Meninger
ALLE ANSATTE: Nå er det opp til alle ansatte i Forsvaret å være tro mot intensjonen som er kommunisert for å generere effekten man ønsker, skriver Fjeldavli i sitt innlegg i Forsvarets forum.
Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Lojalitet versus lydighet i praksis
Forsvarssjefen påtar seg stor risiko ved å fremme lojalitet versus lydighet på den måten han gjør, spesielt i en såpass stor organisasjon som Forsvaret.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
«Vi trenger modige soldater som forstår forskjellen på lojalitet og
lydighet. Selve grunnlaget for godt lederskap er tillit, lojalitet og våre verdier.
Løs oppdraget og ta vare på folkene våre.»
Sitatet gjengitt over var, og er fortsatt slik jeg tolker det,
intensjonen general Eirik Kristoffersen kommuniserte da han tiltrådte som
Norges forsvarssjef den 17.06.20.
Ved å lese både Forsvarets grunnsyn
for ledelse, og ved å observere utallige intervjuer hvor general
Kristoffersen har stilt opp (både beste sendetid og grytidlig på morgenen), så
kan vi med høy grad av sannsynlighet og relativt trygt konkludere med at
nåværende forsvarssjef er hel ved. Det er således ikke tilfeldig at det er en merkbar
endring - på godt og vondt - i Forsvaret.
På grunn av at det nå er rettet et
tydelig fokus mot friksjonen som oppstår på kort sikt når lojalitet søkes,
ønsker jeg å minne oss på kompasskursen som er satt for å sikre at vi ikke
mister fokuset på det definerte målet i andre enden.
Dette innlegget ble først publisert på Stratagem.
Lojalitet til oppdraget
Lojalitet betyr kort fortalt det å si ifra og stå opp mot
det som strider mot våre verdier. Dette gjøres blant annet gjennom å utfordre
hverandre, bidra til konstruktive diskusjoner, og derigjennom indirekte og
direkte sørge for at beslutningsgrunnlaget sjefen til slutt må fatte en
beslutning ut fra er best mulig. Lojalitet blir derfor viktig, og godt
følgerskap betyr derfor ikke alltid å være enig med sjefen (som i denne
sammenhengen er det som definerer lydighet).
Les også: Vil ha mer åpenhet om medalje-begrunnelser
En slik prosess kan tidvis
oppleves som tvetydig i en militær organisasjon, der man på den ene siden skal
utfordre etablerte sannheter og stille kritiske spørsmål, og på den andre siden
vise lydighet når beslutninger er tatt. Derfor er det viktig å jobbe med å
forstå disse motsetningene for å skape økt effekt i hvilket som helst team,
eller i vårt tilfelle – i Forsvaret. Siden alle team er ulike kan det være
flere veier til en vinneroppskrift, men uten å konkludere alt for bastant vil
jeg fremheve at gruppepsykologisk trygghet er en avgjørende ingrediens.
Stor risiko – høy gevinst
Kulturendringer
kan i flere tilfeller oppleves å være krevende prosesser. Det er således viktig
med tydelig kommunikasjon og lederskap for å skape en forståelse for hva som er
kjernen i intensjonen og hvorfor endring ønskes gjennomgående i organisasjonen.
Dersom intensjonen ikke kommuniseres på en troverdig og forståelig måte kan det
medføre at det oppstår en voksende tvil, som trolig vil være med på å generere
mer friksjon enn aksept.
En kjent forfatter ved navnet Peter Drucker skrev at
«kultur spiser strategi til frokost», og det var derfor endring kunne bli
utfordrende hvis kulturen vil noe annet. Uten å trekke av (opp til flere)
vådeskudd fra lårhylsteret så er det nærliggende å tro at Forsvaret består av
mange sterke kulturer hos de ulike driftsenheter, og på de ulike nivåene, som
har lange historiske linjer både i Forsvaret, og videre ut i det norske samfunnet.
Det er derfor forsvarssjefen påtar seg stor risiko ved å fremme lojalitet versus lydighet
på den måten han gjør, spesielt i en såpass stor organisasjon som Forsvaret.
