Debatt:

Evenes, beliggende mellom kyst- og innlandsklima, utsettes for krevende tilstander ved snø, is eller slaps på banen, skriver Reinhard Mook. Her ser vi et F-35 ta av fra Evenes for første gang i oktober 2018.
Evenes, beliggende mellom kyst- og innlandsklima, utsettes for krevende tilstander ved snø, is eller slaps på banen, skriver Reinhard Mook. Her ser vi et F-35 ta av fra Evenes for første gang i oktober 2018.

– Valget av Evenes er en gåte

– Det er dårligere vind- og værforhold på Evenes enn på Andøya, skriver meteorolog Reinhard Mook.

Publisert Sist oppdatert

Det bekymrer meg at norsk MPA (maritime patruljefly) etter 2016 sies å være svekket, og for fremtiden vil få operative vilkår forverret på sin nye base Evenes. Jeg holder meg til mitt eget fag, meteorologi, og av grensesjiktet mellom luft og bakke. Flykaptein (p) Johnny Skaar har i Forsvarets forum beskrevet blant annet de meteorologiske ulemper på Evenes som start- og i sær landingsplass. Som fagperson kan jeg bare bekrefte Skaar. Det plager meg at jeg ikke klarer å forstå hvorfor Evenes med sine meteorologiske utfordringer er blitt valgt.

To muligheter

Evenes er som følge av terrenget utsatt for særlig turbulens og vindskjær. Den offisielle informasjonen fra AIP – Aeronautical Information Publication, advarer mot begrensningen ved Evenes. Jeg vet av erfarne kapteiner på tunge fly om steilealarm under innflyging, forflytting lateralt (sidelengs, journ. anm) knapt før hjulene skulle gripe bakken, tilløp til dreining som vindfløy under utrulling.

Har du lyst til å delta i debatten om Forsvaret? Send oss en epost på [email protected]

Evenes, beliggende mellom kyst- og innlandsklima, utsettes for krevende tilstander ved snø, is eller slaps på banen. Her har det vært tilfeller av uventet tapt styringskontroll og miserabel bremsekoeffisient som medfører tapt styringsevne.

Forsvardepartementet er gjort kjent med innholdet i kritikken fra Mook. De ønsker ikke å svare.

Andøya lufthavn har banesystem som takler vind fra flere kanter. Vinden her er mindre turbulent takket være sjø og sletteland. Mildt vinterklima gjør frosset vann på banen forholdsvis lite besværlig. Heller ikke Andøya er alltid den «perfekte» landingsplass, men etter objektive kriterier entydig den bedre.

Ta rett valg

Jeg skjønner at andre faktorer enn meteorologiske også måtte vurderes: For eksempel tilgjengelig areal, kostnader, risiko for miljø, ulykker, angrep, betydningen for næringslivet. Milliardene av kroner som har versert tyder på at opprinnelige anslag ikke har vært holdbare. Andøya skulle avvikles, derved penger spares, men beholdes nå uansett. Jeg ser ikke hvor på Evenes hele fem Poseidon-maskiner kan huses.

Evenes er som følge av terrenget utsatt for særlig turbulens og vindskjær.

Forsvarsministeren skal nylig ha hevdet at investeringene på Evenes også måtte ha blitt gjort på Andøya hvis MPA hadde blitt der. Å utvide og modernisere Andøya må da bli rimeligere når det allerede finnes strukturer selv US-amerikanske P-8 maskiner alt i dag får dekket sine behov av?

Hva er løsningen?

Vesentlig endret siden 2016 er det politiske klima stormaktene imellom og deres arsenal på våpen. Vi må stille enda strengere krav å få utført militære oppgaver målrettet optimalt. Denne utvikling, sammen med at Andøya likevel ikke kan avstås til næringshage, skulle være grunn til kritisk å se på stedsvalget for MPA-base på nytt.

Politikere må ha øynene på helheten og inngå kompromisser, vel vitende om at naturlover ikke adlyder politikken. Vanskelige vindforhold på Evenes kunne for eksempel overstyres av en overenskomst med våre allierte som gjorde det nødvendig å flytte norsk MPA til Evenes.

Det er «farlig» å spekulere. Men hvilken tvingende grunn gjør at våre MPA-piloter og kostbare fly til tider utsettes for risikoladde landinger som kunne vært unngått på Andøya?

Visste du at Forsvarets forum sender ut nyhetsbrev med de viktigste forsvarsnyhetene hver morgen? Du kan melde deg på her.