MARKERING: Tysklands forsvarsminister Boris Pistorius (t.v) og forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) la ned grunnsteinen for de nye ubåtenes vedlikeholdsfasiliteter på Haakonsvern.Foto: Krister Sørbø, Forsvarets forum
Markerte ubåt-milepæl: – Blir et fantastisk anlegg
HAAKONSVERN (Forsvarets forum): Norge og Tyskland skal begge vedlikeholde sine identiske, nye ubåter sammen i Bergen. Byggestart ble markert med begge lands forsvarsministere.
Norge og Tyskland skal anskaffe seks nye ubåter i samarbeid, hvor de første allerede er under bygging i den tyske havnebyen Kiel.
Annonse
I den forbindelse skal det bygges helt nye vedlikeholdsfasiliteter og kaiområder på Sjøforsvarets hovedbase på Haakonsvern i Bergen.
Arbeidet har allerede pågått en stund, men mandag ble en viktig milepæl markert.
Forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) og den tyske forsvarsministeren Boris Pistorius la ned grunnsteinen ved kaien på Haakonsvern.
– Det blir et fantastisk anlegg og topp moderne. Her finner man smarte måter å vedlikeholde ubåter på. Det er bra for dem som skal jobbe her. Det blir effektivt, for vi vil jo få mest mulig ut av ressursene, sier Gram til Forsvarets forum.
– Stort steg
Den første ubåten skal være klar i 2029, og da skal også de tilhørende fasilitetene stå nøkkelklare. Det blir base for både norske og tyske 212CD-ubåter.
– Det er bra for oss, bra for Tyskland, og bra for Nato. Vi er glade for å markere milepælen i dag, og så gleder jeg meg til å se anlegget ferdig, sier Gram.
Han var på besøk hos sin tyske kollega i Kiel i fjor for å markere byggestart for ubåtene. Boris Pistorius var glad for å være på sin andre tur til Norge for året – han var sammen med Gram på Nato-øvelsen Nordic Response i mars.
– Denne markeringen viser at vi ikke bare anskaffer ubåter sammen, vi samarbeider også om vedlikehold og utvikling. Vi kan dra nytte av hverandre og spare penger. Dette er et stort steg mot å knytte oss tettere sammen, sa Pistorius til de fremmøtte mediene, deriblant hele 15 journalister fra Tyskland.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Ifølge Forsvarsbygg har prosjektet en kostnad på 3,54 milliarder kroner. Store fjellmasser er sprengt ut fra Skværvika på basen for å gjøre plass til de nye fasilitetene.
Ubåtene får også en fremskutt base i Ramsund i Troms.
Flytter fra Laksevåg
Det betyr samtidig at vedlikeholdsarbeidet nærmer seg slutten på Laksevåg i Bergen, hvor bunkeren Bruno – som ble bygget av tyskerne under 2. verdenskrig – ikke har plass til de nye 212CD-skipene.
– Anlegget på Laksevåg var bygget under krigen for den tidens ubåter og vedlikehold. Det kan omtrent sammenlignes med vedlikehold av biler den gangen, kontra el-biler i dag. Forskjellen er omtrent like stor. Dette er tilpasset vedlikehold av de nye ubåtene, sier totalprosjektleder for byggeprosjektet Lars Hjelmeland.
Han forklarer at målet har vært å bygge parallelt med fremgangen av den første ubåten.
– Hadde vi satt i gang å bygge da oppdraget kom i 2019 i full fart, så kunne vi snart å ha vært ferdig, men det er slett ikke sikkert at det hadde passet ubåtene. Dette anlegget skal være så bra som mulig, enn at vi rusher det, og så passer det ikke, forklarer Hjelmeland.
Direktør i Forsvarsmateriell Gro Jære sier det felles prosjektet på Haakonsvern bidrar til å knytte båndende enda tettere mellom landene.
– Det er forskjellige kulturer, men det er et godt samarbeid som krever mye fra begge parter. Når man får til samarbeidet, så får man det beste ut av forskjellene. Å samle de ulike utgangspunktene er til det felles beste når man får til samarbeidet så godt, sier Jære.