Nyheter

P-8: Tre av de nye P-8 Poseidon-flyene er operative og klare for å overta oppdraget, sier talsperson i Luftforsvaret.

Snart blir P-3 Orion-flyene byttet ut: – Klare til å overta oppdraget

Patruljeflyene P-8 Poseidon på Evenes tar over ansvaret for maritim overvåkning og kontroll i lufta i nord 30. juni.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Den offisielle overleveringa av oppdraget om å være Forsvarets øyne i lufta i nord skjer 30. juni på Andøya flystasjon. Da tar P-8 Poseidon over for P-3 Orion-flyene, som blant annet har hatt oppgaven med å overvåke Norges havområder i flere tiår.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Basen for Norges maritime overvåkningsfly har vært på Andøya, men flyttes altså nå til Evenes flystasjon.

Norge har kjøpt inn fem P-8 Poseidon-fly gjennom amerikanske myndigheter, som igjen anskaffer flyene fra Boeing. Talsperson i Luftforsvaret Stian Roen opplyser om at alle er levert, og at de skal få nasjonale tilpasninger. Tre av flyene er i Norge, mens to er i USA enn så lenge.

Tre fly i Norge så langt

De tre flyene som er i Norge er stasjonert på Evenes. De vil operere fra 333-skvadron.

– P-8 er allerede i gang på Evenes. De er i en operasjonell test- og evalueringsfase, og som en del av milepælen med å nå den første operative evnen, har de nylig vært på sin første utenlandsøvelse i Storbritannia. De utvikler konseptet og er klare til å overta oppdraget fra Orion 30. juni, sier talsperson Roen til Forsvarets forum.

Arbeidet med tilpasninger på de tre første flyene som har kommet til Norge har startet, og det første av disse er sendt tilbake over Atlanteren.

– P-8 Poseidon er topp moderne maritime patruljefly, som overtar oppgavene til P-3 Orion og noen av oppgavene fra DA-20 Jet Falcon. De vil være våre øyne med tanke på oppdraget i nord, der oppgaven blant annet er å ha anti-ubåtkrigføring, oversikt og kontroll over det som skjer i området, sier Roen om flyene.

Hva skjer med de gamle flyene?

Det er Forsvarsmateriell (FMA) som har oppdrag om å avhende de seks P-3 Orion-flyene. Seniorrådgiver Elisabeth Sandberg skriver at FMA er i dialog om salg av fire av flyene i en e-post til Forsvarets forum.

– Det er to fly som befinner seg i USA, og de to siste operative P-3 Orion flys over til USA nå i sommer og parkeres der i påvente av salg. De to siste flyene er i dårlig teknisk tilstand og står på Andøya. Vi vurderer nå hvordan disse skal avhendes, skriver hun.

FMA undersøker også mulighetene for avhending av de tre DA-20-flyene, som har gått ut av tjeneste.

– Både salg av komplette maskiner, salg av motorer og komponenter, donasjoner til museer eller eventuell destruksjon hvis noen av maskinene er i for dårlig stand, skriver Sandberg.

Nye maritime patruljefly

  • Avtalen om leveranse av fem P-8A for å erstatte dagens P-3 Orion og DA-20 Jet Falcon ble inngått med amerikanske myndigheter i mars 2017.
  • Avtalen er en såkalt Foreign Military Sales-kontrakt, som innebærer at norske myndigheter, ved Forsvarsmateriell, bestiller flyene fra amerikanske myndigheter, som igjen anskaffer dem fra flyprodusenten Boeing.
  • De første flyene landet i Norge 24. februar i fjor . I dag står tre av fem P-8A-fly på Evenes, som er der flyene skal ha base. Prosjektet skal etter planen avsluttes i 2026 og har en kostnadsramme er på cirka 11 milliarder 2021-kroner.
  • Kilde: Forsvaret/Forsvarsmateriell

Powered by Labrador CMS