Nyheter:

Jagerflyet F-16 gjør en takeoff under øvelsen Falcon Response 2020 på Luftforsvarets base Rygge.
Jagerflyet F-16 gjør en takeoff under øvelsen Falcon Response 2020 på Luftforsvarets base Rygge.

Skvadronssjef: F-16 blir viktig for Norge også etter at flyet fases ut

På Rygge har F-16, F-35 og NASAMS øvd sammen.

Publisert Sist oppdatert

– Selv om vi snart skal utfase flyene blir samvirke mellom F-35 og F-16 viktig i mange år framover. Flere av våre alliansepartnere skal beholde F-16. Da blir det viktig at vi klarer å fungere med hverandre, og da er det viktig å øve sammen, sier oberstløytnant Erik Brettingen (46).

– Det er mye god trening i å få de ulike systemene om bord F-16 og F-35 til å «snakke sammen».

Brettingen forteller om treningsutbyttet de siste to ukene. Siden mandag forrige uke har skvadronen stilt med F-16-jagerfly fra Bodø til Rygge. De har deployert på kort på kort fra nord til sør under øvelse Falcon Response. Sammen, og tidvis som motstander har de øvd med F-35 og NASAMS fra Luftvernbataljonen på Ørland.

– Det er viktig i en nasjonal kontekst, og en slik øvelse gir oss også god erfaring hvis vi har behov for å ta i mot hjelp fra alliansepartnere, sier Brettingen.

Foran «sitt eget» fly forteller skvadronssjefen om hvilken betydning F-16 har, også etter at det forsvinner fra Luftforsvaret.

Erik Brettingen er sjef på 331 skvadron i Bodø. 46-åringen håper å kunne fly F-35 når F-16 utfases.
Erik Brettingen er sjef på 331 skvadron i Bodø. 46-åringen håper å kunne fly F-35 når F-16 utfases.

Han viser til at F-16 fortsatt har rollen Nato-vokter i nord: QRA-beredskapen fra Bodø skal hevde norsk suverenitet, og holde et våkent øye med flyaktiviteten - blant annet fra Russland hvor Forsvaret har flere identifiseringer av russisk fly i år sammenlignet med 2019 .

Les også: F-16 til Bodø: – Skulle ønske det var en spøk

Selv om det er ni F-16 som står oppstilt ved rullebanen på Rygge, er Brettingen tydelig på at det ikke skaper noen utfordringer for operativiteten i nord. F-16 er klar for å ta til vingene fra Bodø – om nødvendig.

For rundt 40 år siden ankom de første av totalt 72 F-16 Norge bestilte.

Les også: Se amerikanske bombefly trene sammen med norske F-35

– Vi har to F-16 som står klare, og vi skal ha QRA-beredskapen fra Bodø med F-16 ut 2021. Deretter skal F-35 ta over fra Evenes, sier Brettingen som har flydd F-16 siden 1989 og har i overkant av 3000 timer i lufta med det aldrende flyet.

Øver sammen

Oberst Kristian Lyssand er sjef for 134 luftving. Han har hatt mye av det overordnede ansvaret for at øvelsen skal gå sømløst. Men...:

– Planer overlever som regel ikke første døgnet; det er slitasje og det er ødelagt utstyr som gjør at vi må tilpasse oss. Dette har vært en stor øvelse hvor vi har fått trent kommandosystemet fra Forsvarets operative hovedkvarter til NAOC-ene (National Air Operations Centre) og luftvingene.

– Dette er en beredskapsøvelse. Da har det også vært viktig å deployere kampflyene fra hjemmebase. Det skal gjøre oss i stand til å gjøre det samme i forbindelse med nasjonale eller internasjonale kriser.

Lyssand sier at de også har fått styrket det sivile samarbeidet som følge av øvelsen der det har vært inntil åtte fly i lufta samtidig.

Har det vært telefoner fra lokalbefolkningen som lurer på hva som skjer?

– Dette begynner å bli normalsituasjonen, så det er færre som ringer enn tidligere, sier Lyssand.