Hvorvidt forsvarssjefen vil klare å skape en ønsket endring gjenstår å se, men det er med
høy grad av sannsynlighet at forsvarssjefen jakter en enda større gevinst. Forhåpentligvis
er dette en gevinst som er mye større enn seg selv, eller sin posisjon. Alle
som har jobbet med planlegging som innebærer å måtte forholde seg til risiko
vet at gevinsten man søker å oppnå ved å utsette seg for risiko helst bør stå i
stil, eller være større enn risikoen som må aksepteres for å gjennomføre
planen.
Uten
å ha gjennomført en fullstendig analyse som omhandler konkret hvorfor forsvarssjefen ønsker åpenhet, er det uansett nærliggende å tro at det er vurdert at det er
dette som må til for at Forsvaret skal utvikle seg på en troverdig måte, i
riktig retning, og derigjennom bli et sterkere forsvar som samtidig har
troverdighet og tillit i befolkningen i andre enden. Ved å ta tak i ubehagelige
«ting» som er skjøvet under teppet over lang tid, vil det sannsynligvis medføre
utfordringer og friksjon på kort sikt. Men, det kan skape enda større gevinst
på midlere og lang sikt.
Å gjennomføre det som nå er iverksatt kommer ikke til
å bli enkelt, og det er heller ikke et «quick-fix»-arbeid. Det kommer til å
koste. Det er derfor viktig å ha tålmodighet og anerkjenne at i en
kultur-endringsprosess som denne kunne forsvarssjefen tatt det enkle valget, og valgt det
motsatte - minste motstands vei - hvor det kun fokuseres på god stemning, og
friksjon skyves under teppet til nestemann.
Gjennom gode verdier skapes tillit
Våre verdier er det viktigste vi har og det skal således påvirke
oss i alt vi gjør. Samtidig skal verdiene representere «en god makker» når
krigens tåke kommer snikende. Verdiene skal dermed være med på å styrke vår
evne og kapasitet til å løse pålagte oppgaver og oppdrag på en fordelaktig
måte. Derfor er det kun i ytterst få situasjoner klokt å skyve ubehagelig
informasjon under teppet.
Å skyve ting under teppet er alt annet enn lojalitet,
å ta ansvar, eller å stå opp for våre verdier. For de som måtte tro det
motsatte, så vil slike ansvarsfraskrivende handlinger kun være med på å gjøre
oss svakere. Resultatet av denne typen lydighet vil i flere tilfeller være med
på å forsterke vår egne indre fiende. Ved å skyve informasjon under teppet
genereres det i beste fall kun kortsiktige gevinster for enkeltpersoner på den
ene siden, og skaper store langsiktige utfordringer for Forsvaret på den andre.
Les også: 1 av 3 tror ikke Forsvaret klarer å rydde opp i MOST-sakene
Et eksempel på dette er omdømme-utfordringer som fører til redusert tillit hos
befolkningen, en tillit Forsvaret er helt avhengig av som statens ypperste
maktmiddel. I verste fall skaper det så store utfordringer at det til slutt
påvirker evnen til å løse de oppgaver og oppdrag Forsvaret satt til å håndtere
i fred, krise og krig. Med andre ord, så bør derfor holdningen i denne
sammenhengen være helt åpenbar - lojalitet før lydighet.
– Nå er det opp til alle ansatte i Forsvaret
Forsvaret har fortsatt en vei å gå – til man når «målet» og ønsket
tilstand. Kulturendringer kan oppleves å ta forferdelig lang tid, og det er
derfor at tålmodighet er helt nødvendig å utvise fra alle. Forsvarssjefen har nå
synliggjort rammeverket, primært gjennom Forsvarets grunnsyn på ledelse og
sekundært gjennom media, ledelses-seminarer og sosiale medier.
Nå er det opp
til alle ansatte i Forsvaret å være tro mot intensjonen som er kommunisert for
å generere effekten man ønsker. Det betyr at enkelte steder må teppene løftes
og ubehagelighetene må kostes frem, mens andre steder betyr det at tepper må
fjernes og man må lære seg å leve helt uten tepper fremover. En fryktbasert
ledelseskultur hvor alle er JA-mennesker er hverken god stemning, eller setter
oss i en god posisjon for å løse de oppgavene og oppdragene vi står overfor i
fremtiden.