Meninger

KAMPFLY: Norske politikere besluttet å kjøpe F-35. I Sveits kan imidlertid folket snu kjøpet, skriver Oddmund Hammerstad. Her ser vi sjef for 332-skvadron Tron Strand med et F-35 på Ørland flystasjon.
KAMPFLY: Norske politikere besluttet å kjøpe F-35. I Sveits kan imidlertid folket snu kjøpet, skriver Oddmund Hammerstad. Her ser vi sjef for 332-skvadron Tron Strand med et F-35 på Ørland flystasjon.

Folket kan snu kampflykjøpet

I Sveits kan en folkeavstemning føre til at landet kjøper et annet fly enn F-35.

Publisert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.

21. juli hadde jeg et innlegg i Forsvarets Forum under overskriften «Kampflyvalget i Sveits – hvem har vært smartest her?» Jeg hadde lest i militærtidsskriftet Breaking Defense at Sveits hadde valgt kampflyet F-35A i konkurranse med Eurofighter, det franske Rafale og Boings F/A-18 og begrunnet valget blant annet med at Lockheed Martins F-35A var det rimeligste flyet. «The F-35A achieved the highest grades for product support and efficiency of maintenance,» ble det uttalt i den sveitsiske arbeidsgruppens begrunnelse.

Stykkprisen er også konkurransedyktig, ble det hevdet.

Kostnadsvekst og forsinkelser

Dette sto å lese omtrent samtidig med at den amerikanske riksrevisjonen (Government Accountability Office - GAO) kom med en knusende dom over F-35 prosjektets uakseptable kostnadsvekst, forsinkelser, uavklarte feil og mangelfullt logistikk- og vedlikeholdssystem. Og fra US Air Force kom rapporter om forsinkelser, motorer som ble slitt tidligere enn ventet, mangel på reservedeler og meget høye oppgraderings- og andre driftskostnader på de 400 F-35 som var i drift.

«Breaking Defense» rundet av sin reportasje med at sveitsernes begrunnelse måtte få USAs forsvarsdepartement (Pentagon) og Kongressens forsvarskomiteer (Armed Services Committees) og GAO til å sperre opp øynene og straks gå i tenkeboks. Siden jeg avsluttet mitt innlegg i juli med å skrive: «Jeg holder en knapp på at det er Lockheed Martin som har vært smartest – nå også», er jeg nødt til å melde at det er det sveitsiske folk som er smartest.

Det kan altså bli det sveitsiske folk – landets skattebetalere – som trekker det lengste strået i denne saken...

Stemmer teller

Som vi vet praktiseres folkeavstemninger i Sveits. Når en sak har stor folkelig interesse, og minst 100 000 innbyggere skriver under på at folkeavstemning ønskes i den aktuelle saken, så blir det slik. Per i dag er antall underskrifter fra sveitsere som ønsker et annet kampfly enn F-35 nær lovens krav. I og med at kontrakt er inngått med Lockheed Martin kreves et såkalt dobbelt flertall ved at folkeavstemningen må støttes av et flertall av Svetis’ 26 kantoner (delstater i føderasjonen).

Det kan altså bli det sveitsiske folk – landets skattebetalere – som trekker det lengste strået i denne saken, kan vi lese i Breaking Defense.

Om alle kortene hadde kommet på bordet her i landet, primært når det gjaldt prissettingen av de konkurrerende flyene, før Stortinget tok stilling til Stoltenberg-regjeringen anbefaling i 2008 om å gå for F-35 fremfor svenskenes JAS Gripen, kunne valget blitt et annet. Og etter at både stykkprisen og kostnadsutviklingen skjøt i været fra rundt 2012, ville kanskje folkets og skattebetalernes representanter valgt å ta rev i seilene.

Kunne vært forhindret

Stortinget, som må godkjenne anskaffelsene i bolker, kunne redusert antallet og på den måten hindret den enorme belastningen vi nå vil oppleve i forsvarsbudsjettene i årene fremover.

Les også: Den samlede prisen for kampflyene anslås til 324 milliarder

Du strør salt i såret, sier noen. Det er vann under broen, sier andre. Det blir salt i vannet, det – og det er vondt å svelge.

Powered by Labrador CMS