Siden Russland invaderte Ukraina i 2022 har det vært en sterk økning av jamming i deler av Nord-Norge.
Annonse
Jamming er å sende ut støy eller falske signaler med intensjon om å forstyrre systemer som baserer seg på globale satellittnavigasjonssystemer (GNSS), slik som GPS-mottakere gjør.
Dette kan føre til at GPS-brukere får feil posisjon og tid, og det kan også påvirke kommunikasjonssystemer.
Det er særlig Finnmark som er rammet. Bare i 2023 ble det meldt om 294 dager med signalforstyrrelser, en økning på 48 ganger fra 2019.
Nå opplever piloter som flyr over Finnmark nesten daglige forstyrrelser i sine navigasjonssystemer.
På grunn av det høye antallet, ønsker ikke Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) lengre at det rapporteres inn jamming fra dette området.
Det er de som har ansvar for å følge med på hvilke områder som blir utsatt for jamming og hva som skaper disse forstyrrelsene.
– Vi teller ikke lengre antallet henvendelser, sier Nicolai Gerrard, senioringeniør ved Nkom.
Jamming fra Russland
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
Rapporteringer om jamming går gjennom vaktmannskap i flytårnene og videre til Nkoms vakttjenester.
– Nå er det ikke lengre et avvik, det er en uønsket normalsituasjon som ikke burde være der. Da er ikke vakttjenestene interesserte i løpende oppdateringer på noe som foregår hele tiden, sier Gerrard.
Han påpeker at Nkom likevel følger tett med på eventuelle endringer i situasjonen i Finnmark.
Jammesignalene kommer fra Russland. Flere av landene som deler grenser med Russland har opplevd en økning i forstyrrelser, ifølge Nkom.
Registrerte GPS-forstyrrelser i Finnmark
2019: 6 dager
2020: 22 dager
2021: 18 dager
2022: 122 dager
2023: 294 dager
(Tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet)
– I hvilken grad kan man vite om det er tilsiktede eller utilsiktede forstyrrelser?
– Når du måler på signalet er det tydelig at det er et jammesignal som er produsert av utstyr designet for å sende ut tilsiktede signaler, sier Gerrard.
– Er dere bekymrede for utviklingen i Finnmark?
– Ja, det skal ikke være sånn. Man tar jo vekk det beste navigasjonshjelpemiddelet som vi har, sier senioringeniør Gerrard.
Jamming, spoofing og meaconing
Mange tids- og navigasjonssystemer baserer seg på signaler fra GNSS. Mest kjent er det amerikanske systemet GPS (Global Positioning System), som både fastslår nøyaktig posisjon og tid. Et annet kjent system er det europeiske Galileo.
Det skilles mellom utilsiktede og tilsiktede GNSS-forstyrrelser. Utilsiktede forstyrrelser kan være som følge av solstormer eller feil på utstyr
De tilsiktede forstyrrelsene deles inn i jamming, spoofing og meaconing.
Jamming: utsending av radiostøysignaler som forstyrrer og blokkerer signaler fra globale satelittnavigasjonssystemer (GNSS)
En annen måte å narre signalmottakere av GNSS er såkalt spoofing. Det betyr utsending av falske GNSS-signaler som etterligner de ekte satelittsignalene. Mottakeren vil dermed kunne tro at vedkommende er et annet sted og på en annen tid enn hun er.
Meaconing er en tredje teknikk innen elektronisk krigføring. En angriper vil da fange opp og videresende et ekte GNSS-signal til en mottaker, men med noe tidsforsinkelse. Mottakeren vil da kunne hoppe i tid og posisjon.
GPS-forstyrrelser er et stadig større problem ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Piloter har flere systemer å basere seg på, men når GPS-systemer ikke gir pålitelig informasjon blir de mer sårbare, forteller han. Foreløpig er signalforstyrrelsene på et høyt høydenivå.
Men dersom piloter begynner å påvirkes på lavere høyder ved inn- og utflygning vil det bli krevende, mener Gerrard.
– Frem til nå går det fint, det er ikke et direkte sikkerhetsproblem, sier han.
Redningshelikopteret påvirkes
Forrige uke møttes organisasjoner og selskaper fra hele verden på Andøya til en omfattende jammetest. Målet er å teste hvordan egne tids- og navigasjonssystemer tåler jamming.
Deler av Luftforsvaret var til stede, blant annet 330-skvadronen som betjener redningshelikopteret.
Redningshelikoptertjenesten er en av samfunnsfunksjonene som er helt avhengig av korrekte signaler fra satellittnavigasjonssystemer.
Dersom en person utsatt for en ulykke befinner seg i et område som er påvirket av GPS-jamming vil ikke personen kunne redegjøre for eksakt posisjon. Konsekvensen blir at redningstjenesten bruker lengre tid på å finne vedkommende.
– Dette igjen kan medføre økt tidsbruk og drivstoff før nødvendig hjelp kan ytes – hvilket kan medføre tap av liv, sier Erik Bamford, fagsjef elektromagnetisk krigføring (EK) på Luftforsvarets våpenskole (LVS).
For de øvrige delene av det operative Luftforsvaret er tids- og navigasjonssystemene utviklet for å fungere, også når satellittbasert navigasjon ikke er mulig å ta i bruk.
– Hvordan jobber Luftforsvaret med å minimere de negative konsekvensene av GPS-forstyrrelser?
– Forsvaret har, og anskaffer stadig teknologi, samt utvikler prosedyrer og teknikker for å motstå støysending/jamming. Utvikling av teknologi, teknikker og prosedyrer krever at Forsvaret også må trene med egne støysendere/jammere for å skape realistiske scenario, avslutter Bamford.