Nyheter

ALLSIDIG: Osprey V-22 er kjent som en allsidig flymaskin. Det har imidlertid vært involvert i en rekke dødsulykker. Her trener soldater fra Forsvarets spesialkommando med et Osprey fra Rygge i 2020.
ALLSIDIG: Osprey V-22 er kjent som en allsidig flymaskin. Det har imidlertid vært involvert i en rekke dødsulykker. Her trener soldater fra Forsvarets spesialkommando med et Osprey fra Rygge i 2020.

Osprey V-22 har fått en høy prislapp

Ulykker med flyet Osprey V-22 har så langt kostet 46 mennesker livet.

Publisert

Allerede før det startet sin tjeneste i blant annet det amerikanske luftforsvaret, og US. Marine Corps var Osprey involvert i en rekke ulykker. I helgen skrev VG at sikkerheten til fartøyet som er utviklet og produsert av Boeing og Bell helicopter, er omdiskutert.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Siden flytypen ble tatt i bruk av det amerikanske forsvaret i 2007, har det vært involvert i 28 ulykker av ulik alvorlighetsgrad, ifølge The Aviation Safety Network, skriver VG.

Les også: Osprey-flyene fortsetter øvelsen

Under testperioden (1991-2000) var fire av fartøyene involvert i ulykker som kostet 30 mennesker livet.

Etter Osprey startet sin tjeneste i det amerikanske Forsvaret, har 16 mistet livet i forbindelse med ulykker inkludert øvelsen fredag der fire amerikanske soldater omkom.

19 mistet livet

Årsaken til at flyet av typen V-22 Osprey styrtet fredag kveld, er ennå ikke kjent. Flyvraket ble funnet i en dalside med mye trær. Det var myk snø og fare for skred, noe som gjorde søket, vanskelig, skriver NTB.

Ifølge kommunikasjonssjef i Luftforsvaret Stine Barclay Gaasland var det et Osprey tilhørende fra U.S. Marine Corps som styrtet fredag.

IRAK: Et Osprey V-22 på en base vest i Irak i 2008.
IRAK: Et Osprey V-22 på en base vest i Irak i 2008.

Ulykken som kostet desidert flest mennesker livet skjedde imidlertid 8. april 2000 da 19 soldater fra U.S. Marine Corps mistet livet. Under en i Arizona øvelse «rullet» flymaskinen opp ned før den traff bakken.

Utenom USA er det bare Japan som har tatt flymaskinen i bruk.

Alsidig og kostbar flymaskin

Osprey V-22 ble presentert som et etterlengtet tilskudd til det amerikanske forsvaret. Det kunne ta av vertikalt som et helikopter, oppnå høye hastigheter, transportere opp til 24 soldater og ilandsette styrker på vanskelig tilgjengelige steder.

Ifølge nettstedet Military.com besitter flymaskinen farten og rekkevidden til et turboprop fly, samtidig med at det har egenskapene til et helikopter, noe som er en stor styrke ved militæroperasjoner.

TRUMP: President Donald Trump og kona hans Melania ser på Osprey-fly under en seremoni i Washington 4. juli 2020.
TRUMP: President Donald Trump og kona hans Melania ser på Osprey-fly under en seremoni i Washington 4. juli 2020.

Imidlertid har fartøyet blitt kritisert for å være dyrt, ineffektivt - og ikke minst farlig å fly.

Ifølge magasinet Fortune skjøt også utviklingskostnadene i været: Et rengestykke viser at kostnaden ved utvikling og anskaffelse fartøyet allerede i 2017 har beløpet seg til 29 milliarder dollar.

Les også: Tragedien på Grytøya

Med dagens kurs tilsvarer det rundt 255 milliarder kroner. Stykkprisen har blitt anslått til å være opp mot 100 millioner dollar.

For knapt to år siden ble Osprey V-22 nummer 400 levert til det amerikanske forsvaret.

Powered by Labrador CMS