LUFTFORSVARET: Et norsk F-35 kampfly. Høsten 2019 startet F-35 gradvis å ta over oppgavene til F-16. Den norske F-35-flåten blir fullt operativ fra 2025. Illustrasjonsfoto.Foto: Ole Andreas Vekve / Forsvaret
Norske F-35 har gjort 26 scrambles i år
Forsvaret har publisert oppdatert statistikk for hurtig reaksjonsvarsel.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
QRA-statistikk blir publisert på Forsvarets nettsider med ujevne mellomrom.
Annonse
Såkalt hurtig reaksjonsvarsel, QRA, står for Quick Reaction Alert.
– Vi har oppdatert siden med de nyeste tallene: 26 scrambles og 45 identifiseringer, skriver talsperson for Luftforsvaret, Stian Roen, i en e-post til Forsvarets forum.
Han understreker at dette er tall per 15. august.
Til sammenligning var tallene for hele fjoråret 24 scrambles med 43 identifiserte fly. Se statistikk nederst i saken.
Dersom et ukjent fly nærmer seg norsk luftrom rykker Forsvaret ut med to F-35 fra Evenes flystasjon. Kampflyene finner de ukjente flyene, og identifiserer og dokumenterer dem.
– Russerne har sine måter å fly på, litt avhengig av om de skal mot USA eller Europa. Da vil det enten være Evenes eller Island som responderer, sa oberstløytnant Trond «Matrix» Haugen, sjef for 332 skvadronen ved Ørland flystasjon, til Forsvarets forum i januar.
Haugen uttalte seg i forbindelse med at Norge for tredje gang skulle ta en runde som luftpoliti på Island.
QRA-statistikk
Utrykninger (scrambles) og identifiseringer siste år
2023: 26 scrambles med 45 identifiserte fly (per 15. august)
2022: 24 scrambles med 43 identifiserte fly
2021: 34 scrambles med 58 identifiserte fly
2020: 50 scrambles med 96 identifiserte fly
2019: 38 scrambles med 83 identifiserte fly
2018: 57 scrambles med 100 identifiserte fly
2017: 37 scrambles med 59 identifiserte fly
Frem til og med 2021 var det F-16 som løste QRA ut fra Bodø. Fra 2022 har F-35 overtatt oppdraget fra Evenes. Kilde: Forsvaret.