Nyheter
ETTERSPURT: Produsenter av materiell som blant annet dører til tilfluktsrom opplever en stor etterspørsel som følge av krigen i Ukraina. På bildet er en av dørene til et tilfluktsrom i offentlig eie i Oslo.
Foto: Werner Juvik, Forsvarets forum
Krigen i Ukraina har ført til tilfluktsrom-bonanza
Ifølge produsenter er det «telefonstorm» for å skaffe seg dører og materiell til tilfluktsrom.
Etterspørselen etter bomberomsdører og annet utstyr har økt kraftig etter at Russland invaderte Ukraina, skriver Teknisk Ukeblad.
Hos en av produsentene av materiell til tilfluktsrom, Norfo, har de fått flere henvendelser de siste ukene enn de fikk på de 25 årene før Russlands invasjon av Ukraina.
– Vi er blitt nødt til å sette opp venteliste, og den begynner å bli lang nå, sier Siv Merethe Sætre i Norfo til Teknisk Ukeblad.
Hun viser til at en stortingsmelding fra 1998 som konkluderte med at det ikke lenger skulle bygges tilfluktsrom i offentlig regi, nesten førte til konkurs.
Trygge oppholdssteder
I 2020 presenterte Solberg-regjeringen en samfunnssikkerhetsmelding som til orde for å erstatte ordningen med tilfluktsrom.
– Regjeringen har besluttet at tilfluktsromordningen i sin nåværende form skal avvikles når det er etablert ny ordning for trygge oppholdssteder for befolkningen ved evakuering i hele krisespekteret, uttalte kommunikasjonsrådgiver i Justis- og beredskapsdepartementet Andreas Bondevik til Forsvarets forum.
Flere henvendelser
Med økt usikkerhet og frykt for blant annet bruk av atomvåpen som følge av krigen i Ukraina, er situasjonen nå imidlertid en helt annen.
Les også: I tiår har tanken om at tilfluktsrom skal redde sivile i krig, ligget brakk, mener eksperter
På én måned har Norfo mottatt mer enn hundre henvendelser om oppgradering av tilfluktsrom.
De finnes det rundt 20.000 av i Norge, som i teorien har kapasitet til å beskytte i overkant av to millioner mennesker .
– Det er mange som forteller at de ikke visste at de hadde tilfluktsrom. Nå ønsker de å sette dem i stand igjen, sier Sætre til Teknisk Ukeblad.