Nyheter
DIREKTØR: Roar Skålin er direktør ved Meteorologisk institutt. Her er han avbildet etter et møte i Narvik med norske og utenlandske beredskapsaktører.
Foto: Hedvig Idås, Forsvarets forum
På sine 25 år har meteorologi-direktøren aldri samarbeidet så tett med Forsvaret som nå
NARVIK (Forsvarets forum): I Norge er Meteorologisk institutt militær værtjeneste. Samarbeidet mellom militære og sivile ble for alvor etablert før Trident Juncture og har fortsatt siden, sier institutt-sjefen.
– Jeg har samarbeidet med Forsvaret siden 1997, da jeg begynte på Meteorologisk institutt, og det har aldri vært et så godt og tett samarbeid som det er nå, sier direktør Roar Skålin ved instituttet til Forsvarets forum.
Han har nettopp møtt med en rekke norske og internasjonale, sivile og militære ledere i Narvik, der de har diskutert totalforsvaret i Norge.
– Dette samarbeidet sivilt-militært, det er veldig veldig bra. Vi støtter opp om hverandres ansvarsoppgaver og funksjoner, det er noe som særlig ble bygget opp mot Trident Juncture-øvelsen i 2018 og har fortsatt etterpå.
Atmosfærisk elv traff øvelsen
Og været har virkelig satt preg på øvelsen. Allierte soldater kommer til Norge for å øve under arktiske forhold, men lørdag 19. mars var været uvanlig spesielt.
– Da hadde vi en av de atmosfærisk elvene som av og til kommer til Norge. Det tas opp veldig store mengder vann i atmosfæren, langt syd for oss, gjerne nærme ekvator. Og så fraktes det vannet med vindstrømmene opp hit til oss, og så treffer det norske fjell og land, og da detter alt ned på samme sted, sier Skålin.
Han sier at de kaller det en elv fordi det er så mye vann i luftmassene.
Her er antall millimeter regn i ulike områder lørdag 19. mars:
- Sortland 50 mm
- Bardu 62 mm
- Kanstadbotn 67 mm
- Narvik 76 mm
Fredag 18. mars ble et amerikansk Osprey-fly meldt savnet. Det ble satt i gang en søk- og redningsaksjon, og flyet ble funnet styret i Beiarn kommune i Nordland. De fire amerikanske soldatene om bord omkom i ulykken.
– Det var en tragisk ulykke fredag, og det var krevende vær. Kan du si noe om det?
– Vi sier bare noe om værforholdene, ikke årsakene. Det vi vet er at det uværet var i ferd med å bygge seg opp, varselet for landingen når de var ute på flighten var for så vidt greit nok, men det var varslet veldig kraftig uvær utover kvelden og dagen etter.
Været gjorde både søk- og redning, og arbeid på ulykkesstedet veldig vanskelig.
Militær værtjeneste
I Norge er Meteorologisk institutt også den militære værtjenesten. De utarbeider noen spesialvarsler til Forsvaret, slik at de kan planlegge sine aktiviteter.
– Vi har et veldig tett samarbeid med Forsvaret til daglig, men inn mot øvelser sånn som det her, så har vi i tillegg planlagt kontakt med de ulike våpengrenene og hva de trenger og hva Nato trenger, og så prøver vi å lage spesialprodukter.
Under Cold Response har det gått mye på å finne ut hvordan forholdene på veiene er. Det er gjerne med tanke på at det kan være utenlandsk personell som ikke har erfaring med vinterveier i Norge.