Nyheter
TILTAK: Under onsdagens pressekonferanse la Forsvarskommisjonen frem en rekke forslag de mener vil styrke Forsvaret.
Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Dette er kommisjonens forslag til forsvarsgrenene
En tredje brigade til Hæren, mer kompliserte oppdrag til Heimevernet og raskere anskaffelse av luftvern, er noen av de konkrete utviklingene Forsvarskommisjonen slår et slag for.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
«Forsvarets evne til å planlegge og gjennomføre fellesoperasjoner må styrkes. Forsvarskommisjonens inntrykk etter møter og samtaler med de operative avdelingene er, at det til tross for en del lyspunkt, er for lite samvirke mellom Forsvarets avdelinger i de ulike domener i planlegging og gjennomføring av operasjoner», står det i rapporten.
Videre har kommisjonen kommet med en rekke konkrete tiltak for å styrke Forsvarets operative evne.
Les også: Vil heve forsvarsbudsjettet med 30 milliarder kroner
Forsvarets spesialstyrker:
- Forsvarets spesialstyrker bør styrkes som en
strategisk tilrettelegger for fellesoperasjoner i
Norge og i norske nærområder.
- Spesialstyrkene fungerer som en testavdeling for resten
av Forsvaret. De utvikler nye prosjekter som for
eksempel nattoptikk, ildledningssystemer og
kommunikasjonssystemer før disse implementeres i resten av Forsvaret.
- Forsvarskommisjonen mener at Forsvarets
spesialstyrker bør fortsette utviklingen innenfor
særlig tre områder: pilot for innføring av ny teknologi, strategisk krisehåndtering nasjonalt og utenlands og som strategisk tilrettelegger i operasjoner i norske nærområder, gjennom utnyttelse og
integrasjon av fellesoperative og allierte ressurser.
- I utviklingen av spesialstyrkene vil kvalitet fortsatt være viktigere enn
kvantitet. For å sikre spesialstyrkenes særpreg
også i fremtiden, bør ikke en eventuell styrking
gjøres gjennom en økning av strukturelementer.
En styrking bør i stedet skje gjennom en gradvis
utvikling som spesialstyrkene i størst mulig grad
styrer selv.
Etterretning:
- Kommisjonen mener norske myndigheter bør investere i kapasiteter til fortsatt å følge nøye med på russisk og kinesisk strategi og evne til å operere i Arktis og i
Østersjøregionen, inkludert etterretning, sensorer og ubemannede systemer. Forståelse for russisk og kinesisk strategi er en forutsetning for å
følge og varsle om aktivitet i norske interesseområder
Hæren:
- Forsvarskommisjonen mener det er gode
argumenter for å forsterke landmakten i sør i tillegg til i nord. Dette vil skape økt evne til alliert
mottak og beskyttelse av kritisk viktige funksjoner eller infrastruktur. En tredje brigade lokalisert
i Sør-Norge kan baseres på reserver.
- Den kan
være motorisert og med lettere utrustning enn de
mekaniserte avdelingene. Videre vil en tredje brigade kunne anvendes som en mobil reaksjonsstyrke, enten samlet, eller i mindre forband for å
styrke de territorielle landstyrkenes evne til å
gjennomføre operasjoner.
Heimevernet:
- Forsvarskommisjonen mener Heimevernet (HV) hovedsakelig bør videreutvikles og styrkes innen tre områder: Modernisering for mer kompliserte og krevende oppdrag, for økt bidrag til alliert mottak og for bedre utnyttelse av ny teknologi. HV har større potensial enn man har evnet å utnytte.
- HV kan med rett utrustning og trening utføre mer kompliserte og krevende oppdrag over tid. Dette gjelder særlig for innsatstyrkene som har en reaksjonsevne og treningsstandard som gjør dem til en mobil, fleksibel og tilgjengelig ressurs. Det bør prioriteres å øke innsatsstyrkenes øvingsnivå og evne til å operere med Hæren.
Sjøforsvaret:
- Dersom erstatning for dagens overflatestruktur
skal være på plass når fartøyene er på slutten av
sin levetid, må beslutninger om videre utvikling
fattes så snart som mulig. Norge trenger et sjøforsvar med troverdige og tilgjengelige sjømilitære kapasiteter. Daglig militær innsats er
nødvendig og vil gi forutsigbarhet og stabilitet
også i nordområdene. I tiden fremover vil daglige
operasjoner fortsatt være det viktigste Forsvaret
gjør.
- I fremtidige investeringsprogrammer må flere
ressurser avsettes til våpen og sensorer, og det må
stilles økte krav til både tilstrekkelig og relevant
kompetanse. Utformingen av overflate- og undervannsstrukturen vil bli enda viktigere for Norge.
Forsvaret må ha fartøy som er fullstendig interoperable med våre viktigste allierte, og som kan
patruljere norske farvann over lang tid med høy
utholdenhet. Dette vil bidra direkte til en styrket
forsvarsevne.
- Forsvarskommisjonen mener det må tas en
beslutning raskt om hvordan den nye overflatestrukturen skal se ut. Norske myndigheter bør
ikke levetidsforlenge dagens fartøy så lenge at
nyanskaffelser utsettes helt til etter 2040.
Luftforsvaret:
- Forsvarskommisjonen mener at det er
avgjørende at man tar ut det fulle potensialet i
denne anskaffelsen og de andre strategiske flysystemene for å kunne hente ut vesentlig mer operativ evne.
Det bør prioriteres nok ressurser til at F-35-
systemet kan samvirke med flest mulig kapasiteter
i Sjøforsvaret, Hæren, spesialstyrkene og med allierte kapasiteter. Med en slik nettverksbasering av
Forsvaret innen alle domener, vil effekten av kampflyene virkelig realiseres fullt ut.
- Forsvarskommisjonen
mener anskaffelse av nye maritime helikoptre
må vurderes i en helhetlig sammenheng med
anskaffelsen av helikopter til Forsvarets spesialstyrker og til Hæren.
- Forsvarskommisjonen anbefaler at styrking av
luftvern fremskyndes og prioriteres for å bedre
evnen til beskyttelse. Her er det viktigste tiltaket
som anbefales en økt og forskuttert finansiering
av tilstrekkelig luftvern. Dette må ses i lys av den
kontinuerlige teknologiske utviklingen.
Styrking av luftvernet bør gjøres langs tre
hovedlinjer: økt mengde tilpasset nåværende og
fremtidige oppdrag, forbedret kapasitet mot missiltrusler, samt styrking av luftvernkompetansen.
- Forsvarskommisjonen anbefaler at Forsvaret
iverksetter et eget program for rask innfasing av
autonome systemer og motmidler mot denne type
kapasiteter. Programmet bør være innrettet spesielt for å videreutvikle norsk evne til situasjonsforståelse og overvåking og kontroll over og
under vann, bidra til elektronisk krigføring og
bygge evne til å ramme eventuelle motstanderes
systemer.
I tillegg nevner rapporten at Norge bør få et sterkere fotfeste og ta mer land-ansvar i det nye Nato-hovedkvartet i Norfolk, Virginia.
«Norge bør være pådriver for å styrke landkomponenten til kommandoen i Joint Force Command Norfolk, USA. Sistnevnte har i hovedsak ansvar for Nord-Atlanteren og er følgelig maritimt orientert. Dersom alle de nordiske landene underlegges Norfolk, vil et betydelig operasjonsområde på land ha behov for et hovedkvarter. Det er lite hensiktsmessig å lede landoperasjoner på Nordkalotten fra Virginia. På Nordkalotten er det Hæren som har sterkest tilstedeværelse.», lyder forslaget.