Nyheter

VISEADMIRAL: Nils Andreas Stensønes ble sjef for E-tjenesten i 2020. Bildet er tatt 18. april 2023 i forbindelse med at han deltok på en konferanse i av Forsvars- og Sikkerhetsindustriens Forening på Sundvollen.

E-tjenesten: Ingen planer om ukentlige eller daglige rapporter

– Vi har begynt å bli mer åpne, men jeg ønsker å gjøre det gradvis for å være sikker, sier sjefen for E-tjenesten Nils Andreas Stensønes.

Publisert Sist oppdatert

Da Nils Andreas Stensønes i september 2020 ble utnevnt som ny sjef for E-tjenesten sa forsvarsvarsjef Eirik Kristoffersen at Stensønes «forstår hvor viktig tillit og åpenhet er.»

På Åpenhetsseminaret i fjor sa Stensønes at det kan virke som om etterretningen har kommet ut av skyggene, ifølge fagbladet Journalisten.

Han snakket om «jevnlig, åpen informasjon» og sa at åpenheten fra vestlige etterretningstjenester i dagene før 24. februar 2022 hindret «falsk flagg-operasjoner» som kunne gitt Russland et påskudd for invasjonen.

– Mener du at E-tjenesten skal bli mer åpen? Og eventuelt hvordan?

– Ja, jeg mener det er riktig at E-tjenesten er åpnere enn den var tidligere. Det er en tydelig bevegelse, og det ligger også i oppdraget jeg har fått i jobben. Det er å bli mer åpen. Det har vi gjort, sier Stensønes til Forsvarets forum.

Han legger til at E-tjenesten har deltatt på mange flere arrangementer, holder orientering mange flere steder og er med i avisen mye oftere.

Balansegang

– Men så er det et vanskelig dilemma her. Hvis vi begynner å snakke om ting som kan røpe våre kilder eller metoder, så vil det gå ut over vår evne til å gjøre jobben. Så vi er nødt til å finne den riktige balansen om hvor åpne vi kan være. Vi har begynt å bli mer åpne, men jeg ønsker å gjøre det gradvis for å være sikker.

Han understreker at det ville være ødeleggende hvis E-tjenesten mister «aksesser» fordi de er for åpne.

Stensønes sier at oppdraget hans først og fremst er å orientere beslutningstagere, i tillegg til å bidra til den offentlige debatten.

– Vi bør være mer åpne. Men vi må gjøre det med omhu og omtanke, sier han.

Ikke åpne brifer

Defence Intelligence (DI), som er underlagt det britiske forsvarsdepartementet, har daglige oppdateringer på Twitter om Russlands militære kapasitet og utviklingen i Ukraina-krigen. Men den norske E-tjenesten er ikke på Twitter.

– E-tjenesten kunne komme med en ukentlig brifing til folket om hva for eksempel Russland gjør?

– Ikke per i dag. Vi har ikke planer om det.

– Synes du det høres riktig ut siden de gjør det med så stor suksess i Storbritannia?

– Vi prioriterer å orientere beslutningstagerne først, og så er det å bidra til det offentlige ordskiftet. Det må i så fall være noe hvor vi kan gi unik informasjon. Det er ikke noe vits i å konkurrere med Defence Intelligence.

Stensønes sier dette er en ressursavveining, og at åpenhet skal gjøres «gradvis og forsiktig.»

– Vi har åpnet ganske mye mer. Men vi har ingen planer om en systematisk, ukentlig eller daglig rapport.

Fakta om E-tjenesten

  • Etterretningstjenesten, ofte kalt E-tjenesten, er Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste.
  • Tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og myndighet, men løser oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider etter overordnede politiske prioriteringer. Størstedelen av ansatte i E-tjenesten er sivile.
  • Tjenestens tre hovedoppgaver: å understøtte norske myndigheter med informasjon og vurderinger om utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitiske forhold, å understøtte norske myndigheter med informasjon og vurderinger om utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitiske forhold, og å støtte Forsvarets operasjoner ute og hjemme.
  • E-tjenestens hovedkvarter ligger på Lutvann i Oslo. Tjenesten har også stasjoner på Fauske, Andøya, i Vardø, Vadsø og på Ringerike.
  • Kilde: Forsvaret
Powered by Labrador CMS