Nyheter
Rullebanen på Ørland var full av eksplosiver
ØRLAND (Forsvarets forum): Under byggingen av ny rullebane på Ørland ble det plutselig funnet tyske eksplosiver støpt i betongen.
Totalt åtte tyske «strenger» med eksplosiver fra andre verdenskrig har blitt funnet under den gamle hovedrullebanen på Ørland flystasjon.
Strengene bestod av geomitt, og ifølge Julie Kristin Karadash, troppssjef i Explosive Ordnance Disposal (EOD)-troppen.
– Det var nok mengde til at det kunne ødelegge stripen. Men det var varierende grad av tilstand ut ifra hvor på stripa det lå. Generelt så var sprengstoffet vasket ut, sier hun.
Eksplosiver som er plassert på rullebaner, broer og annen infrastruktur kalles «KOMØD», som står for kommunikasjonsødeleggelse.
Ingen på flystasjonen ante at det lå eksplosiver der før arbeidet med den nye rullebanen var godt i gang.
Karadash sier likevel det ikke kom som noe sjokk, ettersom de har sett lignende funn tidligere på andre leire og rullebaner.
– Så på grunn av historisk erfaring så hadde vi en mistanke om at det skulle ligge noe her. Men hvor og når det kom til å bli funnet, eller om det var blitt funnet fra tidligere, men ikke blitt skrevet rapporter på det, det var vi usikre på, sier troppssjefen.
Akseptert risiko
Etter at første geomitt-strengen ble funnet, ble det gjort syv funn til. EOD fikk første oppdrag med å fjerne eksplosivene i november og det siste i mars.
Forsvarsbygg gravde seg inn med fjernstyrte maskiner til betongen med geomitten under veiledning fra EOD.
Deretter gikk EOD-personell inn og knakk av betongblokkene, snudde dem og meislet seg frem til eksplosivene. Selve fjerningen av strengene ble gjort fysisk, sier Karadash.
Troppssjefen sier det ikke var noen fenghette å finne i betongen til å sette av geomitten. En fenghette er en liten eksplosiv ladning som brukes for å detonere større eksplosiver.
– Den største risikoen var når vi knakk dem på grunn av friksjon. Men ut ifra tilstanden på sprengstoffet, så tok vi en vurdering på at det var en akseptert risiko, sier hun.
Eksplosivene ble så fraktet til skytefeltet Tarva, som ligger på Karlsøya, ikke langt fra Ørland.
Nest lengst
Sjef for 132 luftving, Martin «Tintin» Tesli, sier det var på tide å fornye hovedrullebanen på Ørland flystasjon.
Reserverullebanen ble oppgradert i fjor, og den brukes nå som hovedrullebane frem til arbeidet er ferdig.
Han sier den gamle rullebanen var sprukket, gammel og så porøs at den gikk i oppløsning, noe som kan utsette F-35 og andre fly for Foreign Object Damage (FOD). FOD betyr at ting som ikke skal være der, flyr inn i motoren eller andre steder på luftfartøyene.
– Hvor farlig er det? Umulig å svare på. Men det er jo ikke heldig. Det kan være kostbart, men det kan også til syvende og sist risikere at du i ytterste konsekvens mister fly, sier luftvingsjefen.
Når det gjelder eksplosivene som ble funnet, sier Tesli at dette ikke er noe man har vært bevisst på, men at han er glad for at det er fjernet.
Han er også fornøyd med at de har en egen EOD-tropp som kunne ta seg av eksplosivene, og at arbeidet med rullebanen kunne fortsette.
– Vi får Norges nest lengste rullebane etter Gardermoen her nå. Og vi kan ta i mot det som finnes, militært og sivilt, sier han.
Kostet millioner å fjerne
Oppgraderingene av rullebanene på Ørland skal til sammen koste omtrent 1,65 milliarder kroner. Ifølge seksjonssjef i Forsvarsbygg Thomas Helland dekker Nato store deler av kostnadene.
Han forteller at siden anleggsområdet er 4000 meter langt har ikke funnet av eksplosivene satt arbeidet mye på vent.
– I dette tilfellet er det omfanget av funn som har vært mest overraskende, samt tilstanden på eksplosivene og nærheten til den operative rullebanen som har vært mest utfordrende med tanke på håndtering og fjerning. Men tilsvarende funn har vært gjort på andre flyplasser fra andre verdenskrig, så muligheten for funn var kjent, sier seksjonssjefen.
Helland sier at de har gode rutiner og informerer sine entreprenører på prosedyrer ved mistenkelige funn.
I dette tilfellet var
omfanget av eksplosiver og måten de var lagt på langs rullebanen var større enn
forventet, opplyser han.
– Det er for tidlig å sette en eksakt sum på hva saneringsarbeidet har kostet, men det ligger trolig mellom fem og ti millioner kroner. Merkostnadene dekkes innenfor eksisterende budsjett, sier Helland.
Det er på grunn av at det er gjort flere funn over lengre tid som har hatt behov for fjernstyrte gravemaskiner, flytting av ressurser, forsering for å ta igjen tapt tid og håndteringen, fjerningen og destrueringen av eksplosivene.
Forsvarsbygg har i oppdrag å fornye og sertifisere den nye rullebanen i henhold til European Union Aviation Safety Agency (EASA)-krav innen utgangen av 2024, sier han.
– Tidsmessig er det en svært ambisiøs plan, og vi ligger for tiden på plan med tanke på oppdraget. Åpningsdato vil kunngjøres senere, sier seksjonssjefen.