Nyheter
300 timer igjen i tjeneste for Norge
Norske F-16 har fått sitt siste ettersyn på Kjeller. Nå planlegges det for salg av godt brukte jagerfly.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Dette er ikke et endelig avskjed med F-16. De er fortsatt klar til strid og det kommer de til å være i mange år til, sier oberst Bård Reidar Solheim.
Han er sjef for prøveflygeravdelingen i Forsvarsmateriell, og fløy F-16 med halenummer 680 til Bodø. Der skal det avtjene sine siste timer for Luftforsvaret ved 132 Luftving, i Nato-beredskap (QRA, journ. anm.).
De siste månedene har flyet som begynte sin tjeneste for Norge på 80-tallet, vært på faseettersyn – som er en type vedlikehold – på Kjeller.
Nå kan flyet, som har nær 6500 timer i lufta, holdes på vingene i 300 timer til. Så er det over, i hvert fall i det norske Luftforsvaret. Da skal ingen norske F-16 gjennomføre faseettersyn på Kjeller igjen.
Og fra 2022 er F-16 tatt ut av tjeneste, og erstattet av kampflyet F-35.
Da skal F-35 stå på QRA-beredskap på Evenes, ifølge Forsvarets tidsplan.
Mange oppdrag
Flyet Solheim står foran har vært med på de skarpeste oppdragene Luftforsvaret har vært sendt ut på siden 2000-tallet; i Kirgisistan ( i forbindelse med krigen i Afghanistan), i Afghanistan og på Kreta da Norge deltok under bombingen av Libya i forbindelse med Operation Odyssey Dawn.
– Det går utenpå det meste av hva norske F-16 har deltatt i, sier Solheim og sikter til operasjonen der F-16 tok av fra Kreta og fløy inn over libysk luftrom.
Skal selges
Samtidig som norske F-16 har fått sitt siste ettersyn på Kjeller og jagerflyet snart er et tilbakelagt kapittel i norsk luftfartshistorie, planlegges det nå for salg av F-16.
Fire jagerfly som er tatt ut av tjeneste, blir nå klargjort for salg på Kjeller. Vedlikeholdet og oppussingen av F-16 er det Kongsberg Aviation Maintenance Services AS som står for.
Les også: Skvadronssjef: F-16 blir viktig for Norge også etter at flyet fases ut
Ønsket er at de skal bli solgt raskest mulig, sier Magnus Hansvold i Forsvarsmateriell (FMA).
Han er ansvarlig for å få kunder til å åpne lommeboka for F-16 fra Norge, som sjef for avhending i FMA.
– Jeg har reist i flere land og sett mange F-16. De norske F-16 er helt klart blant de best vedlikeholdte, sier Hansvold.
– Det er interessenter som har meldt seg. Jeg kan ikke si noe om hvilke nasjoner det dreier seg, sier han.
Ifølge Teknisk ukeblad seiler Romania opp som en mulig kandidat til å kjøpe norske F-16.
Skal trolig på museum
Hansvold vil heller ikke vil si noe om hva man kan forvente å få betalt for et norsk jagerfly fra 80-tallet.
– Men er det er mer enn hva det koster å klargjøre dem for salg, sier Hansvold.
Luftforsvaret har 57 F-16 og Forsvarsmateriell ønsker å selge så mange dem det lar seg gjøre, men langt fra alle er operative.
Noen er i dårlig stand som følge av skader, og er dermed uaktuelle for salg, sier Hansvold.
– Ett har blitt utsatt for et lynnedslag, et annet for en for hard landing. Noen kan brukes for reservedeler for mulige kjøpere.
– Hva med flyet som skal til Bodø (680, journ. anm.)?
– Det er godt mulig at det havner på Luftfartsmuseet i Bodø.