Nyheter

BEREDSKAP: F-16 med halenummer 680 tar av fra Kjeller tar av fra Kjeller i retning Bodø for tjeneste i 132 luftving.
BEREDSKAP: F-16 med halenummer 680 tar av fra Kjeller tar av fra Kjeller i retning Bodø for tjeneste i 132 luftving.

300 timer igjen i tjeneste for Norge

Norske F-16 har fått sitt siste ettersyn på Kjeller. Nå planlegges det for salg av godt brukte jagerfly.

Publisert

– Dette er ikke et endelig avskjed med F-16. De er fortsatt klar til strid og det kommer de til å være i mange år til, sier oberst Bård Reidar Solheim.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Han er sjef for prøveflygeravdelingen i Forsvarsmateriell, og fløy F-16 med halenummer 680 til Bodø. Der skal det avtjene sine siste timer for Luftforsvaret ved 132 Luftving, i Nato-beredskap (QRA, journ. anm.).

De siste månedene har flyet som begynte sin tjeneste for Norge på 80-tallet, vært på faseettersyn – som er en type vedlikehold – på Kjeller.

Nå kan flyet, som har nær 6500 timer i lufta, holdes på vingene i 300 timer til. Så er det over, i hvert fall i det norske Luftforsvaret. Da skal ingen norske F-16 gjennomføre faseettersyn på Kjeller igjen.

Og fra 2022 er F-16 tatt ut av tjeneste, og erstattet av kampflyet F-35.

Da skal F-35 stå på QRA-beredskap på Evenes, ifølge Forsvarets tidsplan.

Bård Reidar Solheim er oberst og sjef for prøveflygeravdelingen i Forsvarsmateriell.
Bård Reidar Solheim er oberst og sjef for prøveflygeravdelingen i Forsvarsmateriell.

Mange oppdrag

Flyet Solheim står foran har vært med på de skarpeste oppdragene Luftforsvaret har vært sendt ut på siden 2000-tallet; i Kirgisistan ( i forbindelse med krigen i Afghanistan), i Afghanistan og på Kreta da Norge deltok under bombingen av Libya i forbindelse med Operation Odyssey Dawn.

Der var også Solheim, som sjef for det norske styrkebidraget der Norge stilte med blant F-16 jagerfly og bakkemannskap på Souda Air Base på Kreta.

– Det går utenpå det meste av hva norske F-16 har deltatt i, sier Solheim og sikter til operasjonen der F-16 tok av fra Kreta og fløy inn over libysk luftrom.

Skal selges

Samtidig som norske F-16 har fått sitt siste ettersyn på Kjeller og jagerflyet snart er et tilbakelagt kapittel i norsk luftfartshistorie, planlegges det nå for salg av F-16.

Fire jagerfly som er tatt ut av tjeneste, blir nå klargjort for salg på Kjeller. Vedlikeholdet og oppussingen av F-16 er det Kongsberg Aviation Maintenance Services AS som står for.

Les også: Skvadronssjef: F-16 blir viktig for Norge også etter at flyet fases ut

Ønsket er at de skal bli solgt raskest mulig, sier Magnus Hansvold i Forsvarsmateriell (FMA).

Han er ansvarlig for å få kunder til å åpne lommeboka for F-16 fra Norge, som sjef for avhending i FMA.

Magnus Hansvold i FMA mener at norske F-16 er bedre vedlikeholdt enn flyene i mange andre nasjoner.
Magnus Hansvold i FMA mener at norske F-16 er bedre vedlikeholdt enn flyene i mange andre nasjoner.

– Jeg har reist i flere land og sett mange F-16. De norske F-16 er helt klart blant de best vedlikeholdte, sier Hansvold.

– Det er interessenter som har meldt seg. Jeg kan ikke si noe om hvilke nasjoner det dreier seg, sier han.

Ifølge Teknisk ukeblad seiler Romania opp som en mulig kandidat til å kjøpe norske F-16.

Skal trolig på museum

Hansvold vil heller ikke vil si noe om hva man kan forvente å få betalt for et norsk jagerfly fra 80-tallet.

– Men er det er mer enn hva det koster å klargjøre dem for salg, sier Hansvold.

Luftforsvaret har 57 F-16 og Forsvarsmateriell ønsker å selge så mange dem det lar seg gjøre, men langt fra alle er operative.

Noen er i dårlig stand som følge av skader, og er dermed uaktuelle for salg, sier Hansvold.

– Ett har blitt utsatt for et lynnedslag, et annet for en for hard landing. Noen kan brukes for reservedeler for mulige kjøpere.

Hva med flyet som skal til Bodø (680, journ. anm.)?

– Det er godt mulig at det havner på Luftfartsmuseet i Bodø.

Powered by Labrador CMS