Weapons Instructor Course et samarbeid mellom Norge, Nederland og Belgia, med Danmark som observatør, og fokuserer på å utdanne våpenoffiserer kjent som 'Mission commanders'.
Opplæringen starter med teoretiske leksjoner i Nederland, før praktisk flytrening på Ørland flystasjon i Norge, og avsluttes i Nederland.
Deltakerne på kurset, som inkluderer piloter fra flere nasjoner, får mellom 60 og 70 flytimer, samt omfattende tid i simulatorer.
Målet med WIC er å skape dyktige piloter som kan integrere taktikk, teknikk og prosedyrer på tvers av forskjellige nasjoner og plattformer.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
Drønnet fra F-35 har vært en gjenganger på Ørland denne sommeren.
Inni kampflyene er piloter som går et våpeninstruktørkurs for F-35, kjent som WIC (Weapons Instructor Course).
Kurset er et samarbeid mellom Norge, Nederland og Belgia. Danmark er med som observatør.
Det går ut på å skape våpenoffiserer, eller «Mission commanders», som i tillegg til å bli bedre kjent med F-35-systemet skal kunne lede oppdrag.
Matthew «MIDS» Veenema i 323 skvadron i Nederlands luftvåpen, eller Koninklijke Luchtmacht, sier de som fullfører kurset også viderebringer kunnskapen hjem til sine kolleger.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
– Tanken er at vi har et kurs hvor man på slutten har denne virkelig dyktige
og kunnskapsrike piloten som vil løfte hele enheten til et annet nivå. Så vi legger
mye arbeid i å bygge en superpilot, sier han.
Jagerpilotuniversitet
Kurset varer til sammen i seks måneder. I år begynte det i mai på Leeuwarden flystasjon i Nederland, hvor pilotene fikk teoretiske leksjoner.
Deretter dro de til Ørland 2. juni, hvor de skal være frem til 2. august.
Etter tre uker sommerferie fortsetter WIC den 25. august i Leeuwarden, før de er ferdige i begynnelsen av november. I Nederland skal opp til 40 kampfly være i aksjon samtidig.
Samarbeidsprosjektet er ikke noe nytt, og gjennomføres annethvert år. Landene gjorde det samme da de hadde jagerflyet F-16.
Hver nasjon som deltar tar med noen av sine egne kampfly. Ettersom systemene er like, kan en norsk pilot fly nederlanske F-35, og motsatt.
Hver pilot får mellom 60 og 70 flytimer, tror Veenema. I tillegg er det mye tid i simulator.
Veenema kaller kurset et jagerpilotuniversitet, og sier det er ment for «å vinne kampen sammen og integrere alle typer forskjellige
fly».
– Hvis vi ikke hadde dette kurset, ville vi ikke satt oss opp
for suksess i stor skala ved å integrere alle typer forskjellige nasjoner og
plattformer. USA er så stort at de i utgangspunktet kan eie alt selv, men vi må
jobbe sammen, sier han.
– Dere er gale
Både norske, nederlandske og danske F-35-piloter får sin opplæring på F-35 på samme sted, nemlig Luke Air Force Base i Phoenix, Arizona, i USA. Belgia begynte med opplæring der i år.
Dermed har alle piloter på kurset samme fundament, og bruker samme amerikanske TTP: taktikk, teknikk og prosedyre.
Likevel er det noen forskjeller i reglene, forteller Veenema spøkefullt.
– Dere er gale som fortsatt flyr når det er 50 knop vind. Vi er litt mer konservative. Så det er der vi må skape
en felles forståelse. Men på taktikksiden er vi veldig like, sier han.
50 knop vind tilsvarer det samme som 25.7 meter per sekund.
– Uvurderlig
Sjef for 132 luftving, Martin «Tintin» Tesli, sier elevene som går kurset blir eksponert for en helt annen masse og mengde uten at det koster veldig mye mer når de er i Norge.
Samtidig får flystasjonen trent på å ta i mot allierte og å sikre at de evner å operere over tid.
– For
oss er det kjempegod trening for stasjonen. Vi er satt opp som vi ville gjort
det reelt, og vi tester egen kapasitet. Og det funker bra, sier han.
Tesli gjennomførte selv WIC i 2002. Han forteller at han selv var Mission commander sammen med flere andre under et oppdrag i Libya.
Når han blir spurt om nytten han fikk av å ha gjennomført WIC, svarer han følgende: