Nyheter
Utdanner «superpiloter»: – Vi må jobbe sammen
I samarbeid med Nederland og Belgia får noen få F-35-piloter en spesialutdanning. Luftvingsjef Martin Tesli kaller kurset «uvurderlig».
Drønnet fra F-35 har vært en gjenganger på Ørland denne sommeren.
Så mye som 24 fly har vært i luften over Fosen samtidig. Hadde hovedrullebanen vært ferdig restaurert, ville det vært flere.
Inni kampflyene er piloter som går et våpeninstruktørkurs for F-35, kjent som WIC (Weapons Instructor Course).
Kurset er et samarbeid mellom Norge, Nederland og Belgia. Danmark er med som observatør.
Det går ut på å skape våpenoffiserer, eller «Mission commanders», som i tillegg til å bli bedre kjent med F-35-systemet skal kunne lede oppdrag.
Matthew «MIDS» Veenema i 323 skvadron i Nederlands luftvåpen, eller Koninklijke Luchtmacht, sier de som fullfører kurset også viderebringer kunnskapen hjem til sine kolleger.
– Tanken er at vi har et kurs hvor man på slutten har denne virkelig dyktige og kunnskapsrike piloten som vil løfte hele enheten til et annet nivå. Så vi legger mye arbeid i å bygge en superpilot, sier han.
Jagerpilotuniversitet
Kurset varer til sammen i seks måneder. I år begynte det i mai på Leeuwarden flystasjon i Nederland, hvor pilotene fikk teoretiske leksjoner.
Deretter dro de til Ørland 2. juni, hvor de skal være frem til 2. august.
Etter tre uker sommerferie fortsetter WIC den 25. august i Leeuwarden, før de er ferdige i begynnelsen av november. I Nederland skal opp til 40 kampfly være i aksjon samtidig.
Samarbeidsprosjektet er ikke noe nytt, og gjennomføres annethvert år. Landene gjorde det samme da de hadde jagerflyet F-16.
Hver nasjon som deltar tar med noen av sine egne kampfly. Ettersom systemene er like, kan en norsk pilot fly nederlanske F-35, og motsatt.
Hver pilot får mellom 60 og 70 flytimer, tror Veenema. I tillegg er det mye tid i simulator.
Veenema kaller kurset et jagerpilotuniversitet, og sier det er ment for «å vinne kampen sammen og integrere alle typer forskjellige fly».
– Hvis vi ikke hadde dette kurset, ville vi ikke satt oss opp for suksess i stor skala ved å integrere alle typer forskjellige nasjoner og plattformer. USA er så stort at de i utgangspunktet kan eie alt selv, men vi må jobbe sammen, sier han.
– Dere er gale
Både norske, nederlandske og danske F-35-piloter får sin opplæring på F-35 på samme sted, nemlig Luke Air Force Base i Phoenix, Arizona, i USA. Belgia begynte med opplæring der i år.
Dermed har alle piloter på kurset samme fundament, og bruker samme amerikanske TTP: taktikk, teknikk og prosedyre.
Likevel er det noen forskjeller i reglene, forteller Veenema spøkefullt.
– Dere er gale som fortsatt flyr når det er 50 knop vind. Vi er litt mer konservative. Så det er der vi må skape en felles forståelse. Men på taktikksiden er vi veldig like, sier han.
50 knop vind tilsvarer det samme som 25.7 meter per sekund.
– Uvurderlig
Sjef for 132 luftving, Martin «Tintin» Tesli, sier elevene som går kurset blir eksponert for en helt annen masse og mengde uten at det koster veldig mye mer når de er i Norge.
Samtidig får flystasjonen trent på å ta i mot allierte og å sikre at de evner å operere over tid.
– For oss er det kjempegod trening for stasjonen. Vi er satt opp som vi ville gjort det reelt, og vi tester egen kapasitet. Og det funker bra, sier han.
Tesli gjennomførte selv WIC i 2002. Han forteller at han selv var Mission commander sammen med flere andre under et oppdrag i Libya.
Når han blir spurt om nytten han fikk av å ha gjennomført WIC, svarer han følgende:
– Den er uvurderlig.