Nyheter
BOMBEFLY: Dette arkivbildet fra 2008 viser et fly av typen B-1B Lancer over Sør-Dakota.
Foto: Stabssersjant Aaron Allmon, US Air Force, Ap, NTB
Amerikansk offiser sparket
etter bombeflykrasj
Kulturen blant de ansatte ved flystasjonen i Sør-Dakota bidro til at et B-1B Lancer bombefly krasjet i januar. Nå får sjefen sparken.
Kortversjon
- To B-1B Lancer bombefly var involvert i en landing under krevende værforhold med tåke og sterk vind ved Ellsworth flystasjon, Sør-Dakota, hvor det ene flyet krasjet.
- Etterforskningen avslørte at besetningen mistet fart på grunn av dårlig situasjonsforståelse og kommunikasjon, og krasjet før landingsstripen, noe som førte til totalhavari av et fly verdt over 450 millioner dollar.
Oppsummeringen er generert av kunstig intelligens, men gjennomlest av en journalist.
Ulykken inntraff 4. januar i år, da to bombefly av typen B-1B Lancer gikk inn for landing på flystasjonen Ellsworth i Sør-Dakota. Det var krevende værforhold den ettermiddagen, og tjukk tåke over landingsstripen. Det første flyet landet etter planen. Det andre flyet traff bakken før rullebanen, skled bortover bakken langs rullebanen og tok deretter fyr.
Flyet til en verdi av over 450 millioner dollar ble siden erklært et totalhavari.
Besetningen på fire kom unna hendelsen med livet i behold. To av dem trengte tilsyn av lege etter at de hadde skutt seg ut i sammenstøtet med bakken.
Sterk vind
Hovedkonklusjonen i den påfølgende etterforskningen av havariet er at besetningen ikke var i stand til å vurdere fart og høyde.
Vinden endret seg stadig under landing, noe som gjorde at besetningen burde ha justert med spakene for å opprettholde god nok fart. Først gjorde sterk medvind at de måtte bremse ned flyets fart for å ikke komme for raskt mot bakken.
I sekundene før landing snudde vinden til motvind, uten at besetningen reagerte med å slippe opp bremsingen. Dermed mistet flyet veldig mye fremdrift og traff bakken før landingsstripen.
Peker på kultur
Undersøkelsesgruppen mener at besetningen ikke hadde god nok situasjonsforståelse og ikke kommuniserte godt nok med hverandre. Dette gjorde i tur at de fikk for lav fart til å kunne gjennomføre en trygg landing, står det i oppsummeringen fra den amerikanske luftkommandoen Air Force Global Strike Command.
Rapporten fra 25. juli konkluderer med at det hadde utviklet seg en organisatorisk kultur ved avdelingen som aksepterte stadig svakere «airmenship» (integritet og faglig dyktighet i flygergjerningen), og at det var en av faktorene til krasjet.
Mange av feilene som ledet til ulykken var ikke enkelthendelser. Det var en kultur på arbeidsplassen der man ikke fulgte retningslinjer, og skjente fra de etablerte prosedyrene, mener undersøkelsesgruppen.
Undersøkelsesgruppen skriver at dersom besetningen hadde kryss-sjekket flere av instrumentene om bord, slik prosedyren er, hadde de kunnet se at flyet mistet fart.
Støtteskvadronen ved flystasjonen fikk også kritikk for dårlig kommunikasjon om forholdene på bakken og om været. Ifølge undersøkelsesgruppen kan det knyttet til kultur- og ledelsesproblemer ved avdelingen.
Som følge av rapporten har det amerikanske luftforsvaret sparket oberst Mark Kimball, som ledet 28th Operations Group ved Ellsworth, «på grunn av mangel på tillit og tiltro til hans evner til å lede». Det melder Defense News.