Snaue tre år etter at Norges nye artillerisystem ble tatt i bruk, er deler av det satt ut av drift.
Annonse
Artillerisystemet består av artillerivognen K9 og ammunisjonskjøretøyet K10 og skulle gi Hæren langt større mobilitet og slagkraft.
Artillerivognen K9 er et pansret kjøretøy med en 155mm kanon som kan skyte granater på avstander over 40 kilometer. Ammunisjonskjøretøyet K10 er også pansret og etterforsyner K9 med ammunisjon.
Hæren har mottatt 24 K9-vogner og seks K10-vogner fra Hanwha Land Systems, som har endret navn til Hanwha Aerospace Co. Ltd.
I 2022 signerte Forsvarsmateriell (FMA) en ny kontrakt som vil gi Hæren ytterligere fire K9 artilleriskyts og åtte K10 ammunisjonsvogner, som etter planen skal ha blitt levert i 2024.
Mangel på reservedeler, skal ifølge kilder Forsvaret forum har snakket med, ha ført til mindre skarpskyting og at ammunisjonskjøretøyet K10 har blitt tatt ut av tjeneste.
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Pressevakt i Forsvarsmateriell (FMA) Jofrid Egeland bekrefter at det har vært utfordringer med reservedeler for artilleriets K9 og K10, og forteller at reservedeler av flere grunner ble brukt raskere enn forventet i starten.
– Hovedårsaken var avvik mellom forventet forbruk og faktisk forbruk av deler. Vi la grunnlaget for de videre anskaffelsene på bakgrunn av erfaringer fra egen bruk, leveringstider og lagerbeholdninger, sier Egeland til Forsvarets forum.
Fordi de har sett at det har vært større forbruk enn de regnet med, har FMA og Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) nå kjøpt flere reservedeler, og har flere anskaffelser gående for å ivareta Forsvarets behov for reservedeler som gjør utdanning, trening, øving og beredskap mulig, opplyser FMA.
– Forsvarssektoren har hele tiden hatt en rammeavtale for anskaffelse av reservedeler til K9 og K10. Leveringstidene for reservedeler til disse systemene skiller seg forøvrig ikke fra andre sammenlignbare systemer, sier Egeland.
FMA bekrefter også overfor Forsvarets forum at ammunisjonskjøretøyet K10 er midlertidig tatt ut av tjeneste for å opprettholde drift og beredskap for K9. De vil av sikkerhetshensyn ikke si hvor lenge K10 har vært ute av drift.
Fordi K9 og K10 bruker de samme reservedelene, har Hæren prioritert å bruke de reservedelene de har til den skytende delen av artilleriet, nemlig K9, opplyser FMA.
– Det er ikke tilfelle at Hæren ikke har fått skutt og øvd. Prioriteringen med å ta K10 midlertidig ut av drift ble gjort nettopp for å kunne fortsette å skyte, sier Egeland og legger til at Hæren gjenopptar driften av K10 og den fullverdige treningen på ammunisjonslogistikken i 2025.
I dag er konsekvensene for driften små, selv om de ikke har hatt nok reservedeler. Kartleggingen av behovet og anskaffelsene av reservedeler, gjør at artillerisystemet K9 og K10 vil ha en betydelig forbedret tilgjengelighet i fred, krise og krig, ifølge Egeland.
De første K9 og K10-vognene kom til Norge i 2019. Siden 2021 har det sørkoreanske skytset erstattet de gamle M109-vognene som Hæren har brukt i 50 år, og som nå er donert til Ukraina.
Fakta om Norges artillerisystem K9 og K10
Artillerivognen K9 er et pansret kjøretøy med en 155mm kanon som kan skyte granater på avstander over 40 kilometer. Ammunisjonskjøretøyet K10 er også pansret og etterforsyner K9 med ammunisjon.
K10s etterforsyning av ammunisjon til K9 gjør at det kan skytes flere granater over tid, noe som gjør at Hæren får større slagkraft.
Samspillet mellom K9 og K10 reduserer systemets sårbarhet fordi etterforsyning av ammunisjon kan gjennomføres i terrenget, noe som gir flere muligheter for skjul og kamuflasje enn om etterforsyningen skjer fra en lastebil på en utsatt vei.
Artilleriskytset K9 er i dag verdens mestselgende selvgående artilleri og tilfredsstiller norske krav, med minimale særnorske tilpasninger, ifølge Forsvarsmateriell.
Både Sør-Korea, Tyrkia, India, Egypt, Finland, Estland, Australia og Polen har kjøpt dette våpensystemet.