Nyheter:
MOTORPRODUSENT: Administrerende direktør Jon Erik Røv i Bergen Engines sier de hadde forventet at det skulle bli litt oppmerksomhet og diskusjoner rundt salget av selskapet, men ikke noe som lignet på det som har vært de siste ukene. Her fra selskapets lokaler på Hordvikneset i Bergen.
Bjørnar Morønning, NTB
Bergen Engines-sjefen forbauset over oppstyret
Forsvarsskip utgjør rundt to prosent av motorleveransene til Bergen Engines. Selskapet reagerer på en unyansert framstilling av dem i debatten de siste ukene.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Administrerende direktør Jon Erik Røv sier de ikke har ønsket å uttale seg fordi de ikke vil legge seg borti det politiske, men at det nå var på tide med noen oppklaringer.
– Vi synes dette har fått veldig stor oppmerksomhet i forhold til hva vi egentlig gjør. Leser du enkelte artikler, kan det se ut som Forsvaret er hovedkunden vår. Det er de ikke. Marine og kystvakt er viktige kontrakter å ha, men det er ikke være eller ikke være for oss, sier Røv til E24.
Bergen Engines leverer store gass- og dieselmotorer både til skip og til landbaserte kraftanlegg. Siden 2007 har motorer til forsvarsskip over hele verden, inkludert kystvakt, utgjort 2 prosent av motorleveransene fra fabrikken, forklarer Røv.
– Vi er en stor leverandør av et kommersielt produkt til Kystvakten, som et hvilket som helst annen fartøy. Det er ikke andre motorer som står der enn de som står i et kommersielt skip. Vi forstår at myndighetene trenger å forsikre seg om at salget ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko, og vi vil støtte dem i det arbeidet, sier Røv.
Les også: Dette er oligarkene som vil kjøpe Bergen Engines
Røv sier de har brutt kontakten med kjøperen TMH International mens myndighetene gjør sine undersøkelser.
Den 4. februar i år ble det kjent at motorfabrikken hadde fått nye, russiske eiere. Denne uken varslet justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) at norske myndigheter vurderer å stanse salget til de russiske kjøperne.