Nyheter

GOD STEMNING: Oberstløytnant Tron Strand, generalmajor Rolf Folland og oberst Eirik Guldvog står sammen i de nye fasilitetene på Evenes.

F-35 har overtatt QRA-beredskapen på Evenes: – Fremtiden som er her

EVENES (Forsvarets forum): Bedre fly, smidigere base og et geografisk kraftsentrum. Denne utviklingen vil bli en driver for hele Forsvaret, mener sjefen for Forsvarets operative hovedkvarter.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det er et viktig steg på veien i utviklingen for F-35 som kampsystemet vårt, sier generalmajor Rolf Folland til Forsvarets forum.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Han står sammen med oberstløytnant Tron Strand, som er fungerende sjef for 132 luftving, i det såkalte tilstedeværendebygget. Der bor og sover piloter og teknikere på F-35 den uken de er på vakt. Da skal de være klare til å rykke ut når som helst på døgnet, med 15 minutters beredskap.

Dersom alarmen går, løper teknikerne ut for å klargjøre flyet, mens pilotene må innom et gradert rom for å få med seg informasjon og gjennom garderoben, før de kommer seg ut i flyet.

Bygningen Folland og Strand viser frem, er bygget slik at dette skal gå så smidig som mulig.

Et kraftsentrum

FREMTIDSRETTET: FOH-sjef Yngve Odlo tror at Evenes og områdene rundt blir et kraftsentrum fremover. Dette bildet er fra 2016.

På det nye velferdsrommet, der piloter og teknikere kan ta det med ro mellom slagene, står generalløytnant Yngve Odlo, som er sjef for Forsvarets operative hovedkvarter. Han er på Evenes for å overvære markeringen av at F-35 på Evenes har tatt over QRA-beredskapen fra F-16 i Bodø.

– Du sitter med helhetsoversikten. Kan du forklare hva denne brikken betyr i det store spillet?

– Det betyr mye mer enn det jeg tror vi har vært klar over, sier han.

– Det at vi starter å bruke F-35, er egentlig starten på en driver for hele Forsvaret. For F-35 er ikke bare et kampfly, det er en sensor og en effektor som vil påvirke hele tenkningen vår, hvordan vi skal bruke militærmakt i alle domener.

Han mener det kan sammenlignes med å ha 2G eller 3G på mobilen.

– Plutselig får du 5G. Det er en helt annet måte å bruke det på.

I tillegg peker FOH-sjefen på beliggenheten til Evenes. Sjøforsvaret skal utvikle seg ved Ramsund, logistikken i Bjerkvik og Hæren i Innlandet.

– Så du har et fellesoperativt miljø med avdelinger fra alle avdelinger i Forsvaret, som gjør at dette blir et kraftsentrum.

Bedre fly fra mer tilrettelagt sted

– Vi er lengre nord, så det tar kortere tid å rekke frem til et objekt som skal identifiseres og kontrolleres. Det gjør at du har mer tid ute hos objektet. Og så er det en ny og moderne fasilitet som er mer strømlinjeformet for å bedre prosessene, sier Folland om den nye basen.

Når det kommer til selve flyet, sier Strand at de fortsatt bygger opp F-35-kapasiteten frem mot 2025. De venter på flere fly, flere flygere og flere teknikere.

Luftforsvarssjef Folland skryter av det nye flyet de nå jobber med hver dag. Det er vanskeligere å oppdage, gir raskere situasjonsforståelse og er totalt sett et generasjonsskifte.

– For deg som sjef Luft, nå får du F-35 og etter hvert P-8 her. Hvilken rolle spiller Evenes i Luftforsvaret totalt?

– Evenes, sammen med Ørland, er de to viktigste kampbasene til Luftforsvaret og der har du også de to viktigste strategiske systemene, som er F-35 og P8, svarer Folland.

Forsvarets forum viser til diskusjonen om større deler av Forsvarets ledelse bør flytte nordover.

– Burde dere nordover, du sitter vel på Rygge nå?

– Ja, jeg sitter på Rygge. Jeg har operasjonsdivisjonen min, NAOC'en, på Reitan. Jeg har ordna meg et krypinn i Bodø og jeg har intensjon om å være der ganske ofte, fordi jeg har halve staben der. Men samlokalisering foreligger det ikke noen beslutning om, sier Folland.

Siste operative take-off for F-16

Allerede i september øvde F-35 fra Evenes. Nå skal de holde til fast ved den nye luftbasen.

– Dette er jo egentlig slutten på den første perioden av innføringen av F-35. Nå er det kun F-35, F-16 er historie, sier oberstløytnant Strand.

Torsdag hadde F-16 sin siste operative take-off i forbindelse med overtakelsen av QRA-beredskapen. Strand omtaler det som en merkedag de har sett frem til.

– Er det vemodig at F-16 går ut, eller er det helt greit?

– Alt til sin tid, sier Strand, og legger til:

– F-16 var et fantastisk system for Forsvaret i den tiden det eksisterte, men det tilfredsstiller ikke kravene som moderne krigføring krever.

Folland skyter inn fra flanken:

– Jeg tenker at vemodig er et feil ord. Det er en stolt historie som vi skal løfte blikket og være stolt av, men nå er det altså F-35 og fremtiden som er her.

Powered by Labrador CMS