

Det skriver nettstedet The Warzone

Noen av helikoptrene i avdelingens Black Hawk-flåte er spesialbygd med modifiserte kabiner og farger i svart og gull. 

Den karakteristiske fargepaletten har gjort helikoptrene kjent som «Gold Tops», eller gulltopper. 

Det er disse som normalt flyr amerikanske militærtopper dit de skal i området rundt Washington D.C. 

Avdelingen bidrar også inn mot oppdraget «Continuity of Government». Dette går ut på at amerikanske myndigheter skal fungere og løse oppgaver, selv om det skulle oppstå krise eller krig. 

TAAB er en del av oppdraget ved blant annet å flytte nøkkelpersonell i forsvarsdepartementet til et trygt sted. 

De er også på transportberedskap for 911th Engineer Company, en avdeling helt i toppsjiktet når det gjelder søk og redning i urbane områder. Avdelingen fikk mye oppmerksomhet etter terrorangrepene 11. september 2001, da de bidro tungt inn i redningsarbeidet etter angrepene mot Tvillingtårnene. 



Powered by Labrador CMS