Meninger

KAMPFLY: Norske politikere besluttet å kjøpe F-35. I Sveits kan imidlertid folket snu kjøpet, skriver Oddmund Hammerstad. Her ser vi sjef for 332-skvadron Tron Strand med et F-35 på Ørland flystasjon.

Folket kan snu kampflykjøpet

I Sveits kan en folkeavstemning føre til at landet kjøper et annet fly enn F-35.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.

21. juli hadde jeg et innlegg i Forsvarets Forum under overskriften «Kampflyvalget i Sveits – hvem har vært smartest her?» Jeg hadde lest i militærtidsskriftet Breaking Defense at Sveits hadde valgt kampflyet F-35A i konkurranse med Eurofighter, det franske Rafale og Boings F/A-18 og begrunnet valget blant annet med at Lockheed Martins F-35A var det rimeligste flyet. «The F-35A achieved the highest grades for product support and efficiency of maintenance,» ble det uttalt i den sveitsiske arbeidsgruppens begrunnelse.

Stykkprisen er også konkurransedyktig, ble det hevdet.

Kostnadsvekst og forsinkelser

Dette sto å lese omtrent samtidig med at den amerikanske riksrevisjonen (Government Accountability Office - GAO) kom med en knusende dom over F-35 prosjektets uakseptable kostnadsvekst, forsinkelser, uavklarte feil og mangelfullt logistikk- og vedlikeholdssystem. Og fra US Air Force kom rapporter om forsinkelser, motorer som ble slitt tidligere enn ventet, mangel på reservedeler og meget høye oppgraderings- og andre driftskostnader på de 400 F-35 som var i drift.

«Breaking Defense» rundet av sin reportasje med at sveitsernes begrunnelse måtte få USAs forsvarsdepartement (Pentagon) og Kongressens forsvarskomiteer (Armed Services Committees) og GAO til å sperre opp øynene og straks gå i tenkeboks. Siden jeg avsluttet mitt innlegg i juli med å skrive: «Jeg holder en knapp på at det er Lockheed Martin som har vært smartest – nå også», er jeg nødt til å melde at det er det sveitsiske folk som er smartest.

Det kan altså bli det sveitsiske folk – landets skattebetalere – som trekker det lengste strået i denne saken...

Stemmer teller

Som vi vet praktiseres folkeavstemninger i Sveits. Når en sak har stor folkelig interesse, og minst 100 000 innbyggere skriver under på at folkeavstemning ønskes i den aktuelle saken, så blir det slik. Per i dag er antall underskrifter fra sveitsere som ønsker et annet kampfly enn F-35 nær lovens krav. I og med at kontrakt er inngått med Lockheed Martin kreves et såkalt dobbelt flertall ved at folkeavstemningen må støttes av et flertall av Svetis’ 26 kantoner (delstater i føderasjonen).

Det kan altså bli det sveitsiske folk – landets skattebetalere – som trekker det lengste strået i denne saken, kan vi lese i Breaking Defense.

Om alle kortene hadde kommet på bordet her i landet, primært når det gjaldt prissettingen av de konkurrerende flyene, før Stortinget tok stilling til Stoltenberg-regjeringen anbefaling i 2008 om å gå for F-35 fremfor svenskenes JAS Gripen, kunne valget blitt et annet. Og etter at både stykkprisen og kostnadsutviklingen skjøt i været fra rundt 2012, ville kanskje folkets og skattebetalernes representanter valgt å ta rev i seilene.

Kunne vært forhindret

Stortinget, som må godkjenne anskaffelsene i bolker, kunne redusert antallet og på den måten hindret den enorme belastningen vi nå vil oppleve i forsvarsbudsjettene i årene fremover.

Les også: Den samlede prisen for kampflyene anslås til 324 milliarder

Du strør salt i såret, sier noen. Det er vann under broen, sier andre. Det blir salt i vannet, det – og det er vondt å svelge.

Powered by Labrador CMS