AN-124: Royal Air Force i Skottland mottok i august 2020 sin første P-8 simualtor. Leveransen skjedde med transportflyet Antonov AN-124. En P-8 simulator er drøyt syv meter lang, fire meter bred, og nesten fire meter høy. Den veier 9,545 kilo. Illustrasjonsfoto.Foto: Alex Scott. Royal Air Force
Forsvarssjefen vil ha «kinderegg»
Maskinen med en prislapp på rundt 1,6 milliarder inngår i forsvarssjefens fagmilitære råd. Sjef for Luftforsvaret Rolf Folland kaller simulatoren et «kinderegg.»
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Norges «nye» maritime overvåkningsfly Boeing P-8A Poseidon kalles som regel bare P-8.
Annonse
I sitt fagmilitære råd (FMR) lansert onsdag, anbefaler forsvarssjefen å anskaffe en fullverdig simulator for P-8 på Evenes.
«Dette gir betydelige gevinster gjennom økt operativ evne
og tilgjengelighet, samt store bærekraftsmessige gevinster i form av redusert personellbelastning, økonomiske innsparinger og reduserte utslipp,» står det i FMR.
Generalmajor og sjef for Luftforsvaret, Rolf Folland, sier til Forsvarets forum at han er meget fornøyd med FMR generelt, og P-8-simulator-anbefalingen spesielt.
Han kaller simulatoren et kinderegg, med både miljømessige og økonomiske gevinster.
– Koster 1,6 milliarder
Folland sier at simulatoren vil gi Luftforsvaret evne til å produsere flybesetninger som er klare for operasjoner uten å måtte bruke flyet, slik at man blant annet får et lavere driftstofforbruk.
– Simulatoren vil koste rundt 1,6 milliarder, ifølge tidligere beregninger, og vil være nedbetalt i løpet av fire til fem år. På grunn av at vi ikke trenger å reise på simulator til Skottland, at vi ikke trenger å bruke reell flytid på trening, og at vi slipper å droppe sonarbøyer i havet som både har en kostnad og dårlige konsekvenser for miljøet.
Folland opplyser at hvis simulatoren blir kjøpt inn må man ha et simulatorbygg. Han anslår at den kan være mulig «i løpet av noen få år».
– Hvor lang tid det vil ta å prosjektere og bygge må du spørre Forsvarsbygg om, jeg tror at hvis man vil så kan det gjøres ganske raskt. Det er snakk om et bygg med en simulator som du kjøper og installerer, og som kan være operativ ganske raskt.
F-35-samarbeid med Finland
En annen ting Folland er opptatt av for tiden er hvordan den operative evnen til norske kampfly kan koordineres med vårt naboland Finland, som har bestilt 64 F-35A.
I et intervju med Norsk offisers- og spesialistforbund snakket Folland varmt om muligheten for at norske kampfly fly «kan understøttes på en finsk base, for raskt å komme på vingene igjen – og omvendt.»
– Har du et tidsmessig estimat for når dette kan bli realisert?
– Jeg har «lent meg ganske langt fram i skoen» der også, når det gjelder utviklingen av et spredningskonsept for norske kampfly, sier Folland, og legger til:
– Sammen med den nordiske integrasjonen med Nato-medlemskapet til Finland og forhåpentligvis snart Sverige, ønsker jeg å ha et fullgodt spredningskonsept hvor vi kan bruke både norske lufthavner, men også lufthavner i nordiske områder innen utgangen av 2025, sier Folland til Forsvarets forum.