Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1543_alletorpedoenefjerneforum_1543_alletorpedoenefjernehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8606https://youtu.be/825y2LArf_s

VIDEO: torpedoene fra Helge Ingstad detoneres

Alle torpedoene er fjernet fra KNM Helge Ingstad.

Sjøforsvarets Minedykkerkommando har fjernet alle torpedoene fra den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad.

I en pressemelding fra Forsvaret kommer det fram at halvparten av torpedoene ble detonert i Hjeltefjorden torsdag ettermiddag. De resterende skal detoneres senere, uten at Forsvaret ønsker å gå nærmere inn på hvor mange det er snakk om.

– De sjøvannsaktiverte batteriene i torpedoene kan reagere i kontakt med luft og forårsake brann og helseskadelig røyk. Derfor ønsker vi å være føre var. Selve eksplosivene anser vi som stabile, sier sjef for Minedykkerkommandoen (MDK), orlogskaptein Bengt Berdal.

Fregatten ligger under vann i fjæra i Øygarden i Hordaland etter kollisjonen med tankskipet Sola TS natt til 8. november i fjor.

 

 

forum_1543_alletorpedoenefjerneDette er KNM «Helge Ingstad»-havariet<div class="gwt-HTML" style="color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;font-size:small;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p"></p><div class="gwt-HTML" style="font-size:small;color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 3.30 natt til 8. november legger tankskipet Sola fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland, fullastet med 60.000 tonn råolje. Sola blir hjulpet ut av både los og eskortebåt, og beveger seg nordover i en hastighet på om lag 6 knop.</p><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 4.03 kolliderer det 250 meter lange tankskipet med fregatten KNM Helge Ingstad, som er på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.</p><p class="forsvaretElement-p">* Marinefartøyet påføres en stor flenge i skroget, og det renner mer vann inn enn hva lensepumpene greier å få ut. Fregatten mister styring etter kollisjonen og får hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.</p><p class="forsvaretElement-p">* Der blir fartøyet liggende på 5 meters dyp med kraftig slagside, og det jobbes kontinuerlig med å holde det over vann. Etter hvert boltes fregatten fast til fjellet for å holde den på plass.</p><p class="forsvaretElement-p">* Politiet oppretter en sikkerhetssone og holder vakt ved havaristen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. To av dem ble sendt til Haukeland universitetssjukehus og de seks andre til legevakten. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen. Equinor valgte å stenge ned driften på Stureterminalen og Kollsnesanlegget, noe som førte til at fem oljefelt i Nordsjøen ikke kunne levere til landanleggene. Produksjonen ble stengt fram til ut på ettermiddagen samme dag.</p><p class="forsvaretElement-p">* En lydlogg VG har fått tilgang til, ble offentliggjort 11. november. Loggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.</p><p class="forsvaretElement-p">* Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Fregatten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.</p><p class="forsvaretElement-p">* 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær. Det er usikkert når bergingen vil fortsette.</p><p class="forsvaretElement-p">* 29. november legger Statens havarikommisjon for transport fram en foreløpig rapport om ulykken.</p><p class="forsvaretElement-p"><i>Kilder: NTB, Sysla, Aftenposten, TV 2, VG</i><br></p></div></div>forum_1543_alletorpedoenefjerne

Kritiske første dager

Resten av ammunisjonen som fortsatt er om bord i «Helge Ingstad» skal også ut av fregatten, men det er ikke avklart hva som skal ut før hevingen, og hva som kan vente til fregatten er transportert til Haakonsvern. 

«Vurderingen for å hente ut ammunisjonen før hevingen baseres på å redusere risiko til hevingsarbeidet, og behovet for sikringstiltak i senere faser av operasjonen.», skrives det i pressemeldingen.

De første dagene etter at KNM Helge Ingstad kommer over vann vil være helt avgjørende for hvor mye av fartøyet som kan berges.

– I det fartøyet heves, skyter forvitringen fart, har kommandør Petter Hellesen i Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter tidligere fortalt Forsvarets forum

Da blir KNM Helge Ingstad tilført oksygen. Fartøyet vil ruste mye raskere, og sjansen for at systemer blir ødelagt, øker drastisk. 

Trodde tankskip var terminal

Mannskapet på KNM Helge Ingstad trodde tankskipet Sola TS var en terminal på land, viser havarikommisjonens foreløpige rapport.

Havarikommisjonens foreløpige analyse er at ingen enkelt handling eller hendelse ledet til ulykken, men at ulykken kan forklares med en rekke sammensatte faktorer og omstendigheter. Undersøkelsesgruppen arbeider med å avdekke og forstå disse faktorene. 

Havarikommisjonen har til nå ingen indikasjoner på at tekniske systemer ikke har fungert som forutsatt frem til kollisjonen. Les hele rapporten i denne saken.


Publisert 1. februar 2019 10:19.. Sist oppdatert 1. februar 2019 14:25.