Nyheter

FORSKNINGSPROSJEKT: Sjøkrigsskolen i Bergen inviterte til krigsspillkonferanse, som er en del av et forsknings og utviklings prosjekt.

Dataspill skal trene kadetter for tredje verdenskrig

BERGEN (Forsvarets forum): I århundrer har soldater spilt spill for å trene på krigføring. Nå bruker Forsvarets høgskole virtuell virkelighet for å forberede kadetter.

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– VR (virituell virkelighet, journ.anm) gjør at læringen sitter lenger, stikke dypere, og en av fordelene er at du føler du har vært der. Hjernen din sier at dette har du opplevd, sier forskningsleder Stian Kjeksrud.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Han står i et klasserom på Sjøkrigsskolen i Bergen. Krigsspill-deltakere sitter foran hver sin PC. De har på seg store svarte briller, som holdes på plass av en hjelm.

Plutselig begynner noen av de å veive med konsollene, i uforklarlige retninger.

De ser ikke bare på en film der en familie blir utsatt for voldelige angrep, de er med som en av aktørene.

For dem er det virkelighet.

– Ved hjelp av VR-teknologier tar vi studentene gjennom en væpnet konflikt fra forskjellige ståsteder. Studentene begynner med å være ofre for vold i krig, før de senere skal spille overgriperen, forteller han.

VIRITUELL VIRKELIGHET :Flere av deltakerne prøvde spillet med VR-briller. Foto: Hedvig Idås
ANNEN KARAKTER: Deltakerne ser seg selv i speilet i spillet, som en annen karakter. Foto: Hedvig Idås
DESIGNET SPILLET: Stian Kjeksrud er assisterende forskningsleder ved Forsvarets Høgskole (FHS). Foto: Hedvig Idås
REALITETEN: XR-prosjektet skal sette kadettene inn i hvilke type trusler sivile står ovenfor i krig. Foto: Hedvig Idås

VR som betyr virtual reality og kalles for virtuell virkelighet på norsk, er en illusjon med datateknologi, og gir opplevelse av å være et annet sted.

Det brukes nå av militære fagfolk for å lære studentene å analysere hvordan vold utspiller seg i krig.

Lang historie

Krigsspill stammer fra det indiske strategispillet Shaturanga. Det er et sjakkspill fra 600-tallet, som skulle forestille en slagmark, står det i Store norske leksikon.

Det var ikke før på begynnelsen av 1800-tallet at konseptet krigsspill ble kjent, etter at den prøyssiske armé brukte spill som verktøy for å trene sine offiserer. Da Preussen beseiret Frankrike under den fransk-prøyssiske krigen, ble krigsspill tatt opp av offiserer fra andre land, ifølge historielaget Army group York.

I dag bruker det norske Forsvaret krigsspill med realistiske simuleringer for å trene på å ta valg i vanskelige situasjoner under en væpnet konflikt.

På bakgrunn av det, samlet fagfolk seg til en krigsspillkonferanse i Bergen i mai, for å se hvordan kadetter kan bruke dataspill i sin utdanning.

Tredje verdenskrig-scenario

Mens deltakerne i det ene klasserommet setter seg inn i de sårbares perspektiv, sitter grupper i et annet rom og planlegger et slag.

De setter opp planer, disponerer enhetene sine, undersøker mulighetsrommet og lager handlingsalternativer. Bakgrunn, informasjon og ordre har de fått av orlogskaptein Tor Ivar Strømmen.

Strømmen er selv en ivrig gamer. Han bruker det kommersielle taktiske maritime operasjonspillet «vantage» for å trene kadettene på situasjonsforståelse og planlegging av maritim krigføring.

Les også: Gaming – hva har det med veteranarbeid og Forsvaret å gjøre?

Gruppene i klasserommet er delt i russiske og norske lag. Området strekker seg fra Stavanger i sør, til Volda i nord.

IVRIG SPILLERE: Deltakere fra Sverige forteller at de ønsker å ta med spillet over til nabolandet. Foto: Hedvig Idås
SKAPTE SPILLET: Orlogskaptein Tor Ivar Strømmen som er PhD-stipendiat ved Sjøkrigsskolen forklarer hvordan spillet fungerer til deltakerne. Foto: Hedvig Idås
TRENE PÅ OPERASJONER: Dataspillet gir mulig til å trene på taktiske maritime operasjoner. Foto: Hedvig Idås

– De typiske scenarioene er at noen er sjef for Luftforsvaret, Marinen og Nato-styrken. De må koordinere og synkronisere handlinger, dele bildet og informasjon hele veien, forteller Strømmen.

Han forklarer at på motstanderens side er det sjefer for Nordflåten og luftstyrkene.

– Jeg legger også forskjellige filtre og hindre i veien for kommunikasjonen.

Spillet er realistisk fordi sjøkrig i dag er prikker på en skjerm, mener Strømmen.

– Det er lenge siden du var så nærme at du så fienden i hvitøyet, sier han.

Ifølge Strømmen inngår spillet som en av de viktigste kursene i maritime taktiske operasjoner, der vanskelighetsgraden øker, helt opp til tredje verdenskrig-scenario.

- Skal kjenne på dilemmaet

I det siste av krigsspillene er det lagt vekt på kommunikasjon, samarbeid og finne løsninger i høyt tempo.

Etterretningsbrif, sikkerhetsinformasjon, politiske situasjonsoppdateringer og retningslinjer har blitt gjennomført. Operasjonen går ut på å overvåke og patruljere et operasjonsområde, og beskytte Sjøforsvarets fartøy.

Mannskapet på krigsskipet har inntatt sine plasser.

«Gå i front, så tar vi det derfra, se ut hele tiden», ropes det fra en i mannskapet.

Farten øker i takt med diskusjonen om hvilke valg de skal ta. Fartøyet seiler i takt med bølgene i 59.4 knop.

«Stopp skipet med en gang, ellers skyter jeg», ropes det på engelsk fra sambandet.

Etter en time trer mannskapet av skipet, som i virkeligheten er deltakere spredt i fem forskjellige rom med navigasjonssimulatorer.

Les også: Helikopter-simulator flyttet fra Italia til Nederland

De har gjennomført den maritime øvelsen «Aden».

Orlogskaptein Petter Lunde, som er Seksjonsleder ved SKSK
Orlogskaptein Petter Lunde, som er Seksjonsleder ved SKSK
Orlogskaptein Petter Lunde, som er Seksjonsleder ved SKSK

Orlogskaptein Petter Lunde har styrt hvordan øvelsen utspilte seg fra manøverrommet. Han mener at det er viktig å kjenne på dilemmaet om hva de skal gjøre i en situasjon.

– Vi kan si at det er en kommunikasjonsøvelse.

– Som regel er det noen som ikke blir hørt, kanskje er det riktig eller kanskje hadde de løsningen. Sånne ting er viktig å få frem, sier han.

Powered by Labrador CMS