Nyheter

HANDELSFLÅTE: Norsk Sjømannsforbund etterlyser konkrete planer om hva sjøfolk skal gjøre i krigstid.

Sjøfolk kritiserer krigsplaner: Om lag 100 russiske kapteiner i flåten

Nato-landene burde koordinere bemanning av skip, mener Norsk Sjømannsforbund.

Publisert Sist oppdatert

Justis- og beredskapsdepartementet ønsker å utvide regjeringens fullmakter under krisetid. Det foreslås blant annet å innføre muligheten til å pålegge arbeidsplikt i krig

Den norske skipsflåten spilte en avgjørende rolle under andre verdenskrig. Sjøfolk utgjorde ett av landets viktigste bidrag til den allierte seieren. 

Om lag 1000 norske skip ble rekvirert av staten, og nær 30.000 sjøfolk ble beordret til å bistå.

Norsk Sjømannsforbund stiller seg imidlertid kritisk til forslaget

Stor andel fra andre land

– Det er to store forskjeller på nå og 1940. I 1940 var nesten alle norskeide skip registrert i norsk register. Rundt halvparten av skipene til Rederiforbundet er nå registrert i utlandet. 

Det sier leder for politikk og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund, Stian Grøthe. 

Han sier at rundt 60 prosent av sjøfolkene i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) i dag er tredjelandsborgere. 

KRIG: Norge var verdens fjerde største skipsfartsnasjon ved utbruddet av andre verdenskrig.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Man kan ikke ta for gitt at de som jobber på skip i fredstid, vil fortsette yrket i krig, sier advokat Terje Hernes Pettersen i Sjømannsforbundet.

Også Sjøfartsdirektoratet skriver til justisdepartementet at lojalitet bør være et tema når det gjelder sivil arbeidskraftberedskap. 

Om lag 100 russiske kapteiner

Ved en sikkerhetspolitisk krise eller krig er det viktig å sikre kontroll over den norske flåten. Da kan man ikke ha skipsførere som utgjør en sikkerhetsmessig trussel mot Norge, mener Pettersen. 

– Det er blant annet om lag 100 kapteiner på norskregistrerte skip fra Russland og rundt 20 kinesiske på NIS-skip sier Pettersen.

Derfor burde Nato-land vurdere en koordinert bemanning og rekruttering, mener Pettersen. 

– Norske myndigheter bør be norske redere om å ha et bevisst forhold til sikkerhetspolitikk når de ansetter sjøfolk. Jeg vet at enkelte rederier er bevisst på dette, sier Grøthe i Sjømannsforbundet. 

I en medlemsundersøkelse gjort av Sjømannsforbundet, svarer over tre av fem at de ville vært negativ til å jobbe på et skip hvor mannskapet består av sjøfolk fra et land Norge er i konflikt med.

Gjelder flere bransjer

Norge har verdens femte største skipsflåte målt i verdi, ifølge Norges Rederiforbund

Det gjør landet til en viktig ressurs i en krisesituasjon. 

Justisdepartementet skriver i en e-post til Forsvarets forum at høringsforslaget om arbeidsplikt fikk flere gode innspill, som de nå jobber med å følge opp. 

– Utfordringen med utenlandsk arbeidskraft som ikke vil være tilgjengelig i en sikkerhetspolitisk krise eller krig, eksempelvis fordi utlendinger reiser tilbake til hjemlandet eller fordi den av sikkerhetsmessige årsaker ikke kan nyttes, gjelder en rekke bransjer, skriver de.

I løpet av 2024 legger regjeringen frem en stortingsmelding om totalberedskap. Det er en plan for totalforsvar for de neste fire årene.

Forsvarets forum spurte departementet om sivil arbeidskraftberedskap blir et tema i stortingsmeldingen. 

– Det er per nå for tidlig å uttale oss om hva som vil bli omtalt i den kommende stortingsmeldingen, svarer departementet.

Powered by Labrador CMS