Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Enhver soldat er farget av sin bakgrunn, og det gjelder også
meg. Min operative tjeneste startet i marinen på midten av 80-tallet, på høyden
av den kalde krigen, mens Nato passet på ryggen vår. Jeg ble sendt inn i
militæryrket som en brikke i den kalde krigen, og det har påvirket tankegangen
min siden den gang.
Til sjøs seilte jeg med allierte taktiske publikasjoner på
pulten og under puten, seilte nær den sovjetiske grensen med full våpenlast og under
høy beredskap, og safen full av Natos hemmelige planer for forsvar av det
euro-atlantiske området.
Kontinuerlig tilpasning
Et tilbakeblikk på hva som har gjort det til en
langvarig allianse i 75 år starter med Lord Ismay, den britiske generalen som
var Winston Churchills Chief MA og Natos første generalsekretær. Han uttalte de
berømte ordene «Nato ble opprettet for å holde Sovjetunionen ute,
amerikanerne inne og tyskerne nede».
Du kan si at utsagnet fortsatt har
relevans for Russland og USA. Sovjet er i dag erstattet av et gjenoppstått krevende
Russland og er fortsatt et viktig premiss for å holde Nato i live mens USA er
militært og mer til stede i Europa enn vi har opplevd på mer enn et tiår.
Evnene til kontinuerlig tilpasning (adaptation på engelsk)
er grunnlaget for alliansens suksess. Nato har vært en viktig del av svaret på
strategiske utfordringer for både større og mindre nasjoner siden 1949.
Tilpasningen
har ikke alltid gått så fort eller fort nok, men må modnes over tid. Kollektivt
forsvar har vært alliansens kjerneverdi og vi har delt både risiko og ansvar.
Kanskje
vi har tatt Natos sikkerhetsgaranti for gitt? Skiftende sikkerhetsmiljøer har
tvunget alliansen til å utvikle seg og revurdere sine prosedyrer, relevans og
effektivitet flere ganger i løpet av disse 75 årene.
Jeg vil i det følgende
dele noen tanker om hva vi meldte oss på og hvordan jeg ser det som binder oss
sammen til tross for forskjellene vi opplever i Natos hverdag som er et utvalg
av kulturelle, sosiale, politiske og økonomiske faktorer.
Balanse mellom selvhjelp og kollektivt ansvar
Selv om evnen til å tilpasse seg har vært medvirkende til alliansens overlevelse, er det viktigste grunnlaget for alliansen
Washington-traktaten. Traktaten er bare 14 artikler lang og er et av de
korteste dokumentene i sitt slag. Traktaten oppfordrer alliansen til å «forene sin innsats for kollektivt forsvar og for bevaring av fred og
sikkerhet».
Artikkel 5 beskriver at et væpnet angrep mot én eller flere av
de tilsluttede stater skal betraktes som et angrep mot dem alle.
Forventningen
om nasjonenes egenevne og evne til bidrag for fellesskapet legges i artikkel 3 som
sier at statene enkeltvis eller i fellesskap ved stadig og virksom selvhjelp og
gjensidig støtte skal opprettholde og utvikle evnen til alene eller samlet å
motstå væpnede angrep. Og her ligger dagens kilde til bekymring.
Da president
Trump under toppmøtet i Brussel i 2018 truet med å trekke USA ut av alliansen var
det kjente ord fra USA, men sjelden uttalt med et så tydelig ultimatum. USAs forventning
om at klubbens medlemmer må betale kontingenten i form av minst å oppfylle to-prosent forpliktelsen bunner i artikkel 3.
Senere har han forsterket dette budskapet og
med en økende trussel fra Kina og en mulig retur for Trump til det hvite hus må
Europa og Norge finne tettere sammen. Vi har noe fornuftig på gang med Tyskland
og i Norden.
Men la oss ikke gå ut i spagaten og tro vi skal delta over alt og
sammen med alle. Det er viktig at vi får på plass noen få, men substansielle
samarbeid som blir synlige utad.
Alliansens bærebjelker
La meg prøve å svare på spørsmålet «hva forpliktet vi
oss til» ved å beskrive noen faktorer som jeg ser på som avgjørende for at
alliansen har holdt, og skal fortsette å holde sammen.
Det første er forsvarsplanleggingen (Defence Planning). Et
noe rigid, men veldig gjennomsiktig system for SACEURs (Supreme Allied Commander Europe) tilgang til militære kampstyrker.
Forsvarsplanleggingen utgjør også en viktig del av nasjonenes rettferdige
byrdefordeling og evne til delt respons.
For å kunne motta og støtte allierte
forsterkninger, og for å kunne operere sammen hvor som helst, er nøkkelen
standardisering – fysisk og doktrinært. Nasjoner må balansere styrkestrukturer
både nasjonalt og i alliansens krav. Forsvarsplanleggingen er og vil forbli
avgjørende for Natos troverdige avskrekking og kollektive forsvar.
For det andre har vi trening og øvelser. Øvelser er utformet
for å sikre at Nato-styrker er trent, i stand til å operere sammen og klare til
å svare på enhver trussel fra alle retninger. I løpet av disse 75 årene har vi
sett Nato-styrker trene og øve sammen for å bygge interoperabilitet, tillit til
eget utstyr og samtidig vise samhold, solidaritet og tilstedeværelse. Alt er en
del av alliansens avskrekking.
