En amerikansk F-35-pilot skjøt seg ut fra et F-35B over South Carolina som krasjet i bakgården til en privatbolig.
Til tross for at undersøkelsen frikjente piloten for tjenesteforsømmelse, ble han avskjediget fra sin stilling.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
Etter at piloten skjøt seg ut av jagerflyet av typen F-35B over South Carolina i fjor skal flyet ha fortsatt å fly 64 nautiske mil på autopilot før det krasjet. Nå har piloten mistet sin stilling som følge av hendelsen.
Oberst Charles «Tre» Del Pizzo bekreftet til Marine Corps Times at han var piloten som skjøt seg ut fra et F-35B over Charleston, South Carolina, den 17. september 2023, og landet med fallskjerm i bakgården til en privatbolig.
I en skriftlig uttalelse sa Del Pizzo at marinesjefen, general Eric Smith, beordret at han skulle sparkes fra kommandoen over Marine Test and Evaluation Squadron 1 etter å ha gjennomgått rapporten fra ulykkesundersøkelsen.
Undersøkelsesrapporten, som Marine Corps offentliggjorde torsdag, fant at Del Pizzos F-35B fikk en teknisk feil, og at de primære skjermene og kommunikasjonen ble avbrutt da Del Pizzo forsøkte å lande i regn på Joint Base Charleston i South Carolina. Rapporten sa imidlertid at nødskjermen og reservesystemet for kommunikasjon «forble stort sett funksjonelle.»
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Selv om undersøkelsen konkluderte med at Del Pizzo fulgte de riktige prosedyrene og ikke hadde forsømt sine plikter, konkluderte etterforskerne med at han kunne ha fortsatt å fly jagerflyet og at beslutningen om å skyte seg ut var en feil.
Undersøkelsen konkluderte med at hendelsen skyldtes pilotfeil, og sa at Del Pizzo skjøt seg ut fra et flygedyktig fly, til tross for svært krevende kognitive og flyforhold, ifølge rapporten.
Etterforskerne frikjente Del Pizzo og alle andre involverte fra forsømmelse av plikter. Rapporten sa at Del Pizzo var kvalifisert og forberedt på flyvningen og utførte den i henhold til regelverket. Den elektriske feilen skyldtes heller ikke mangelfull vedlikehold, ifølge rapporten.
Del Pizzo tok kommandoen over skvadronen i Yuma, Arizona, også kjent som VMX-1, den 21. juni — måneder etter at rapporten ble ferdigstilt i januar.
Den 2. oktober, litt over tre måneder senere, avskjediget generalløytnant Bradford Gering, visekommandant for luftfart, Del Pizzo fra kommandoen over VMX-1 «på grunn av tapt tillit til hans evne til å utføre ansvaret for sin kommando,» sa Marine Corps.
Del Pizzo påpekte at ulykkesrapporten konkluderte med at han gjennomførte flyvningen etter de riktige prosedyrene og ikke hadde forsømt sine plikter. Han sa også at et råd ble sammenkalt for å gjennomgå hendelsen og konkluderte med at beslutningen hans om å skyte seg ut var berettiget.
Del Pizzo sa at han ble gjeninnsatt til full flystatus i juni etter å ha «oppfylt alle anbefalingene fra styret.»
Men Del Pizzos beslutning om å skyte seg ut fra F-35 har nå kastet skygge over hans vellykkede karriere og satt hans fremtid i usikkerhet, skriver Defense News.
Del Pizzo sa at han har fått tilbud om å velge blant flere videre oppdrag, og at han og familien nå vurderer sine neste steg. Marine Corps sendte en uttalelse til Marine Corps Times torsdag kveld som bekreftet at Smith tok beslutningen om å fjerne Del Pizzo fra kommandoen over VMX-1.