Helge Ingstad-rettssaken:

VRAK: Slik så Helge Ingstad ut da det lå til kai på Hanøytangen våren 2021. Lengst til venstre i bildet kan man se deler av flengen i skroget.

Ville ikke høre opptak i avhør:
– Den verste perioden i mitt liv

Vaktsjefen om bord på Helge Ingstad var tydelig preget når han forklarte seg i detalj om vurderingene som ble tatt natt til 8. november.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Vaktsjefen om bord på KNM Helge Instad forklarte seg torsdag om sine vurderingene i forkant av kollisjonen med Sola TS. Flere ganger presses han hardt på detaljene i det som skjedde og det er ikke alt han kan svare på.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Han har flere ganger forklart at det er vanskelig å skille mellom hva han faktisk tenkte i øyeblikket og hva han har tenkt i ettertid.

– Nå sitter vi her med fasiten i hånd og ser på det. Hvordan og hva jeg tenkte i de få sekundene etter oppkall hvor det begynte å skje en del, det klarer jeg ikke å definere noe nærmere, sa han.

– Du var i et avhør den 29. november 2018. Da sa du at du ikke ønsket å høre avspillingen. Hvorfor ikke? spurte aktor Magne Kvamme Sylta.

– Den perioden fra åttende november og månedene etterpå var og har vært den verste perioden i mitt liv. Å gå tilbake og se på opptak på daværende tidspunkt, var jeg ikke i stand til, sier vaktsjefen.

Han er tydelig preget når han forteller om sekundene før kollisjonen.

Tidligere på dagen tok han et oppgjør med aktoratets spørsmål. Les mer her!

– Vanskelig å tenke tilbake

Lydopptakene av meldingene som ble sendt mellom fregatten, sjøtrafikksentralen Fedje VTS og tankskipet Sola, ble spilt av i retten torsdag.

Det fulle alvoret i situasjon gikk først opp for vaktsjefen da den siste meldingen kom fra Fedje VTS. Det var 31 sekunder før kollisjonen.

– Da begynte stresset å bli såpass stort. Jeg synes fortsatt det er vanskelig å tenke tilbake på hva jeg tenkte i de sekundene. Det er lett å være etterpåklok og se hva man hadde mulighet til å gjøre. På det tidspunktet var handlingsvinduet lukket, sier vaktsjefen.

På et lydklipp kan man høre mannskapet på broen på Sola TS rope kommandoen «full astearn» to ganger. Altså «fullt fart akterover».

Den meldingen kommer etter Fedje VTS sin melding, altså mindre enn et halvt minutt før kollisjonen. KNM Helge Ingstad holder en fart på rundt 17 knop.

– Tenkte du på noe tidspunkt at du kanskje burde senket farten, for å gi deg selv rom til å få oversikt? spurte aktor.

– Jeg har tenkt mye på fartsreduksjon i ettertid. Jeg husker ikke hva jeg tenkte da. I etterpåklokskapens lys er det lett å se at det kunne vært en lur løsning, svarte han.

– Jeg sitter ikke her og sier at det jeg gjorde var riktig, eller at jeg ikke kunne gjort ting annerledes. Jeg kunne selvfølgelig gjort mye annerledes.

– Jeg forstår ikke selv

Aktor viet også tid til å spørre om Helge Ingstads meldinger til Sola TS. Etter beskjed om å svinge styrbord, svarte vaktsjefen «da går vi for nærme blokkene».

– Hva mener du med «blokkene»? spurte aktor.

– Det er et ord jeg ikke har brukt noe særlig, verken før eller siden. Jeg vet ikke. Videre utover har jeg definert det som et objekt, eller en plattform, svarte han.

– Jeg forstår ikke selv hva jeg kan ha ment med «blokkene».

Han understreker imidlertid at han henviste til «objektet», altså Sola TS.

Vaktsjefen trodde lenge at Sola TS var et stillestående objekt. Han forstod ikke at skipet var i bevegelse, før like før kollisjonen.

Les også: Tirsdag var retten på befaring på KNM Helge Ingstads søsterskip KNM Roald Amundsen.

Lå babord i leden

Plassering i skipsleden ble også et tema under utspørringen. KNM Helge Ingstad lå styrbord i sørgående led. Sola TS forsøkte å komme raskeste vei vest i havet, og lå dermed relativt lang babord i nordgående led. Altså på samme side som fregatten.

– Det er normalt å holde styrbord side av leden. Hvis jeg kan dra en parallell, blir det som en veibane hvor man holder seg til sin side. Vi holder oss styrbord side sørgående, og nordgående fartøy holder normalt sin styrbord side, forklarte vaktsjefen.

– Det er mulig å gå på andre siden, men det forbeholder jo at det er ledig plass. Etter min erfaring er rutevalget deres, ved å gå så langt babord i leden, unormalt når det er så mye trafikk.

Han forklarte at hans forventning var at et eventuelt tankskipet ville ha krysset fjorden og gått på andre siden.

– Hvis de hadde visst at vi hadde kommet fra nord, så hadde det vært ganske naturlig å gjøre. De velger å legge seg på vår siden av leden, i stedet for å legge seg der som er normal plassering for et nordgående fartøy.

Egne instrukser i Fedjes område

Aktor trakk på sin side frem et utdrag fra en instruks ved Fedje VTS. For tankskip som frakter farlig eller forurensende last, er det praksis å seile korteste vei. Det tilsier at slike fartøy vil kunne ligge lengre babord i nordgående led, enn som ellers ville vært normalt.

– Jeg hadde en forventning om at all skipstrafikk deler fjorden mellom seg, og at nordgående og sydgående deler leden mellom seg, sa vaktsjefen.

Han ga uttrykk for at det er Fedje sitt ansvar å gi ut slik informasjon til fartøy som klareres til å seile inn i området. Denne informasjonen fikk ikke Helge Ingstad fra Fedje, og vaktsjefen kjente heller ikke til den på forhånd.

Operatøren på Fedje VTS og losen på Sola TS skal legge frem sine vitneforklaringer senere i hovedforhandlingen.

Powered by Labrador CMS