Nyheter
2. VERDENSKRIG: Den tyske ubåten ble senket av britene 9. februar 1945. Hele mannskapet på 73 omkom.
Foto: Kystverket
Nazi-ubåtvraket på Fedje kan inneholde 67 tonn kvikksølv
Så mye som mulig av kvikksølv-lasten i ubåtvraket U-864 utenfor Fedje i Vestland bør hentes opp, før man dekker til vraket, konkluderer et ekspertutvalg.
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) mottak tirsdag rapporten om hva som skal gjøres med vraket av den tyske ubåten, som ble senket av britene noen kilometer utenfor øya Fedje 9. februar 1945. Hele mannskapet på 73 omkom.
– Vi ønsker at man skal få opp mest mulig av kvikksølvet som er i båten, og mest mulig av det som ligger rundt, før man dekker til de resterende delene som bidrar til miljøforurensning, sa utvalgsleder Gro Kielland da hun la fram rapporten.
– Vi anbefaler at det skal gjøres gjennom en trinnvis, strukturert prosess. Årsaken er at det er en god del usikkerhet i forbindelse med dette vraket fremdeles, fortsatte Kielland.
Tryggheten til folk og næringsliv har veid tungt
Ifølge historiske dokumenter kan ubåten ha fraktet 67 tonn kvikksølv. Ekspertutvalget ble nedsatt høsten 2020 av Solberg-regjeringen og fikk i oppdrag å se på om det er mulig å heve ubåten.
Vraket ble oppdaget i 2003, og tidligere rapporter har konkludert med at det bør tildekkes ettersom en heving kan føre til at flaskene med kvikksølv sprekker. Vraket ligger på 150 meters dyp.
– Det at vi konkluderer annerledes enn hva som er gjort tidligere, bygger på oppdaterte samfunnsøkonomiske vurderinger og risikovurderinger, sa utvalgslederen.
Hun påpekte at tryggheten til folk og næringsliv har veid tungt i vurderingene.
– Enorm lettelse
I lokalsamfunnet på øya Fedje har saken vært omstridt. Både aksjonsgrupper og lokalbefolkningen har tatt til orde for at vraket må heves.
Ordfører Stian Herøy (H) er svært glad for at det nå blir anbefalt å heve kvikksølvet.
– Det er en enorm lettelse, men vi tør ikke heve flagget. Det har vi gjort før, og da gikk det skeis, sier han til Bergens Tidende.
Likevel har han tro på at anbefalingen denne gangen vil bli fulgt opp av regjeringen og Stortinget.
– De jeg har snakket med sier de nå har grunnlaget for å følge opp. Det høres veldig bra ut, sier han til avisen.
– Marker forhåpentligvis starten på slutten
Fiskeri- og havminister Skjæran er fornøyd med at den snart 20 år lange politiske hodepinen ser ut til å gå mot slutten.
– Med denne rapporten markerer vi forhåpentligvis starten på slutten for denne vanskelige og svært omdiskuterte saken, sa han da han mottok rapporten.
Stoltenberg-regjeringen vedtok i 2007 tildekking av ubåtvraket, men ombestemte seg to år senere etter at Kystverket hadde konkludert at en heving var mulig. Det ble likevel ikke gjennomført.
Les også: Internasjonal terror er fortsatt en trussel mot vår egen sikkerhet
I 2014 anbefalte Kystverket i stedet tildekking, men heller ikke Solberg-regjeringen klarte å bestemme seg for hva som skulle gjøres med vraket. Tirsdagens rapport blir nå sendt på en tre måneders høring før en endelig avgjørelse faller i Stortinget.
– Det er viktig for regjeringen å velge en løsning som er trygg for miljøet og befolkningen. Jeg tar på alvor den uroen folk på Fedje og langs vestlandskysten har levd med i mange år på grunn av denne saken, sa Skjæran.