Nyheter:

LUFT I DEKKENE: Etter 80 år under vann, hadde den tyske lastebilen fortsatt luft i dekkene.
LUFT I DEKKENE: Etter 80 år under vann, hadde den tyske lastebilen fortsatt luft i dekkene.

Høstflom i Nordland vasket opp unikt kjøretøy fra krigen

Den tyske lastebilen er trolig den siste av sitt slag, opplyser Forsvarsmuseet.

Publisert

Forsvarets forum ba om et påskemysterium, og Forsvarsmuseet skuffet ikke.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Da flommen i Ranaelva trakk seg tilbake september 2020, kunne et kjøretøy skimtes i vannet i Dunderlandsdalen.

– Det var søsteren min som så det først, sier Fred Hansen, som bor 150 meter unna funnstedet. De ventet til vannstanden hadde sunket, før de dro opp det gamle kjøretøyet ved hjelp av to traktorer.

Rana blad har omtalt aksjonen for å få det opp fra elva (for abonnenter).

Det viste seg å være et 80 år gammelt tysk kjøretøy av typen Austro Daimler ADGR, står det i en rapport fra Forsvarsmuseet, som Forsvarets forum har lest.

– Skjønt vrak, det er knapt korrekt betegnelse når man ser hvilken stand restene av lastebilen er i. Dekkene er fortsatt fulle med luft, girkassa fungerer og flere av hjulene snurrer, står det i rapporten.

DUKKET OPP: Kjøretøyet kan ha falt av en ferge på 40-tallet.
DUKKET OPP: Kjøretøyet kan ha falt av en ferge på 40-tallet.

Lastebilen var først antatt å være én av de to eksemplarene av kjøretøyet som finnes igjen i verden.

– Det er mest sannsynlig den eneste igjen av sitt slag. Den andre, som står i Østerrike er en annen modell, sier major Geir Lyftingsmo, som er fagsjef for kjøretøy ved Forsvarsmuseet, til Forsvarets forum.

Den andre modellen er en brannbil. Det er bilder av den hvis man googler Austro Daimler ADGR.

Påskemysterium

Kjøretøyet har trolig ligget rett nedenfor Nybrua på Messingslett, nord for Mo i Rana. Hvordan den havnet der er ikke helt sikkert – et påskemysterium om du vil.

Fred Hansen har en teori om hvordan den kan ha havnet i elva. Før krigen stod det ei steinbru over elva. Den ble sprengt i 1940 av briter for å hindre tyskernes mobilitet.

Tyskerne brukte i en periode en slags flåteferge for å frakte kjøretøy og personell over elva. Det er under en slik overfart at lastebilen kan ha falt av.

– Strømmen har nok tatt den. Det er ganske dypt noen steder, ned til 10-12 meter. Den kan ha havnet i et hull, sier Fred Hansen.

Siden bygget tyskerne ei trebru over elva. Spennet ble støttet opp av en betongpilar i elveløpet. Denne har trolig bidratt til at elva har skiftet løp, strøm og retning, og kan ha «gravd ned» lastebilen.

– Jeg tror den er blitt vasket over med sand og stein, og nærmest blitt hermetisert der nede, sier Hansen.

For et par år siden ble det imidlertid bygget ny bru over elva lengre opp, i forbindelse med ny E6. Da ble den gamle betongpilaren og en del stein fjernet. Dette kan nok en gang ha forandret strøm og retning på elva, og gravd opp det gamle kjøretøyet på nytt.

Prosjekt

Nå står lastebilen på Hansens eiendom, der den gjennomgår full rehabilitering.

– Planen er å prøve å få den i kjørbar stand, sier Freds sønn, Emil Hansen over telefon til Forsvarets forum.

Fred forteller at de har sandblåst flere deler og har sendt rammen til lakkering. Det satt igjen maling på kjøretøyet, så den nye lakkeringen blir lik orginalfargen, en militær gråfarge.

Også Freds søster, som først fikk øye på den, er med på prosjektet. Hun er stadig i gang med å plukke småstein fra kjøretøyet.

DEMONTERT: Familien Hansen er i gang med å demontere den gamle lastebilen for å få den i kjørbar stand.
DEMONTERT: Familien Hansen er i gang med å demontere den gamle lastebilen for å få den i kjørbar stand.

Bare to kjente eksemplarer

Forsvarsmuseet har følgende detaljer om det lenge ukjente kjøretøyet:

  • Det er bygget 361 eksemplarer av den treakslete terrengversjonen Austro Daimler ADGR
  • I dag eksisterer det kun ett annet kjent eksemplar uten om denne i verden. Forsvarsmuseet mener dog at det er av en annen modell.
  • Produksjonen av denne typen lastebil foregikk fra 1936 fram til 1940.
  • Kjøretøyet har en sekssylindret motor på 72 HK.
  • Den har en lasteevne på 3 tonn
  • Kjøretøyet er blant annet utstyrt med sentral smøresystem, dette var svært moderne i sin tid.

Forsvarsmuseets fagsjef for kjøretøy, major Geir Lyftingsmo, har besøkt gården. Arbeidet som er gjort på kjøretøyet er avklart med ham. Han sier til Forsvarets forum at kjøretøyet skal forbli på eiendommen. Det er en del av lokalhistorien.

Powered by Labrador CMS