Forsvarets etterretningsskip Marjata (til høyre). Det er det fjerde spionskipet i rekken som har det samme navnet. Ved siden av (til venstre) ligger skipet Eger.Foto: Ole Berg-Rusten
Russere overtar selskapet som har levert motorene til E-tjenestens superskip
Marjata er et av E-tjenestens viktigste verktøy for å overvåke russisk aktivitet i nordområdene, skriver E24.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Motorene er levert av Bergen Engines som nå selges til det russisk-kontrollerte selskapet TMH International. Selskapet har betalt 1,6 milliarder kroner for motorfabrikken på Hordvikneset, skriver E24.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Bekymringsmelding
Som motorleverandør får Bergen Engines også noe av vedlikeholdsansvaret for motorene, ifølge en bekymringsmelding sendt til Statsministerens kontor.
«Motorene på dette fartøyet som du var gudmor på er levert og vedlikeholdt av Bergen Engines … Nye eiere er så langt jeg kan se i den russiske presidentens krets. Tror noen bør sjekke dette for å sikre at rikets sikkerhet ikke påvirkes av salget», skrev personen i eposten, som E24 har fått tilgang til.
Bekymringsmeldingen om at salgsplanene også ville virke inn på det topphemmelige skipet, ble sendt 4. februar, som er samme dag som oppkjøpet ble kunngjort.
Blant de største kundene til Bergen Engines er det norske Sjøforsvaret. I den siste trusselvurderingen fra Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) og E-tjenesten, blir nettopp utenlandske oppkjøp av strategisk infrastruktur utpekt som en trussel.
Sjøforsvaret har tidligere bekreftet at motorfabrikken også har serviceavtaler for flere kystvaktskip.
– Norskforsvarsteknologi kan havne i kloa på Putin. Regjeringen må stanse salget, krever partiets stortingsrepresentant Emilie Enger Mehl, som sitter i utenriks- ogforsvarskomiteen på Stortinget.
Hun tok opp ta saken i den muntlige spørretimen onsdag.
Bergen Engines er i dag eid av britiske Rolls-Royce, som nå har solgt selskapet til russiskkontrollerte TMH International. De har betalt 1,6 milliarder kroner for å ta over motorfabrikken på Hordvikneset.
– Det er jo helt vilt at russerne skal vedlikeholde norske kystvaktskip, sier Mehl til NTB.
Hun hevder at TMH International har tette bånd til det russiske regimet og mener regjeringen må bruke sikkerhetsloven for å stanse salget.
– Det er en skandale at dette salget har passert. Har ikke regjeringen vurdert dette opp mot sikkerhetsloven? I så fall er det en enorm glipp, og regjeringen har sovet fullstendig i timen, sier hun.
Samtidig minner hun om at statsminister Erna Solberg (H) så sent som i forrige uke forsikret Stortinget om at regjeringen med hjemmel i sikkerhetsloven kan stanse utenlandske oppkjøp i viktige strategiske interesser i Norge.