Kronikk

UTVIKLING: KI har stort potensial innen flere områder, for eksempel logistikk. Illustrasjonsfoto fra opplæring av ukrainske soldater i Polen.

Er forsvarssektoren klar for kunstig intelligens?

Skal Forsvaret lykkes med å dra nytte av kunstig intelligens, må hele organisasjonen forberede seg.

Publisert

Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.

Fremskrittene innen kunstig intelligens er både forbløffende og inspirerende. Men teknologi alene er ikke nok. Skal Forsvaret lykkes med å dra nytte av kunstig intelligens, må hele organisasjonen forberede seg.

Vi står foran et historisk forsvarsløft som skal gjøre Forsvaret i stand til å holde Norge trygt. Kunstig intelligens (KI) vil spille en vesentlig rolle i å realisere forsvarsløftet. 

Det gjelder i den operative delen av Forsvaret, men også i støttevirksomheter som Forsvarsmateriell (FMA) og Forsvaret logistikkorganisasjon (FLO).

Gjennombruddet med ChatGPT høsten 2022 har for alvor vist mulighetene som ligger i KI. Forsvarssektorens egen KI-strategi understreker hvordan KI kan forbedre og automatisere et vidt spenn av systemer, oppgaver og prosesser. 

Den setter også ambisiøse mål for hva sektoren skal klare å oppnå i årene fremover. Men for å realisere dette potensialet, må KI-utvikling gå hånd i hånd med utvikling av mennesker, organisasjoner og praksiser.

KI er «overalt» i fremtidens forsvar

Når man snakker om KI i en militær kontekst, er det ofte med fokus på operative anvendelser som droner og autonome kjøretøyer. Dette er også områder hvor FFI har drevet med forsknings- og utviklingsaktiviteter over flere år. Men det finnes også mange oppgaver og funksjoner i støttevirksomheten som ligner på sivile oppgaver og funksjoner hvor KI anvendes i dag. 

Flere understreker at det er her KI har størst potensial til å støtte militære organisasjoner i nær fremtid. Også 2024-versjonen av FFIs årlige publikasjon Forsvarsanalysen løfter frem økt bruk av KI i støttevirksomheten som en «ny mulighet» for Forsvaret.

Som to nye FFI-rapporter viser, spenner relevante KI-anvendelser for FLO, FMA og resten av støttevirksomheten bredt. Innen anskaffelser kan KI benyttes til å automatisere avrop og bestillinger, kontrollere transaksjoner, estimere risiko knyttet til leverandører og forsyningskjeder, og til å støtte styring av investeringsporteføljer. 

Slike anvendelser kan bidra til at Forsvaret i større grad får det de trenger, når og hvor de trenger det.

KI har også stort potensial innen logistikk. KI benyttes blant annet til å overvåke lagerinventar og å optimalisere vareplasseringer, varebeholdninger og vareplukk. 

Et annet område som vil kunne styrke den operative evnen betydelig, er bruk av KI innen vedlikehold for å redusere nedetid på materiell. 

Her kan KI for eksempel utnyttes til å identifisere eller forutsi avvik og feil i systemer, kartlegge årsakssammenhenger og optimalisere vedlikeholdsplaner. Det amerikanske forsvaret er godt i gang med bruk av KI-løsninger i vedlikeholdet av både luft- og sjømateriell.

I lys av den store og stadig voksende informasjonsmengden i forsvarssektoren, gir KI også mange muligheter til å forenkle og effektivisere kunnskapshåndtering. Slike KI-anvendelser inkluderer alt fra kategorisering av data til innhenting og sammenfatting av skriftlig informasjon til chatbotter slik som ChatGPT. 

Det kan ha stor verdi for eksempel innen etterretning og situasjonsforståelse, men også innen mer administrative oppgaver og virksomhetsstyring.

Det er organisatorisk krevende å lykkes med KI

Noen ganger kan det virke som at det bare er fantasien som setter grenser for hvordan KI kan anvendes, også i Forsvaret. For å få dette til å bli en realitet, trengs imidlertid mer enn fantasi. Det krever målbevisst innsats fra hele forsvarssektoren, støttet av sivile kompetansemiljøer. 

I vår evaluering av KI-modenheten i støttevirksomheten konkluderer vi med at modenheten nå, samlet sett, er lav. Studiens funn vil nok også gjelde for flere andre deler av Forsvaret. 

Den lave modenheten skyldes ikke det teknologiske mulighetsrommet, men snarere organisatoriske forhold og rammefaktorer som kan stikke kjepper i hjulene for KI-innføring i Forsvaret. 

Mye annen forskning underbygger også hvordan organisasjoners evne til å utvikle og tilpasse seg for å utnytte ny teknologi er minst like viktig – eller viktigere – for å få effekt, enn teknologien i seg selv. Det vil ikke minst være tilfellet for en kompleks teknologi som KI.

Vellykket innføring av KI avhenger både av gode data og datastyringspraksiser, understøttende teknologisk infrastruktur og smidige anskaffelsesløp. Det krever også solid strategisk forankring, sterk ledelse, tilstrekkelig tilgang på ressurser over tid, tildeling av ansvar og myndighet, utvikling av prosesser og doktriner, koordinering og samhandling på tvers, kompetanseutvikling og en kultur for innovasjon og endring. 

Vår FFI-studie finner utfordringer og flaskehalser innen alle disse områdene. Det skaper en risiko for at Forsvaret ikke vil klare å realisere det store anvendelsespotensialet til KI.

Selv om vi ser den organisatoriske modenheten som den største begrensningen for KI i Forsvaret nå, er det selvsagt teknologiske utfordringer knyttet til KI. Det er fortsatt begrensninger i hvilke oppgaver dagens smale KI-teknologi kan løse. 

I en forsvarskontekst stilles det også skjerpede krav til systemenes pålitelighet, robusthet og sikkerhet. Det er derfor viktig med realistiske forventninger til både innføringstakten og nytten av KI-systemer. Men teknologien er likevel på et nivå hvor Forsvaret allerede kan begynne å høste god effekt av den – om evnen er der. 

Det haster med å heve Forsvarets KI-modenhet

For å maksimere utbyttet av KI i Forsvaret må altså organisasjonen utvikles vel så mye som de teknologiske løsningene. Og det haster. 

Om Forsvaret ikke begynner å heve modenheten for KI allerede i dag, vil man fremdeles stå overfor mange av de samme utfordringene om fem eller ti år når teknologien er enda kraftigere, og viktigere, enn i dag.

Vi identifiserer fire sentrale forbedringsområder for å styrke Forsvarets evne til å innføre KI:

  • For det første må den strategiske styringen rundt KI videreføres og styrkes for å sikre at overordnede strategiske mål og ambisjoner blir forankret i konkrete planer og måleparametere for den enkelte organisasjon. 
  • For det andre må organisasjonene, og kompetansen til menneskene som utgjør dem, videreutvikles. 
  • For det tredje må det legges bedre til rette for at sektoren evner å drive innovasjon og eksperimentering med KI. 
  • Og til sist må tilgangen på data og IT-infrastruktur – to sentrale forutsetninger for utvikling og bruk av KI-systemer – forbedres. 
  • I våre nylig publiserte FFI-rapporter gir vi anbefalinger om konkrete tiltak som vi mener vil hjelpe sektoren å oppnå forbedring innen alle disse fire områdene. 

    Det er lite tvil om at KI har kommet for å bli. Spørsmålet er ikke lenger om, men hvordan, Forsvaret kan få effekt av KI. Teknologien er moden. Nå er det opp til Forsvaret å bli det også.

Powered by Labrador CMS