Det tredje er Natos møteplan. Det er nærmere 400 komiteer i
Nato om man regner med både den sivile/politiske og den militære siden av
huset. Alle komiteene har et mandat, et klart mål og en oppnevnt leder.
Det er
komiteer for kjønn, komiteer for størrelse på ventiler, om standardisering og
selvfølgelig har vi Nato-toppmøtene med stats- og regjeringssjefer som møtes
omtrent annenhvert år. Gjennom disse møtene tvinges nasjonene til å møtes og finne
felles løsninger innenfor et stort spenn fra utfordrende sikkerhetspolitiske til
rent tekniske spørsmål.
Sist, men ikke minst; felles finansiering – «Nato Security Investment Program» - NSIP. På 40- og 50-tallet hadde vi Marshal-planen som hjalp nasjoner
med å gjenoppbygge sine væpnede styrker. Senere utviklet Nato felles
finansiering som et verktøy for å bygge kampkraft med konstruksjon, anlegg og
utstyr basert på bruttonasjonalprodukt.
I dag har vi felles finansiering for
infrastruktur og for felles funksjoner som overvåking og tidlig varsling. Vi
fra norsk side har tjent på at denne prosedyren styrker forsvaret av Norge med
for eksempel flybaser, havner og radarovervåking.
I dag trenger de nye
medlemmene av alliansen denne hjelpen for å styrke forsvarssystemene sine for å
bidra til Natos kollektive forsvar. Fra 12 til 32 medlemsnasjoner betyr en
endring i ressursfordelingen.
Dette er bare noen få viktige aspekter som har gjort Nato til det det er i dag og viktige premisser for en sterk og troverdig allianse. Spørsmålet
er om det er nok for nye 75 år.
Norge må markere seg
Nato er bygget av, med og rundt USA som maktens kjerne. Cirka 70 prosent av Natos styrkestruktur er amerikanske kapasiteter og vi andre fyller ut –
knapt nok.
Norge ligger langt etter i oppfølgingen av våre forpliktelser
overfor Nato. Hvis alle hadde kjøpt amerikansk utstyr som f.eks. P8 og F-35 så
hadde alle styrkene vært interoperable, men her må det settes inn et støt
fremover. Og denne fokuserte innsatsen må gjøres i Europa.
Norge står på
utsiden av et EU som legger stadig større begrensninger på alle utenforstående,
inklusiv Norge når det gjelder EUs sikkerhetsinteresser. Disse begrensningene blir
mer og mer tydelige og her påhviler det våre politikere et stort ansvar for å
følge opp.
Etter utfordrende involveringer i kriger i Irak, Afghanistan
og Libya var det stor støtte for Natos beslutning om å endre fokus mer mot
kjerneområdet og kollektivt forsvar.
Med den trusselen vi ser fra Russland
etter invasjonen i Ukraina og med et økende amerikansk press for at Europa skal
ta et større ansvar så må vi europeere skjerpe oss.
For Nato betyr det en mer
rettferdig byrdefordeling, for Norge betyr det at vi må sikre oss med et sterkt
og tydelig fotavtrykk i Europa med en trygg partner.
Det samarbeidet vi for
tiden bygger med Tyskland er et tydelig skritt i riktig retning. Det samme er
det nordiske samarbeidet, men bortsett fra fellestreningen innenfor luftdomenet
har utbyttet av dette samarbeidet vært svært beskjedent.
Hva nå?
Nato har stått støtt i 75 år selv om flere stilte spørsmål
ved relevansen mot slutten av 90-tallet og inn i 2000. Alliansen har allikevel overlevd
eksterne utfordringer og interne splittelser.
Fremover blir evnen til fortsatt
tilpasning satt på prøve for alle tre kjerneoppgavene: avskrekking og forsvar, kriseforebyggelse
og samarbeidssikkerhet. Og det med en ny generalsekretær i spissen.
De 32
medlemmene skal håndtere eksterne trusler i alle domener og vil måtte finne
felles løsninger hvor både cybersikkerhet og romdomenet må få mer
oppmerksomhet. Internt vil alliansen fortsatt måtte håndtere konsensusutfordringer
sammen med Tyrkia og Ungarn.
Norges viktighet og rolle i alliansen har variert over tid,
men den politiske fremstillingen om Natos øyne i nord er bare delvis sann. Det
er ingen av de store som overlater Arktis til Norge alene, men vi bidrar
definitivt inn til et felles bilde. Som mange andre nasjoner gjør i andre deler
av alliansen.
Norge må ta vare på og fremheve våre unike nisjefortrinn,
lokasjon og kompetanse om nordområdene. Med rommet som et operativt domene så
kan Norges nye romhavn på Andøya bli et nav i alliansen og gi Norge en enda
viktigere posisjon i Arktis og i Europa for det neste ti-året.
Vi må finne en
balanse som ivaretar både militær og sivil beredskap, en «dual-use» funksjon.
Grunnkompetansen
og store deler av verdikjeden har vi allerede for å bli en kjernebidragsyter til
å opprettholde handlefriheten i verdensrommet.