Nyheter

EVENES: Et F-35A lander på Evenes lander i forbindelse med velsen Falcon Deploy 2021. Fra 2022 overtar kampflyene QRA-oppdraget.
EVENES: Et F-35A lander på Evenes lander i forbindelse med velsen Falcon Deploy 2021. Fra 2022 overtar kampflyene QRA-oppdraget.

– En viktig milepæl frem mot QRA-oppdraget

Denne uken opererer F-35 kampfly for første gang fra Evenes flystasjon, der de fra neste år overtar QRA-beredskapen fra F-16 i Bodø.

Publisert

– Det er avgjørende at vi får testet ut prosedyrer og rutiner med å drive QRA-beredskap fra Evenes. Dette er en viktig milepæl på veien mot å løse oppdraget med nye kampfly, sier generalmajor Rolf Folland som er sjef for Luftforsvaret.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Det er første gang vi operer ut fra Evenes med F-35. Sånn sett er dette nybrottsarbeid.

Denne uken starter øvelse Falcon Deploy, hvor opptil åtte F-35 kampfly vil være stasjonert på Evenes flystasjon. Foruten de som allerede jobber på basen vil rundt 200 personer delta på øvelsen som varer frem til 15. september.

– Vi skal drive samvirke med luftvern, med baseforsvaret og hele apparatet i 133 luftving, samt kontroll og varsling fra Sørreisa. I tillegg trener vi sammen med landstyrker, som blant annet skal lede ild i Halkavarre skytefelt, sier Folland.

To fly på kontinuerlig beredskap

Hensikten er å trene systemet rundt F-35, slik at de nye kampflyene er i stand til å overta QRA-beredskapen (Quick Reaction Alert) for Nato fra 1. januar 2022. Det vil i hovedsak være to F-35 på kontinuerlig beredskap, med ytterligere ett eller to fly i reserve.

– Evenes er i rute med tanke på EBA-fasiliteter, oppstillingsplasser og sheltere til F-35. Men vi har ingen stor buffer med tanke på tid. Det er et tett løp for å få ting ferdig. Foreløpig ser det ut til at prosjektet drives frem, slik at vi er i mål med de nødvendige fasilitetene for å drifte QRA-beredskapen fra årsskiftet, sier Folland.

Les mer: Åtte nye kampfly skal øve på Evenes

UNDER OPPBYGGING: Sjef 333 skvadron oberstløytnant Per Jørgen Tiller, sjef Luftforsvaret generalmajor Rolf Folland og sjef 133 luftving obert Erik Guldvog la ned grunnsteinen for det nye av MPA-bygget for P-8.
UNDER OPPBYGGING: Sjef 333 skvadron oberstløytnant Per Jørgen Tiller, sjef Luftforsvaret generalmajor Rolf Folland og sjef 133 luftving obert Erik Guldvog la ned grunnsteinen for det nye av MPA-bygget for P-8.

Han skryter av personellet i 133. luftving og samarbeidspartnere som Forsvarsbygg. Folland har selv vært og sett på det nye QRA-bygget og shelterne som skal beskytte flyene på bakken.

– De har gjort et fantastisk arbeid slik at øvelsen kunne starte på planlagt dato. Det er hyggelig å treffe folk som har stor glede av å være med å bygge opp noe nytt. Jeg føler meg trygg på at vi er istand til å utføre oppdraget fra januar neste år.

I tillegg til å huse de nye kampflyene blir Evenes også hovedbase for de nye P-8 maritime patruljeflyene.

– Det vil derfor fortsatt være byggeaktivitet på flybasen i lang tid fremover, understreker Folland.

Fra Bodø til Evenes

Samtidig som Evenes klargjøres for mottak av F-35, så utfases gradvis F-16 jagerflyene på Bodø som har QRA-oppdraget ut året. Folland understreker at det ikke vil være noen «dipp» i stafettvekslingen mellom flystasjonene.

INNSPURTEN: F-16 jagerfly fra Bodø har QRA-oppdraget frem til F-35 overtar ved årsskiftet.
INNSPURTEN: F-16 jagerfly fra Bodø har QRA-oppdraget frem til F-35 overtar ved årsskiftet.

– Vi opprettholder aktiviteten i hele perioden. Foruten øvelsen Falcon Deploy vil det være ytterligere to treningsperioder på Evenes fram til nyttår.

– Vil F-35 løse QRA-oppdraget på en annen måte enn det F-16 har gjort?

– På stående fot kan jeg si at QRA-beredskapen mest sannsynlig vil løses på en bedre måte med F-35. De nye kampflyene har andre sensorer og kapabiliteter. Vi starter med den kunnskapen vi har så langt med F-35 og erfaringen fra QRA-oppdraget til F-16. Så utvikler vi prosessene og prosedyrene etterhvert.

– Vi starter på trygg grunn og tar utviklingen derfra, avslutter Folland.

Les mer om F-16: 300 timer igjen i tjeneste for Norge

Powered by Labrador CMS