Nyheter:

E-TJENESTEN: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (t.v.) og sjef for Etterretningstjenesten, viseadmiral Nils Andreas Stensønes, da Etterretningstjenesten, la frem sin åpne trusselvurdering.

Bakke-Jensen: Sikkerheten til spionskip er ivaretatt

Et av E-tjenestens viktigste og mest sensitive fartøy, vedlikeholdes av Bergen Engines, som blir kjøpt av det russisk-kontrollerte selskapet TMH.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Sikkerheten til E-tjenestens fartøy er ivaretatt, tross salget av selskapet Bergen Engines til russiske eiere, ifølge forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H).

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Spionskipet Marjata, et av E-tjenestens viktigste og mest sensitive fartøy, vedlikeholdes av Bergen Engines, som blir kjøpt av det russisk-kontrollerte selskapet TMH.

– Sikkerheten rundt E-tjenestens fartøy er selvsagt ivaretatt, sier Bakke-Jensen til NTB.

Han vil ikke gi flere detaljer, ettersom E-tjenestens kapasiteter er graderte. Bakke-Jensen viser videre til at salget skal lukkes innen utgangen av året.

– Det er med andre ord ikke slik at TMH har overtatt nå og holder på med vedlikeholdsoppdrag for Forsvaret. Vi vil bruke nødvendig tid til å gjøre en grundig vurdering av sikkerhetsmessige forhold, sier han.

USA vil vurdere

USAs marine bruker motorer fra Bergen Engines og vurderer nå risikoen tilknyttet salget av det norske selskapet til russiske eiere, skriver E24 og Bergens Tidende.

USA bruker, i likhet med flere andre Nato-land, motorer fra selskapet. Så langt har marinen bestilt seks skip med Bergen Engines-motorer, og ønsket er å skaffe seg tjue,

I en uttalelse skriver en talsperson for den amerikanske marinen at de er klare over «endringen av eierskapet i Bergen Engines fra Rolls-Royce til TMH». Videre heter det at marinen vil «vurdere risiko og muligheter når vi bestemmer hvorvidt og hvordan vi skal reagere på salget», skriver E24.

Selger til flere

Bergen Engines har levert motorer også til et skip som benyttes av den tyske og nederlandske marinen. Også den newzealandske marinen og kystvakten i Australia og på Island har bestilt motorer fra selskapet, ifølge E24. Selskapet har også det norske Sjøforsvaret og E-tjenesten som kunder.

Nederland og Island er, i likhet med USA og Norge, Nato-medlemmer, mens Australia og New Zealand samarbeider med alliansen. En Nato-talsperson skriver til E24 at de har «full tillit til at Norge vil håndtere denne saken i tråd med nasjonale lover og reguleringer»

– Generelt anerkjenner Nato sikkerhetsutfordringene som utenlandske investeringer kan utgjøre, og vi oppfordrer alle allierte til å implementere nasjonal lovgiving som møter denne utfordringen, heter det videre.

Sterke reaksjoner

I Norge har saken ført til sterke reaksjoner. Stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde (Frp) har antydet at saken kan tvinge fram et mistillitsforslag.

– Situasjonen vi nå står overfor, er svært alvorlig og kan i ytterste konsekvens svekke vår beredskap og skade relasjonene til våre allierte, skriver Tybring-Gjedde til Bergens Tidende.

– Jeg ser ikke bort ifra at alvorlighetsgraden og tyngden av denne saken vil kunne tvinge fram et mistillitsforslag, uttaler han videre.

Tybring-Gjedde er andre nestleder i utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget.

Sp har også rettet skarp kritikk

– Underlig

Anniken Huitfeldt, som er leder i utenriks- og forsvarskomiteen, mener det viktigste for Norges sikkerhet nå er at det blir ryddet opp i saken.

– Arbeiderpartiet har derfor stilt en rekke kritiske spørsmål til statsråden. Nå avventer vi svar, sier hun.

– Jeg syns det er underlig at Frp allerede nå truer med mistillit, men det sier vel mest om økte spenninger mellom regjeringen og støttepartiet Frp.

Senterpartiet vil vente med å ta stilling til et mistillitsforslag til det eventuelt fremmes i Stortinget.

– Men vi har ikke behov for å verne noen statsråder fra Høyre. Vi mener dette er en alvorlig glipp, sier stortingsrepresentant Emilie Enger Mehl (Sp) til NTB.

Hun kaller saken en komplett skandale.

– Regjeringen er nødt til å gripe inn. Her har det vært fullstendig svikt i alle ledd.

Powered by Labrador CMS