Nyheter

SKADER: Bildet skal angivelig vise skadene på det filippinske kystvaktskipet BRP Cape Engano, etter kollisjonen med et kinesisk kystvaktskip.

Kollisjon mellom filippinsk og kinesisk kystvaktskip

I følge den kinesiske kystvakten skal det filippinske kystvaktskipet med vilje ha kollidert med det kinesiske skipet, på en «uprofesjonell og farlig» måte.

Ifølge nyhetsbyrået AFP opplyser filippinsk kystvakt har to av deres skip fått skader.

– Filipinenes handlinger for å hevde sin rett i Sør-Kinahavet er ikke provoserende, sier Jonathan Malaya, talsperson for landets sikkerhetsråd ifølge Reuters.

Ifølge en uttalelse fra den kinesiske kystvakten ignorerte et filippinsk fartøy gjentatte advarsler og kolliderte med et kinesisk fartøy med vilje, på en «uprofesjonell og farlig» måte.

To fartøy har ifølge Kina på ulovlig vis tatt seg inn i et område havområde ved atollen kjent som Sabina Shoal. Den er en del av Spratlyøyene, som består av om lag 600 små øyer, korallrev og undervannsskjær i Sør-Kinahavet.

Ifølge kinesiske myndigheter seilte det samme fartøyet som kolliderte med deres kystvaktskip, senere inn i et område nær undervannsrevet Second Thomas Shoal.

Det har vært en lang rekke maritime hendelser mellom Filippinene og Kina i Sør-Kinahavet, der de to landene har flere overlappende territorialkrav. Også Taiwan, Malaysia, Brunei og Vietnam har til dels overlappende krav på ulike øyer og havområder.

Kina har valgt å overse en kjennelse fra en voldgiftsdomstol som i 2016 fastslo at landets krav mangler juridisk grunnlag, og at Kinas bygging av kunstige rev er ulovlig.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Powered by Labrador CMS